challenger

88 BMW 635 CSi

25 innlegg i emnet

Jeg er stadig inspirert av all lesing på forumet og nå var det på tide med vårstell av laksesølv metallic BMW. Det var første gang jeg polerte den etter kjøp i høst og det var også første gang jeg prøvde DA og roterende maskiner. Tidligere eier roste Sonax hardvoks opp i skyene og fortalte at den kunne brukes også på listverk både av krom og sort plast. Dermed var jeg innstillt på å gå over til denne, men kom på andre tanker i vinter via DCN. Det gikk greit å jobbe med maskinene, særlig tohodet Biltema-DA var enkel i bruk. Jeg syns egenvekta på Ferm roterende var i overkant tung til mine kontormuskler, ca. 3,5 kg, men den er nok mer enn god nok til meg som ikke skal polere daglig. Siden jeg hadde så mye nytt som skulle prøves (grundig) så utelukket jeg fra starten alt som ikke er synlig utenfra (interiør, dørkarmer og motorrom), det får bli til utover våren. Det samme med felgene, de går jeg over når jeg har satt på sommerlissene. Jeg brydde meg heller ikke med å ta noen vaskebilder denne gangen, men tok litt bilder av noe smått med tanke på før/etter bilder. Dessverre ble det dårlig kvalitet på flere av disse, jeg opplevde fargen vanskelig å få tatt detaljbilder. Kanskje skyldes det lysstoffrørene i garasjen. Jeg ser mange benytter kraftige halogenlamper på justerbare stativ, kanskje det må inn i garasjen min også? Jeg har betraktet lakken som hel og pen på bilen. Den er ca. 3-4 år gammel og sannsynligvis den bilen jeg har hatt som har sett best ut. Ute i godt sollys har jeg sett mindre swirls på panser og tak, men inne i garasjebelysninga vises ingenting. Men etter jobben, ute i sola igjen, så jeg dessverre fortsatt swirls. Det var litt skuffende. Bilder lengst nede.

Jeg tar gjerne imot tilbakemeldinger på om jeg har gjort noe unødvendig/dobbelt opp eller i feil rekkefølge eller feil kombinasjoner. Unoter må plukkes bort før det blir en uvane :)

Materialliste:

Foma kraftplugg HT

Foma skumpålegging

Hageslange med varmt vann

To bøtter u/grit guard

Biltema bioavfetting (2 l trykkpumpe)

Meguiars NXT Car Wash

Meguiars Wash Mitt

SS Drying Towel "updated version"”

3M tape

Meguiars Supreme Shine Microfiber

Meguiars Foam Applicator Pad

Meguiars Clay m/vann og såpe

Meguiars ScratchX

Meguiars Deep Crystal Step 1 –Paint Cleaner

Biltema tohoders DA med grønne Cyclo pads

Ferm roterende med Scholl bakplate til 3 og 4" pads

Scholl polishing pad orange small 85 mm

Scholl S30+ (og testkjørte et lite område med Scholl cutting pad blue small 85mm og først Optimum Polish og deretter Optimum Hyper Compound på blå paden)

Swissvax Cleaner Fluid påføringspute

Swissvax Cleaner Fluid

Swissvax Saphir

Meguiars PlastX

Random Microfiber

Meguiars NXT Glass Cleaner

Biltema Rain-Off

Black Wow

Biltema Polerpapir

Autosol krompolish

Armor All Protectant Semi-matt Finish

Canon EOS1000 med standardobjektiv

Startet med en kveld i verksted-/vaskehall med et oljeskift og avfetting/ HT underspyling med varmt vann. Kjentes godt å spyle bort all skitt og salt etter vinteren. Så ble avfetting lagt på hele karosseriet. Ville gjerne brukt Prickbort her, men hadde glemt den hjemme så da fikk BT bioavfetting duge. Skumla hele bilen etter par minutter avfetting og deretter HT. Vasket med Megs NXT og mitt og tørket med SS Drying Towel. Denne var god nå når det var litt lunk i været, på kalde dager tidligere har jeg mislikt vannopptaket på denne. Så kjørte jeg innom bensinstasjon på vei hjem og trykkblåste tørt rundt lister og krinkelkroker. Vel hjemme, i ferd med claying, slo det meg at trykklufta kunne visst ha ventet til etter dette. :huh: Smurte clayen med vann og ørlite bilshampoo denne gangen (gnieren sparer på QD) siden mange her bruker dette. Det gikk like fint som med QD tidligere, BMWen hadde derimot ikke så mye bøs i lakken (lite vinterkjørt). Maskerte så for første gang en bil og syns det var litt tidkrevende og pirkete jobb. Men så vokste jo selvtillitten og jeg følte meg straks proffere. :D

aIMG_1364.jpg

aIMG_1366.jpg

Scratch-X’et med suksess en håndfull områder jeg hadde notert meg riper og gikk over hele bilen med DA og Megs Step 1 DC lakkrens på hastighet 2 og 3 (6 er maks = 3.200rpm). Så var det den store spenningen, det stod en klassiker av en BMW der med 4 år gammel lakk og her skulle jeg kjøre jomfruturen med roterende maskin. Følte meg klar etter litt forsking på maskinen og lest på Scholl S30-etiketten. Og fra forumet hadde jeg inntrykk at små pads var enklere å beherske, så jeg monterte den minste Scholl bakplaten til debuten min. Først lagde jeg en slik test-rute på bagasjelokket. Men i garasjelyset så jeg ingen forskjell etter en runde her, og heller ikke med porten åpen og dagslys inn.

aIMG_1369.jpg

Hadde på par-tre erter av varierende størrelse og smurte utover et begrenset område av gangen, Sånn røflig polerte jeg 1/2 tak, en skjerm, 1/3 panser. Syns det var passende å jobbe på (uten sammenligningsgrunnlag). Jobbet over panelet en runde på hastighet 3 og gikk opp til 4 (6 = 3.000 rpm) og holdt på til produktet var nesten "borte". Tørket så over med MF. Krinkelkrokene ble tatt for hånd med påføringspad og MF. Så ble bilen tatt ut i kveldssola for inspeksjon, mest fordi jeg var spent på om jeg hadde produsert hologrammer.

aIMG_1384.jpg

Jeg så ikke da hverken swirls eller noen skandaler etter jomfruturen min, det eneste var restflekker av produkt som fort ble tørket bort. :mellow:

Litt resultater ble det, her er noen før/etter-bilder av forskjerm, støtfangerhjørnet foran og oppå vingen bak.

aIMG_1339.jpg

aIMG_1388.jpg

aIMG_1340.jpg

aIMG_1389.jpg

aIMG_1378.jpg

aIMG_1398.jpg

Ellers vil jeg ikke si at jeg fikk en kjempe aha-opplevelse underveis i poleringen, lakken var som sagt ganske bra og fargen/garasjebelysningen gjorde det vanskelig å se noe forskjell. Swissvax Cleaner fluid ble tatt frem og benyttet DA igjen til denne, og for hånd med CF pad der DA ikke kom til. Så var det godboksen med SV Saphir, rene parfymen. Superlett å påføre med Megs påføringspute, drøy i bruk og like enkel å tørke bort igjen. Lot den ligge 10-15 minutter ettersom. Testet ikke å kose den inn med håndflatene. Fjernet da maskeringstapen og så gjenstod pirkarbeidet. Autosol på BT polerpapir over krommet listverk (den som bare hadde hatt Shadowlineutgave) og tørket med MF. Black Wow'et alt sort listverk + grill., Den har virkelig wow-effekt, men jeg er spent på varigheten. Den andre bilen jeg har brukt det på tapte mye av wow'et i en kjøretur i kraftig regn med påfølgende vask. Håper den ikke bare er ment for utstillingsbruk. Armor All på dekksidene og nå gikk den tom og blir erstattet med Wolfgang Black Diamond Tire Gel. Baklamper og blink ble gått over med Megs Plast-X. Samtlige vinduer ble tatt med kiwi MF og Megs NXT Glass Cleaner inn-/utvendig, tørket bort med Megs MF. Det trengtes visst, ref. mf'en under

aIMG_1387.jpg

Så la jeg BT Rain Off på frontruta til sist. Det som var litt deilig med pirkarbeidet denne gangen var at det luktet herlig godt av voksen uansett hvor jeg holdt på rundt bilen :D

Glemte i farta eksosendene og å blackwowe bagasjeromslåsen, men det er gjort etter bildene ble tatt.

Ut og tok litt bilder forskjellige steder i sola, 17. mai er for eksempel en av få dager det er folketomt utenfor Plantasjen.

aIMG_1408.jpg

aIMG_1418.jpg

aIMG_1431.jpg

Flyplassen borti gata var åpen.

aIMG_1444.jpg

Over ett "Krøn"

aIMG_1447.jpg

Sånne svarte spor i asfalten er det ikke bare trailere som lager

aIMG_1452.jpg

aIMG_1462.jpg

Ett helt greit garasjeanlegg (kunne vært)

aIMG_1466.jpg

Ett frostet tre som vokser i nabolaget

aIMG_1475.jpg

Og så var det de derre swirlsa, da. Går det an å håpe at det er swirls fra A5'en bortenfor som speiler seg i lakken på min bil?

aIMG_1486.jpg

aIMG_1487.jpg

Ute en liten times tid og en kilo pollen fast på bilen! aIMG_1488.jpg

Nå kan jeg prøve SV Car Dusteren som ligger klar :D

Jeg tar gjerne imot kritikk og tips til forbedringer, evtentuelt andre produkter. Om ikke jeg ble så overveldet selv denne gangen, så skal utstyret og produktene benyttes på flere biler i sommer. Takk for at du leste gjennom, og takk for all inspirasjon herfra!

Edit: innrømmer jeg ble sittende litt og beundre før/etterbildet av støtfangeren med speilbilde av blinken *lekkert*

Endret av challenger
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven Roar!

Dette ble SWEEEEET :) Og jeg ser og gremmes (på egne vegne) at du har allerede fått en myyyyyye større liste over godsaker enn det jeg har!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott jobb og flotte bilder ;)

Du tok hele bilen med DC1, deretter Cleaner Fluid?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så knallbra ut :) Og hvilken Überlekker bil!!! Sikle :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var Hardcore jomfrutur ja.. well done :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice dette... Og mange bra bilder!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig :wub: Bra jobbet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, gutter :)

Dæven Roar!

Dette ble SWEEEEET :) Og jeg ser og gremmes (på egne vegne) at du har allerede fått en myyyyyye større liste over godsaker enn det jeg har!

- you got me into it! :lol:

flott jobb og flotte bilder ;)

Du tok hele bilen med DC1, deretter Cleaner Fluid?

Riktig, rekkefølgen var:

-Megs clay

-Megs DC1 lakkrens med DA

-Scholl S30 med roterende

-SV Cleaner Fluid med DA

-SV Saphir for hånd

Kunne jeg droppet ett av stegene og det hadde vært "akseptabelt" ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kunne nok droppet DC1, og heller kjørt S30 :) DC1 er bare en kjemisk rens, mens S30 sliper og fjerner riper..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo en knakende jomfrutur, ser veldig bra ut :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du kunne nok droppet DC1, og heller kjørt S30 :) DC1 er bare en kjemisk rens, mens S30 sliper og fjerner riper..

Regnet nesten med det svaret. Hadde mistanke at det var ett steg for mye, men hadde dannet meg ett bilde av at lakkrens måtte tas før poleringen for å unngå å "dra" urenheter rundt med maskinen. Det holder med clay før maskinpolering, da? Takk for tilbakemeldingen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DC1 og CF gjør liksom samme jobben.. Men det skader ikke da ;) Pent ble det uansett, coool bil B)

avfetning og clay før maskinpolering ja..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jobb !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice! Kongefet bil!

Hvordan var dusteren?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nice! Kongefet bil!

Hvordan var dusteren?

Takk :)

Pakket ut dusteren så stod det at den skulle dampe fra seg et par dager før første gangs bruk ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er faktisk en av mine favoritt biler! Jeg har vært tett på flere ganger å kjøpe en sånn.. Fronten er klassisk for BMW, og 635 ikke minst! Dette så ut som et veldig velholdt objekt! Å naturligvis enda bedre etter at du hadde polert den! Bildene var jo faktisk så bra at de kan brukes til bakgrunn spør du meg!! Gjennomført rett og slett!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig arbeid, og jævla tøff bil :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba! Og bilen er rett og slett dritkul! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ohoiiii, første vask av bilen etter SV ble lagt på og milde matilde så lett det gikk å vaske - aldri vært borti lignende :wub: Hadde ikke HT tilgjengelig idag, men med slange spylte jeg enkelt bort det meste av skitten. Med megs washmitt og optimum car wash gikk det som en lek å vaske bilen. Fenomenalt glatt!

Beading på panser

aIMG_1859.jpg

Tak og takrenne

aIMG_1860.jpg

Bakskjerm

aIMG_1862.jpg

Måtte kjøre en tur og sjekke at sommerhjula hang på

aIMG_1870.jpg

aIMG_1878.jpg

Blir nesten litt nyforelska i meg sjøl når jeg får til å vaske bilen så-ååh lett! :D

Endret av challenger
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive