Jump to content
Sign in to follow this  
Øyvind78

Nilfisk som lever sitt eget liv.

Recommended Posts

Øyvind78

Har en nilfisk c130.1 som lever sitt eget liv. 

Ja vet den er liten, simpel og billig, men ble kjøpt før interessen for detailing kom. 

Nå er jeg dritt lei av å oftere og oftere oppleve å spyle halve bilen, legge fra meg lansen, spraye på produkt for  så å skulle spyle av, men ikke faen om det da er trykk å få. Kommer bare en pissestråle ut, kan stå å la den pisse i oppimot fem mon før trykket plutselig kommer. 

Noen som vet hvorfor? 

Eller skal jeg gi faen å kjøpe en kranzle som jeg ikke har råd til akkurat nå :-( 

Håper på svar på da spesielt spørsmål nr 1. 

Christer

Gi faen og kjøp kranzle, så trenger du ikke bekymre deg for om spyleren virker.

• DCN Point 1

TheBadger

Ulyd i motor eller noe når dette skjer? Vanntilførselen er god og uten luft og dritt?

Edited by TheBadger

Øyvind78

Ingen ulyd. Høres ikke ut som motor går, men plutselig gjør maskinen ett hopp og da EF den "klar" 

Vanntilførselen er god så vidt jeg vet. Har jo funka før. 

Testa i dag på to forskjellige utekraner. Testa uten skjøteledning, sånn i tilfelle dårlig kontakt eller noe. 

Har vel kanskje innsett at jeg får kjøpe meg en kranzle. 

Fått låne naboens spyler til morgendagens og ukas prosjekt. 

Om den harker eller kødder så må det jo være vannet men tviler på det. 

TheBadger

Om motor ikke går igjen, kan det virke som en trykkbryter eller noe henger seg opp. Men det er dessverre ofte slike ting en må slite med på spylere i denne klassen. Så lenge du ikke har noe reklamasjonstid og eller garanti tid igjen på denne, så spørs det hvor mye poeng det er å prøve å fikse det.

• DCN Point 1

Sanden
9 timer siden, Øyvind78 skrev:

Har en nilfisk c130.1 som lever sitt eget liv. 

Ja vet den er liten, simpel og billig, men ble kjøpt før interessen for detailing kom. 

Nå er jeg dritt lei av å oftere og oftere oppleve å spyle halve bilen, legge fra meg lansen, spraye på produkt for  så å skulle spyle av, men ikke faen om det da er trykk å få. Kommer bare en pissestråle ut, kan stå å la den pisse i oppimot fem mon før trykket plutselig kommer. 

Noen som vet hvorfor? 

Eller skal jeg gi faen å kjøpe en kranzle som jeg ikke har råd til akkurat nå :-( 

Håper på svar på da spesielt spørsmål nr 1. 

Høres ut som omløps ventilen din går trått, dette er en simpel sak og bytte😊 Og koster ikke mange kr. Det som gjør dette skjer er o-ringen tørker ut. Det som går Ann og gjøre, bland deg 50/50 frost væske og vann i beholder. Trenger ca 1-2 liter med dette. Ta en stump av hage slange og sette den oppi beholderen. Koble til vannslange fra beholderen til ht hold håndtaket inne. Start maskinen og hold håndtaket inne til det skummer/kommer blått/rødt. La den stå en ukes tid. Blir den bedre da, så har du kanskje reddet o-ringen. Er det ikke noe forbedring så er det bare og bytte omløpsventil. Grunnet sprekk i denne. Er lurt og gjøre denne prossesen før vinteren selv om den står inne i varmen. Dette er årsaken til at o-ringene tørker ut. 

Edited by Sanden

DBP

mye mulig det et start & stop delen , det hjalp med å bytte på min :) 

Øyvind78

Da har jeg bestilt Kranzle.

Litt utradisjonelt valg Kranzle 10/122

Men liker å være litt utradisjonell :-)

• DCN Point 1

Christer
2.5.2017 - 12.35, Øyvind78 skrev:

Da har jeg bestilt Kranzle.

Litt utradisjonelt valg Kranzle 10/122

Men liker å være litt utradisjonell :-)

Den der så jo slett ikke dum ut, bortsett fra at den ikke har hjul. Står den stårt sett på samme sted ved bruk og lagring er jo ikke det et problem heller :)

Hva kostet herligheten?

Øyvind78

Skal stå på samme sted hele sommeren. I ett skap ute ved "vaskeplassen"  sammen med alt av vaskeprodukter så slipper jeg å dra det ut av garasjen hver gang jeg skal bruke det. 

Den kostet vel det samme som concourse selger den for ;-) 

Ikke billig og ikke drøyt dyr heller. 

Arild

Note to self: husk denne tråden for framtidig bruk på folk som spør om de skal kjøpe kränzle for så å gå hen å kjøpe nilfisk :lol:

kimar

Kan like godt låne denne tråden litt så slipper vi enda en høytrykkspyler tråd.

Jeg har de samme problemene med min gamle karcher k5 ble til slutt så forbannet at jeg kastet helle driten.

Så skal kjøpe ny høytrykkspyler snart og har noen sprø planer og skal kjøpe en kompakt spyler som jeg kan sette på ei lita vogn hvor jeg skal ha alt vaskeutstyret på.

Men har en del utstyr til karcher finnes det overgangs koblinger fra kransle til karcher så jeg kan bruke disse tingene?

Jeg lurer på og kjøpe enten karcher k7 compact https://www.verkter.no/hoytrykksspyler-karcher-k-7-compact.html?___store=no_store&gclid=CNKPn6qo4NMCFcrJsgodA58MpA

eller denne som han kjøpte https://concours.no/hoytrykksvaskere/430-kraenzle-hd-10122.html eller denne andre kraenzle https://concours.no/hoytrykksvaskere/432-kraenzle-k-1050-p.html

denne er biligere og kan gå på en 10a kurs men leverer 450 liter vann mens den andre og karcheren leverer 600 hvilken ville dere valgt?

Er kun hobby bruk dette og har klart meg fint med vannmengden karcher k5 har gitt så heller litt mot den billigre kranzle er også en fordel at den går på 10a.

TheBadger

Ja, nå vet man jo generelt kvaliteten på Kärcher sin forbrukerserie, så jeg hadde nok valgt Kränzle uansett. Nå skal det sies at K1050 er i den nye forbruker serien til Kränzle, så her er ting laget noe spinklere, selv om pumpe osv fortsatt er i messing. Uansett vil jeg tro den er bedre enn alt annet i forbrukerklassen.  KRÄNZLE HD 10/122 vil være noe av det samme som de andre i K serien osv, bare at den ikke er montert på en tralle med slangetrommel. Jeg hadde derfor valgt denne.

Edited by TheBadger
  • DCN Point 1

Klykken

Slangetrommel er et must. Fytte helvete det blir et sinnsykt irritasjonsmoment uten. Hilsen K5 Compact-eier.