Gå til innhold

Hvilken såpe er snill mot voks, er effektiv og "billig"?

Recommended Posts

Freakshow
Skrevet
3 minutter siden, Martin. skrev:

Rart. Siden den har funket knallbra når jeg har brukt den!

fungerer nok knallbra! :) for all del :P
men i motsetning til et skum som faktisk er laget til bruket så har den nok ikke mye å stille opp med :)
bruk NXT i såpa og få deg et skikkelig skum! du vil ikke angre! :D

Max Protect Certified Detailer

Freakshows E39 530DAT

Martin.
Skrevet
Akkurat nå, Freakshow skrev:

fungerer nok knallbra! :) for all del :P
men i motsetning til et skum som faktisk er laget til bruket så har den nok ikke mye å stille opp med :)
bruk NXT i såpa og få deg et skikkelig skum! du vil ikke angre! :D

Ser de selger nerta på GS bildeler. Det er sånn 200m fra jobben :D  Så der slipper jeg frakt!  Men er det denne du først og fremst annbefaler? Ser veldig mange snakker om den.

Også hvilke blandingsforhold bruker du der?

.

Skrevet

Som andre har nevnt, handle mye på tilbud og bruk forvasksåpe i kanonen og bøttesåpe i bøtta:)

Tilbud på NXT hos bilpleiekongen nå og titt og ofte på 3D Pink hos Autoglaze:thumbup:

Jeg er ikke såå nøye på milliliteren da... Bare tar en klunk og skummer opp:D

2017 KIA Optima SW Plug-in

2017 Peugeot 5008 GTline

2015 Can Am Outlander Max

1998 Toyota Hiace 

Skrevet
5 minutter siden, Martin. skrev:

Ser de selger nerta på GS bildeler. Det er sånn 200m fra jobben :D  Så der slipper jeg frakt!  Men er det denne du først og fremst annbefaler? Ser veldig mange snakker om den.

Også hvilke blandingsforhold bruker du der?

Nerta koster ofte 299-349 på tilbud.... 5% er det anbefalte blandingsforholdet... Powerwash fra Autoglaze er vel så bra! Autofoam er også rimelig og bra:thumbup:

• DCN Poeng 1

2017 Peugeot 5008 GTline

1998 Toyota Hiace 

Martin.
Skrevet
1 minutt siden, Jonas88 skrev:

Som andre har nevnt, handle mye på tilbud og bruk forvasksåpe i kanonen og bøttesåpe i bøtta:)

Tilbud på NXT hos bilpleiekongen nå og titt og ofte på 3D Pink hos Autoglaze:thumbup:

Jeg er ikke såå nøye på milliliteren da... Bare tar en klunk og skummer opp:D

Det står at bilia selger NXT. Der får man den for 233kr. Så den er billigst etter det jeg har sett.

3d pink har en grei pris, så den kan jeg sikkert teste en eller annen gang i fremtiden når den er på tilbud..

Men hva er forskjellen på disse 3? De skriver jo akkurat det samme om alle 3!

CHEMICAL GUYS HYBRID V7

CHEMICAL GUYS MAXI SUDS 2

CHEMICAL GUYS MR. PINK

.

Skrevet
1 minutt siden, Martin. skrev:

Det står at bilia selger NXT. Der får man den for 233kr. Så den er billigst etter det jeg har sett.

3d pink har en grei pris, så den kan jeg sikkert teste en eller annen gang i fremtiden når den er på tilbud..

Men hva er forskjellen på disse 3? De skriver jo akkurat det samme om alle 3!

CHEMICAL GUYS HYBRID V7

CHEMICAL GUYS MAXI SUDS 2

CHEMICAL GUYS MR. PINK

169 hos Bilpleiekongen nå, men da blir det jo med frakt,.. Dekkmann karihaugen selger NXT til 219kr mener jeg... Veit ikke hvor du holder til, men Dekkmann er det jo overalt. 

Helt ærlig tror jeg ikke det er så mye forskjell på CG sine såper annet enn farge og lukt;)

2017 Peugeot 5008 GTline

1998 Toyota Hiace 

Skrevet (endret)

Bøttesåpe i kanon gir ingenting mer enn show-effekt. Det renser ingenting. Bøttesåpe er laget for å gi god glid og fjerne det forvask ikke får bort. 
Kjøp deg Nerta eller autofoam. Du vil merke forskjellen med engang. :thumbup:

Angående såpene til CG så er mange av de helt like.. Bare forskjellig lukt. Men det er noen som har slike syntetiske vokser i seg, det kan du se oversikt over hos chemical guys!

Endret av Madas
Martin.
Skrevet
Akkurat nå, Jonas88 skrev:

169 hos Bilpleiekongen nå, men da blir det jo med frakt,.. Dekkmann karihaugen selger NXT til 219kr mener jeg... Veit ikke hvor du holder til, men Dekkmann er det jo overalt. 

Helt ærlig tror jeg ikke det er så mye forskjell på CG sine såper annet enn farge og lukt;)

Jeg holder til i Fetsund, 5min unda Lillestrøm. Jeg jobber ved helsfyr i Oslo

.

Nickname
Skrevet
2 minutter siden, Jonas88 skrev:

Hvor mange av CG sine såper har du prøv da?

Skrevet
1 minutt siden, Martin. skrev:

Jeg holder til i Fetsund, 5min unda Lillestrøm. Jeg jobber ved helsfyr i Oslo

Kult! Blaker her og jobber på Lørenskog:) Da hadde jeg svingt innom Dekkmann Karihaugen rett ved Elkjøp Megastore:thumbup:

2017 Peugeot 5008 GTline

1998 Toyota Hiace 

Martin.
Skrevet
Akkurat nå, Jonas88 skrev:

Kult! Blaker her og jobber på Lørenskog:) Da hadde jeg svingt innom Dekkmann Karihaugen rett ved Elkjøp Megastore:thumbup:

Jeg kjører jo rett forbi der hver dag! Mer perfekt enn det tror jeg det ikke kan bli :D

• DCN Poeng 1

.

Skrevet
1 minutt siden, Microfiber skrev:

Hvor mange av CG sine såper har du prøv da?

Mr. Pink, Glossworkz, V7... Ikke veldig merkbar forskjell på de ihvertfall;)

2017 Peugeot 5008 GTline

1998 Toyota Hiace 

Bjarne S
Skrevet
32 minutter siden, Martin. skrev:

Blandingsforholdet er 1:128

Altså da tar du 10 000ml (10l) og deler 10 000ml på 128.

Da får du 78ml.

Men dette er da bare for bøtta. Men jeg har testet ut hvor mye vann som går med i skumkannonen og med min høytrykkspyler og 1L i skumkannonen så går det med ca 10l vann. 

Så totalt sett da så tar jeg 150ml på mequiars NXT.

På 18L bøtte så blir det 140ml..

Ja du har heilt rett:)

Polestarpolish
Skrevet

Slik videoen viser så er Nxt meget sterk,dette laget med syntetiske polymer legger seg på utsiden av carnubaen og spiser den opp ville eg tenkt.Ville brukt da fks.syntetiskvoks mot syntetiskshampoo ala collinite 845 og nxt fks. Å ikkje nxt mot pete53!

Martin.
Skrevet (endret)

Altså! av forvask så burde jeg ta en av disse??  (1L skumkannon)

Type                                 Størrelse       Blandingsforhold      Mengde / Vask       Pris           Pris / Vask         Butikk

Nerta Active diamond      5L                 1:20                           50ml                      500kr        5,0kr                  GS Bildeler

Autoglaze Power Wash    5L                 1:20                           50ml                      408kr        4,1kr                  Autoglaze

Bilt-Hamber Autofoam     5L                 1:20???                     50ml                      269kr        2,7kr                  Scandicshine

Og som såpe så burde jeg ta en av disse??  (10L bøtte)

Type                                   Størrelse       Blandingsforhold      Mengde / Vask       Pris           Pris / Vask         Butikk

Chemical Guys Mr. Pink    3,78l             1:640                         15,6ml                    483kr        2,0kr                  Scandicshine

3D Pink Car Soap              3,78l             1:512                         19,5ml                    452kr        2,3kr                  Autoglaze       

Mequiars NXT                    1,89l             1:128                         78,1ml                    219kr        9,0kr                  Dekkmann 

Hvis matten min stemmer så har dere priser osv her.....

Alt av priser her er med evt frakt kostnader og rabatter.

Er det flere type såper eller forvasker som jeg burde vurdere??

Også hva er blandingsforholdet på Autofoamen?

Snakka men han på GS og han sa om en par uker så kommer det nye tilbud og får se hva nerta ligger på da siden den er litt dyr nå.

Endret av Martin.

.

Martin.
Skrevet
18 minutter siden, Polestarpolish skrev:

Slik videoen viser så er Nxt meget sterk,dette laget med syntetiske polymer legger seg på utsiden av carnubaen og spiser den opp ville eg tenkt.Ville brukt da fks.syntetiskvoks mot syntetiskshampoo ala collinite 845 og nxt fks. Å ikkje nxt mot pete53!

Fusso er vell syntetisk den vell? Den har vell ikke carnauba i seg?

.

Polestarpolish
Skrevet

Jeppz Fusso er syntetisk så trur dei passer godt ilag med kvarandre ;-)

Capone
Skrevet
1 time siden, Martin. skrev:

Blandingsforholdet er 1:128

Altså da tar du 10 000ml (10l) og deler 10 000ml på 128.

Da får du 78ml.

Men dette er da bare for bøtta. Men jeg har testet ut hvor mye vann som går med i skumkannonen og med min høytrykkspyler og 1L i skumkannonen så går det med ca 10l vann. 

Så totalt sett da så tar jeg 150ml på mequiars NXT.

På 18L bøtte så blir det 140ml..

Hvis du skal få helt korrekt regnestykke må du dele på 129 siden den skal blandes 1 del såpe mot 128 deler vann, altså har du 129 deler å forholde deg til totalt. Men dette er flisespikkeri.

Jeg har aldri brukt Meguiars, bruker det ikke av prinsipp av grunner jeg ikke vil gå nærmere innpå så vet ikke hvordan den NXT såpa  er utenom at den lukter ganske godt. Men vil tippe den er som alt annet fra Meguiars, helt middelmådig/ok. 

Vil som de andre over ikke anbefale å bruke den i kanon da den har liten til ingen rensende effekt ved slik påføring. Bøttesåpe i kanon kan derimot være en god skumbooster til andre såper om man er glad i tykt skum, men hvor økonomisk det er å søle vekk en god bøttesåpe bare for å få tykt skum kan diskuteres..

Jeg tror såper som Nerta Active Diamond, Autoglaze Power Wash osv. ikke skummer like mye som eksempelvis CG av den enkle grunn at tynnere skum later til å hefte bedre til bilen og vil ikke renne av like fort. Og det er jo produkters virketid som gir den rensende effekten. Jeg ga for eksempel en kamerat et nytt syn på Prickbort før helgen. Han syntes det fungerte så dårlig og hadde gått over til å bruke et produkt som har mer til felles med en silikonfjerner enn en petrokjemisk avfetting, noe som igjen ga han dårlig holdbarhet på alt av LSP han har brukt. Viste han hvor viktig virketid var og da var plutselig Prickbort ikke så verst allikevel.

Men du skal være litt forsiktig med Nerta, det er en forholdsvis alkalisk forvasksåpe som ved sterke blandingsforhold er hard mot LSP. Den lager også merker på krom ved  langvarig bruk.

• DCN Poeng 1
Martin.
Skrevet
2 minutter siden, Capone skrev:

Hvis du skal få helt korrekt regnestykke må du dele på 129 siden den skal blandes 1 del såpe mot 128 deler vann, altså har du 129 deler å forholde deg til totalt. Men dette er flisespikkeri.

Jeg har aldri brukt Meguiars, bruker det ikke av prinsipp av grunner jeg ikke vil gå nærmere innpå så vet ikke hvordan den NXT såpa  er utenom at den lukter ganske godt. Men vil tippe den er som alt annet fra Meguiars, helt middelmådig/ok. 

Vil som de andre over ikke anbefale å bruke den i kanon da den har liten til ingen rensende effekt ved slik påføring. Bøttesåpe i kanon kan derimot være en god skumbooster til andre såper om man er glad i tykt skum, men hvor økonomisk det er å søle vekk en god bøttesåpe bare for å få tykt skum kan diskuteres..

Jeg tror såper som Nerta Active Diamond, Autoglaze Power Wash osv. ikke skummer like mye som eksempelvis CG av den enkle grunn at tynnere skum later til å hefte bedre til bilen og vil ikke renne av like fort. Og det er jo produkters virketid som gir den rensende effekten. Jeg ga for eksempel en kamerat et nytt syn på Prickbort før helgen. Han syntes det fungerte så dårlig og hadde gått over til å bruke et produkt som har mer til felles med en silikonfjerner enn en petrokjemisk avfetting, noe som igjen ga han dårlig holdbarhet på alt av LSP han har brukt. Viste han hvor viktig virketid var og da var plutselig Prickbort ikke så verst allikevel.

Men du skal være litt forsiktig med Nerta, det er en forholdsvis alkalisk forvasksåpe som ved sterke blandingsforhold er hard mot LSP. Den lager også merker på krom ved  langvarig bruk.

Skjønner det med virketid og slikt.

Jeg må ha noe som ikke sliter på voks, som ikke koster all verden og som er effektivt!

Så hvilken forvask skal jeg velge da??  

Jeg skal jo vaske mye klassiske veteranbiler med mye krom.

Men strek blaningsforhold.. Hva mener du med det? Hvor mye er det?

.

Skrevet (endret)

Det finnes ingen såpe eller vask av bil som ikke sliter på voks.. Jo mere du vasker jo raskere forsvinner det. 
Det som dog er viktig er å ikke overdrive bruken av sterke avfettinger - bruk så lite som mulig som gir det resultatet du ønsker. 

Endret av Madas
  • Liker 1
Martin.
Skrevet
9 minutter siden, Madas skrev:

Det finnes ingen såpe eller vask av bil som ikke sliter på voks.. Jo mere du vasker jo raskere forsvinner det. 
Det som dog er viktig er å ikke overdrive bruken av sterke avfettinger - bruk så lite som mulig som gir det resultatet du ønsker. 

Ja men sliter så lite som mulig da.. 

Jeg hadde en såpe fra autosmart og den ødela alt av voks etter kun 2 vask!! 

• DCN Poeng 1

.

Polestarpolish
Skrevet

Eller du fikk et nytt lag med voks på utsiden av voksen som du hadde lagt fra før!

Martin.
Skrevet
Akkurat nå, Polestarpolish skrev:

Eller du fikk et nytt lag med voks på utsiden av voksen som du hadde lagt fra før!

Nei nei. Denne såpen var helt uten voks.

.

Øyvind G
Skrevet (endret)
1 time siden, Martin. skrev:

Altså! av forvask så burde jeg ta en av disse??  (1L skumkannon)

Type                                 Størrelse       Blandingsforhold      Mengde / Vask       Pris           Pris / Vask         Butikk

Nerta Active diamond      5L                 1:20                           50ml                      500kr        5,0kr                  GS Bildeler

Autoglaze Power Wash    5L                 1:20                           50ml                      408kr        4,1kr                  Autoglaze

Bilt-Hamber Autofoam     5L                 1:20???                     50ml                      269kr        2,7kr                  Scandicshine

Og som såpe så burde jeg ta en av disse??  (10L bøtte)

Type                                   Størrelse       Blandingsforhold      Mengde / Vask       Pris           Pris / Vask         Butikk

Chemical Guys Mr. Pink    3,78l             1:640                         15,6ml                    483kr        2,0kr                  Scandicshine

3D Pink Car Soap              3,78l             1:512                         19,5ml                    452kr        2,3kr                  Autoglaze       

Mequiars NXT                    1,89l             1:128                         78,1ml                    219kr        9,0kr                  Dekkmann 

Hvis matten min stemmer så har dere priser osv her.....

Alt av priser her er med evt frakt kostnader og rabatter.

Er det flere type såper eller forvasker som jeg burde vurdere??

Også hva er blandingsforholdet på Autofoamen?

Snakka men han på GS og han sa om en par uker så kommer det nye tilbud og får se hva nerta ligger på da siden den er litt dyr nå.

Alle disse (Nerta, Powerwash og Autofoam) kan blandes 1:100 og fortsatt være effektive i vanlig hverdagsvask. Med min kanon som blander 1:3 ca blander jeg 1:8 i beholderen, da får jeg ca 1:100 ut av kanonen.

Jeg har testet alle disse skumproduktene og merker ingen forskjell mellom Autofoam og Power wash mot Nerta som er dyrere. Nerta er bra, men ikke noe bedre enn de andre. Vil på stå effekten er lik, men prisen er forskjellig. Grunnen til at "alle" anbefaler Nerta er at dette er forvaskens "trend" akkurat nå slik som Autofoam var for noen år siden. Noen år fremover i tid kommer det noe nytt på markedet som blir populært  og dermed vil "alle" anbefale den fremfor Nerta. Slik har det hvert med produkter her på forumet i alle år da det kommer mange bra produkter og det er interessant med noe nytt. 

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 4
Martin.
Skrevet
1 minutt siden, Øyvind G skrev:

Alle disse (Nerta, Powerwash og Autofoam) kan blandes 1:100 og fortsatt være effektive i vanlig hverdagsvask. Med min kanon som blander 1:3 ca blander jeg 1:8 i beholderen, da får jeg ca 1:100 ut av kanonen.

1:20... Da mener jeg 1:20 i beholderen til kannonen altså. Det er vell det de mener og?

.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår