Gå til innhold

GUIDE: Korrekt oppmåling av blandingsforhold til skumkanon

Recommended Posts

Skrevet

Det er viktig at en tester ut hvilken mengde vann din spyler gir sammen med din skumkanon. Jeg har også en Karcher K7, men denne gir ca 12000 ml vannmengde, sammen med min kanon (maks såpe instilling). Hvis du vil ha et helt nøyaktig nøyaktig blandingsforhold kan en bruke kalkulatoren I vedlagt link. 

http://jansson.us/mixingratio-concentration.html

Skrevet
4.12.2017 - 12.21, Mozell skrev:

Fin guide som setter ting i perspektiv :) Men jeg undres litt når jeg leser det som Unge_Lafton skriver over her når Karcher K7 gir 18500ml.
Dette er samme setup som jeg har og da blir nerta slik for 5% = 18500/20 = 925ml. 
Altså trenger jeg ikke vann, men bare nerta i skumbeholderen for å bruke 5% blanding, grovt sagt.
Er ikke dette hinsides sterkt? Jeg får jo gode resultater med nerta når jeg bruker 1-200ml produkt og resten vann

Dette her kunne jeg også tenke meg en tilbakemelding på, fra noen som har peiling på dette. Jeg bruker fort 2/3 av beholderen på skumkanonen med min K5 og CG skumkanon med skruen helt til høyre. Da blir det jo svindyrt å bruke slike forvasker om man skal blande 5%. 

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

• 1 month later...
  • Moderatorer
Skrevet
17.9.2017 - 0.41, Core2Duo skrev:

Hvordan skal man knekke denne "koden" da? Har du noen løsning? :) Denne kan brukes både som såpe i bøtta, og i skumkanonen som forvask. La oss ta eksempelet med min egen høytrykkspyler som forbruker 14.000 ml.

Bruker jeg faktor 14.000/600 får jeg 23.3 ml produkt, mens følger jeg det øverste og bruker 1:22 i skumkanonen blir det 43 ml produkt, og blandingsforhold 1:325 ut av kanonen. Så, hva tror dere? :)

Har enda et produkt som KUN er beregnet på skumkanon. Det står på flasken: "Foam cannon 1:9 - 1:10" 

Om jeg da bruker 1:9 så vil jo det si 100 ml i skumkanonen, og når høytrykkspyleren min forbruker 14.000 ml blir da blandingsforholdet slik: 14.000/100=140 ut av skumkanon. 

En annen høytrykkspyler som kun bruker 8.000 ml vann får da ut blandingsforhold 80 av sin skumkanon da.

Så der også spør jeg, hva trur dere, og hva gjør dere når dette dilemmaet oppstår? At blandingsforhold som skal være nedi flaska står trykket på, istedenfor blandingsforhold ut av kanonen? 

20170917_001407.jpg

Ingen som har noen innspill på "problemet"? :)

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

steinroger76
Skrevet

En annen ting man bør spørre seg er hvor sterk blanding man egentlig trenger. Når man vet at folk har 2-5% på flaska så vil det som kommer på bilen være MYE svakere, og de er likevel veldig fornøyd med effekten. Eller misfornøyd men da er det brukerfeil nettopp fordi produktet som kommer på bil er på veldig lav % i forhold til virkemåte. Blir jo mye som spiller inn, om det er bra LSP på bilen eller ingenting, hvilken type skitt osv. Litt støv og sand som ikke er inngrodd på bilen så vil jo en liten dæsj vanlig bilshampo og resten vann på flaska løsne det. Savner litt sunn fornuft i mange innlegg. For vis en blanding på 0,5% som havner på bil gjør det rent, hvorfor skal man da blande seg opp til 5%? Petrokjemisk avfetting under skum vil hjelpe til å løsne ting den ikke er ment for, og da holder det med svakere blanding.

• DCN Poeng 1
  • 3 weeks later...
Thomas90
Skrevet
1.3.2018 - 13.21, steinroger76 skrev:

En annen ting man bør spørre seg er hvor sterk blanding man egentlig trenger. Når man vet at folk har 2-5% på flaska så vil det som kommer på bilen være MYE svakere, og de er likevel veldig fornøyd med effekten. Eller misfornøyd men da er det brukerfeil nettopp fordi produktet som kommer på bil er på veldig lav % i forhold til virkemåte. Blir jo mye som spiller inn, om det er bra LSP på bilen eller ingenting, hvilken type skitt osv. Litt støv og sand som ikke er inngrodd på bilen så vil jo en liten dæsj vanlig bilshampo og resten vann på flaska løsne det. Savner litt sunn fornuft i mange innlegg. For vis en blanding på 0,5% som havner på bil gjør det rent, hvorfor skal man da blande seg opp til 5%? Petrokjemisk avfetting under skum vil hjelpe til å løsne ting den ikke er ment for, og da holder det med svakere blanding.

Helt enig. Men man står jo fritt til å eksprimentere med blandingsforholdene selv. Har brukt både Nerta og VbN helt ned i 2% vinterstid på skitten bil og heller skummet over i flere omganger for lengre virketid med bra resultat. 

