Jump to content
Sign in to follow this  
Steffenm

Kjipe riper - for dypt for maskinpolering?

Recommended Posts

Steffenm

Jeg har vært uheldig og fått tre riper på fronten på bilen min (to på panser og en på sideskjerm). Jeg har hørt en gang i tiden at hvis man kan kjenne ripen med neglen så er den for dyp til å poleres bort. Stemmer dette? Jeg kjenner den ganske godt og jeg reagerer også på at ripene er hvite i fargen. Betyr dette at ripen er gjennom både klarlakk og farge og nede på grunningen? Ironisk nok mistenker jeg at jeg har fått ordnet meg disse ripene av å stelle for ofte med bilen og at jeg var uforsiktig sist jeg skylte av møkk i en selvvask. Jeg blir aldri helt kompis med opphengene på disse slangene og plutselig slenger de inntil bilen... plasseringen og formen på disse ripene tilsier at det er en slange som har gjort det, en som sikkert var full i småstein og dritt. 

Legger ved bilde av de to ripene på panseret som også er størst. Bilen er en 2010 Passat med farge "Islandergrau" (Island Gray Pearl)

Jeg har et uåpnet sett med lakkstift fra VW-forhandler som jeg tenkte å bruke på steinsprutflekker i fronten. Kan dette evt også brukes på disse ripene også for så å slipe/polere bort det overflødige, noe jeg har sett en guide på her inne? 

20170322_180303.jpg

arga

Jeg er ingen ekspert men mener det stemmer med "negle trikset". Jeg trur ikke du har kommet helt ned i grunningen, mest sannsynlig bare en litt dyp en i klarlakken bare. Det kan fikses med klarlakk stift (fylle opp) så eventuelt vårslipe og polere.

ØHN

Grei tommelfingerregel du nevner med at ripen sjelden kan fjernes helt hvis den kjennes med neglen.

Man vet ofte ikke hvor mye riper kan dempes før man har prøvd en runde eller to med grov kombinasjon pute og polish. Ut i fra bildet tror jeg det er sjanse for at du får avrundet ripekantene så mye at de blir ganske usynlig for "folk flest".

Capone

Negler har ingenting på mannfolk å gjøre og ihvertfall ikke lakk :P Bland deg litt såpevann på ei spruteflaske, spray over området (bilen er naturligvis ren før du gjør dette) og tørk lett av med en god mikrofiberklut. Er dette nok til at ripene midlertidig fylles og ikke er synlige før det har gått noen sekunder er det veldig stor sannsynlighet for at de kan korrigeres vekk :) 

• DCN Point 1

Steffenm

Takk for kjappe svar, alle tre :) 

Jeg skal teste såpetipset ditt, @Capone. Håper på det beste.

I alle tilfeller gjenstår det å handle en maskin, DA eller roterende gjenstår å se. Kanskje jeg burde begynne med roterende først som sist siden jeg har VAG? F.eks https://www.bauhaus.no/makita-polermaskine-1200w-180-mm.html#full-description ? Nå sniker jeg inn et tema til som jeg egentlig var fristet til å opprette enda en tråd for, men det finnes sikkert nok av de, og for all del mange gode guider. Jeg tror jeg har lest alle fra de siste 7 årene, men kommer likevel ikke helt i mål. Bilnerden har Rupes LHR15 Mark2 Deluxe på tilbud denne uka, noe som gjør den rett over 3000,- dyrere enn Kestrel DAS6Pro (med rikelig med Uber-puter og Menzerna produkter, samt 75mm bakplate). Das6Pro var jeg nesten bestemt på helt til jeg så tilbudet på Rupes. Det står mellom disse to eller en roterende. Ikke noe konkret spørsmål her egentlig, men jeg er veldig åpen for forslag og spesielt erfarte sammenligninger mellom de aktuelle maskinene.

Edited by Steffenm

ØHN

Som første maskin ville jeg valgt Rupes 15 MKII. Den dekker egentlig alle behov, og er tryggere å bruke enn roterende. Den vil uansett være nyttig, selv om du også skaffer deg roterende etter hvert hvis du får lyst på det.

Går du for roterende, og ikke har brukt mye slipeverktøy før, anbefaler jeg deg å skaffe et vrakpanel å øve på før du gyver løs på bilen.

• DCN Point 1

rogersolmyr

Enig med ØHN, Rupes 15MKII som første maskin. Men stikk innom hos meg så skal du få prøve ulike maskiner før du kjøper noe. Vi kan jo også ta en titt på ripene på bilen din om du tør å la meg slippe til på den :-)

• DCN Point 5

Steffenm

Jeg har selvfølgelig mest lyst til å hoppe rett på noe skikkelig, så jeg er ikke spesielt vond å be for å gå rett på Rupes :) betryggende å lese at en god DA uansett er et godt utgangspunkt. 

Det er et særdeles gjevt tilbud, @rogersolmyr, som jeg ikke skal nøle med å benytte meg av!