- Audi A3 2008 1,9 TDI Lavagrå (LZ7L)

steinroger76
Skrevet

Helt enig. Men man står jo fritt til å eksprimentere med blandingsforholdene selv. Har brukt både Nerta og VbN helt ned i 2% vinterstid på skitten bil og heller skummet over i flere omganger for lengre virketid med bra resultat. 
Måten jeg har brukt skum på som er 2 desiliter forvask og resten vann på flaska og alt skulle på bilen tilsier at jeg har "sløst" bort mye produkt i forhold til nå i vinter når jeg har brukt pumpekanne. Ikke at det er så spesielt dyrt, men har liksom ikke noe hensikt. Avfetting som kan legges på våt bil har endret hvordan jeg vasker bil ganske mye, og skumkanon føles egentlig unødvendig bortsett fra at det er fint i hjulbuer å lettvindt å legge på taket [emoji4]
  • 6 months later...
Skrevet

Hei,

har spurt en gang før her på forumet uten å få noe svar, så prøver en gang til under dette temaet.

Jeg har en skumkanon fra Nilfisk. Når jeg bruker metoden beskrevet for å finne blandingsforholdet får jeg følgende.

Fylte opp 1 liter vann i skumkanonbeholderen, maks åpning på kanonen som gir høyeste konsentrasjon med såpe ut og kjørte på. Endte med å fylle hele 20 liter med vann før beholder i kanonen var noenlunde tom (fortsatt litt igjen i bånn men det forsvant liksom ikke så valgte å stoppe på 20 liter). Såpa skal blandes slik at høyeste konsentrasjon skal være 5%, dvs. 1:20. 

Ved å regne slik det er beskrevet over så får jeg da at jeg må fylle beholderen i kanonen med 1 liter såpe, dvs. at jeg må kjøre konsentrert såpe i beholderen for å få 5% blanding ut på bilen. Dette avviker fra alt annet jeg har sett tidligere, så jeg må jo spørre meg om dette virkelig er tilfelle...

Og hvis jeg skulle hatt behov for å blande enda sterkere (slik som f.eks. ved avfetting og kanskje ønsker 7% eller 10%) så ville jeg ikke kunne gjort det da jeg ikke får plass til mer såpe i kanonen....

Hva tenker dere om dette? En vanlig problemstilling, eller noe feil?

Skrevet (endret)
3 timer siden, jonia skrev:

Hei,

har spurt en gang før her på forumet uten å få noe svar, så prøver en gang til under dette temaet.

Jeg har en skumkanon fra Nilfisk. Når jeg bruker metoden beskrevet for å finne blandingsforholdet får jeg følgende.

Fylte opp 1 liter vann i skumkanonbeholderen, maks åpning på kanonen som gir høyeste konsentrasjon med såpe ut og kjørte på. Endte med å fylle hele 20 liter med vann før beholder i kanonen var noenlunde tom (fortsatt litt igjen i bånn men det forsvant liksom ikke så valgte å stoppe på 20 liter). Såpa skal blandes slik at høyeste konsentrasjon skal være 5%, dvs. 1:20. 

Ved å regne slik det er beskrevet over så får jeg da at jeg må fylle beholderen i kanonen med 1 liter såpe, dvs. at jeg må kjøre konsentrert såpe i beholderen for å få 5% blanding ut på bilen. Dette avviker fra alt annet jeg har sett tidligere, så jeg må jo spørre meg om dette virkelig er tilfelle...

Og hvis jeg skulle hatt behov for å blande enda sterkere (slik som f.eks. ved avfetting og kanskje ønsker 7% eller 10%) så ville jeg ikke kunne gjort det da jeg ikke får plass til mer såpe i kanonen....

Hva tenker dere om dette? En vanlig problemstilling, eller noe feil?

Jeg har en Karcher K5 spyler med CG sin billigste kanon (produsert av MJJC). Jeg gjorde testen med full flaske som er 900ml, og skruen skrudd helt inn som gir sterkest blanding. Dette ga 14.600ml i bøtten. Dette er da 1:16 eller drøyt 6%. Etter en stund så ble jeg fryktelig lei av å blande i kanonen for hver gang, så da gjorde jeg testen på nytt med blandeskruen helt åpen for mildest blanding. Bare at da målte jeg hvor mye vann 1dl fra kanonen ga i en bøtte (skulle jeg fyllt hele kanonen måtte jeg hatt mange bøtter!). Jeg fikk da 1:120 eller drøyt 0,8%. Nå bruker jeg bare rent produkt i kanonen (Koch VRB eller WAXD Perfect) og har skrudd skruen litt inn så jeg får ca. 1-2 % som jeg bruker for vedlikeholdsvask. 

Når jeg skal ta en grundigere vask, så bruker jeg heller Surfex 1:5 i pumpeflaske og legger heller hvilket som helst skum over surfexen fra skumkanon for å få lengre virketid. 

Det virker som dine resultater er helt korrekt, og som du skjønner, så bruker man ofte mer produkt når man skummer. 

Endret av KennethR

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

• 1 year later...
Skrevet

Har et praktisk tips til dere som skal måle.

Isteden for å tømme ut og måle hver liter med målebeger så bruker eg heller kjøkkenvekten.

Sette tom bøtte på, tarer og begynner oppmålingen. Da dår det dobbelt så fort ;) 

1 liter vann = 1 kg

20200408_170919900_iOS.jpg.624fe1ebb4fca0ef638ac4cfdc8a07ce.jpg

• 3 weeks later...
Skrevet

Ikke lett å bli klok på dette..

Testet en AVA P80 med 2 forskjellige skumkanoner nå.

Wash King fra Bilpleiekongen:

Max såpe (skrudd helt ned): 40.000 ml i bøtta...

Min såpe (skrudd helt opp): 130.000 ml i bøtta

Original AVA skumkanon:

Max såpe: 9.000 ml i bøtta

Min såpe: 19.000 ml i bøtta

For AVA virker det nesten best å bruke rent produkt og justere deretter, tror også det er intensjonen med den kanonen.

Men hvordan gjøre det best med Wash King sin kanon?

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår