Jump to content
Sign in to follow this  
Himate

Varmgang mellom bakplate og gummitetning

Recommended Posts

Himate

IMG_1969.thumb.JPG.967ec928c1691e219d69d7ad98edfa6f.JPG

 

Holder nå på å polere bilen med min nye rupes 21 mk2.

 

Har opplevd 2 ganger nå på 30 min at putene slipper fra bakplate !

 

Kunne kjenne at den varm nokså varm mellom bakplate og "gummitetning"(eller nå hva det er).

 

Lurer på om den varmgangen sprer seg nedover mot borrelås og får den til å løsne...

 

Noen som har vært borti lignende ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Espen-Liland

Har hatt samme problem med slitasje mellom "gummitetningen" og bakplate. Det hjelper å smøre mellom. Rupes sier selv at du kan bruke oljen som følger med luftverktøyene.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Himate
Har hatt samme problem med slitasje mellom "gummitetningen" og bakplate. Det hjelper å smøre mellom. Rupes sier selv at du kan bruke oljen som følger med luftverktøyene.


Er egentlig ikke så glad i å måtte smøre plasser hvor drit kan hefte seg i oljen eneste.

Virker igrunn som det bare er dårlig klarering mellom delene, kunne det kanskje gått å fjerne litt av gummitetning ? Hadde jo tross alt vært greit å kumne eliminert problemet for alltid

Share this post


Link to post
Share on other sites
Espen-Liland

Det er jo noen som har tatt en skive mellom bakplaten og maskinen. En såkalt "washer mod", men er da går vell garantien også ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommy

Det skal smøres regelmessig mellom støvkappen og bakplaten, bruk oljen til luftmaskinene, eller bare vanlig vd40 el.l. bare bittelitt på, og gni det utover. "washermod" (skive mellom bakplate og maskin) som var populært på ES utgavene er IKKE å anbefale på MK2 maskinene, da det vil gjøre maskinen ustabil, å påføre drivverket ekstra slitasje. Husk at du bør bytte puter ofte, å blås dem rene med trykkluft hvis tilgjengelig, å la dem kjøle seg ned. Du skal heller ikke bruke press på maskinen, annet en vekten av selve maskinen. Det er litt dårlig borrelås på den bakplaten som sitter på, men du kan kjøpe den gamle typen bakplate (med blå farge på, i stede for grå som du har) som har en litt kraftigere borrelås, men da må du være ekstra forsiktig når du drar av putene.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Himate
Det skal smøres regelmessig mellom støvkappen og bakplaten, bruk oljen til luftmaskinene, eller bare vanlig vd40 el.l. bare bittelitt på, og gni det utover. "washermod" (skive mellom bakplate og maskin) som var populært på ES utgavene er IKKE å anbefale på MK2 maskinene, da det vil gjøre maskinen ustabil, å påføre drivverket ekstra slitasje. Husk at du bør bytte puter ofte, å blås dem rene med trykkluft hvis tilgjengelig, å la dem kjøle seg ned. Du skal heller ikke bruke press på maskinen, annet en vekten av selve maskinen. Det er litt dårlig borrelås på den bakplaten som sitter på, men du kan kjøpe den gamle typen bakplate (med blå farge på, i stede for grå som du har) som har en litt kraftigere borrelås, men da må du være ekstra forsiktig når du drar av putene.

 

Fikset problemet med litt symaskinolje og gammel plate jeg hadde liggende

 

Takker for info av samtlige

 

Edit: Kan faktisk se at den roterer bedre med en gang jeg brukte litt symaskinolje . Ganske merkbart på resultat !!

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
dj john

Min Rupes mark2 er en del sterkere en mark1 men forsatt dårlig på litt buet paneler.Så at noen i statene hadde brukt tilpasset washer mod på mark2 uten at det påvirker garantien der nede.Fant info om dette på autogeekdetailing.net tror jeg det het..Men jeg er fornøyd slik det er jeg enn så lenge.

Men kort fortalt så merket jeg ikke noe til puter som slapp fra mark2 men noen som det røyk litt av etter grovkjøring.

Edited by dj john

Share this post


Link to post
Share on other sites
Himate
Min Rupes mark2 er en del sterkere en mark1 men forsatt dårlig på litt buet paneler.Så at noen i statene hadde brukt tilpasset washer mod på mark2 uten at det påvirker garantien der nede.Fant info om dette på autogeekdetailing.net tror jeg det het..Men jeg er fornøyd slik det er jeg enn så lenge.
Men kort fortalt så merket jeg ikke noe til puter som slapp fra mark2 men noen som det røyk litt av etter grovkjøring.



Var nok i hovedsak den nye typen bakplate som gjorde at det slapp. Merker at putene henger MYE bedre på den gamle blå bakplaten

Synes igrunn det er litt rart at de kan levere fra seg en maskin som faktisk produserer varme ved friksjon og i tillegg "hindrer" bakplaten å rotere fritt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
dj john

På min sitter de like godt vil jeg påstå..Men har kun brukt den på 1 bil til nå,men enig i at den burde ta buet paneler bedere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
e30 tic
Akkurat nå, dj john skrev:

På min sitter de like godt vil jeg påstå..Men har kun brukt den på 1 bil til nå,men enig i at den burde ta buet paneler bedere.

gamle eller mk2?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Himate

Er det noen som vet hvorfor den gummitetningen ligger helt inntil bakplate ? Har Rupes kommet med en forklaring ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
dj john
52 minutter siden, Himate skrev:

Er det noen som vet hvorfor den gummitetningen ligger helt inntil bakplate ? Har Rupes kommet med en forklaring ?

Må jo være en slags beskyttelse fra støv og slik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Himate
Må jo være en slags beskyttelse fra støv og slik.

 

Såpass skjønte jeg også, men det jeg ikke forstår er hvorfor den må være borti bakplata?

Det er jo også hull i gummien hvor det kan komme støv, skitt o.l inn.

 

Er det en leverandør eller noe lignende her inne på DCN som evt kunne svart på det ?

 

Evt svart på om det gikk an å slipe eller skjære litt av gummien slik at den ikke kommer borti bakplate. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Capone

"Anti-Spinning Shroud
The dual function anti-spinning shroud is designed to protect the operator against the moving parts and act as a clutch for the backing plate, preventing further stress on the foam polishing pad when it is not in direct contact with the surface."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Himate
"Anti-Spinning Shroud
The dual function anti-spinning shroud is designed to protect the operator against the moving parts and act as a clutch for the backing plate, preventing further stress on the foam polishing pad when it is not in direct contact with the surface."


Takker for info !

Jeg har paden på lakken før jeg starter og helt til den er stoppet, så da ser jeg ikke store behovet for den clutch effekten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer
56 minutes ago, Himate said:

 


Takker for info ! emoji4.pngemoji1360.png

Jeg har paden på lakken før jeg starter og helt til den er stoppet, så da ser jeg ikke store behovet for den clutch effekten emoji4.pngemoji1365.png

 

Husk det finnes mange idioter i verden som starter maskinen i luften og løfter den av før den er stoppet... For dem er clutchfunksjonen verdt å ha :)

  • DCN Point 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Himate

Syntes denne karen fra Rupes hadde en fin forklaring på autopia.org :

Re: Rupes 21 -vs- Rupes 21 Mark II
Quote Originally Posted by JSFM35X View Post
Todd

My mark 1 15 is not washer modded. I don`t like changing how the manufacturer intended the tool to operate. I have no seen your opinion on the washer mod and rupes position. Did you or would you mid your tool? From what I`ve read it stops the stalling on curves. Seems like a good thing as long as it does not damage the tool.

I`d be curious to hear to spin on this. (Pun intended)

Thanks

Jeff

When the BigFoot System was developed, it took nearly 3 years from the ground up. The idea of making a large stroke is pretty easy, just like making a large orbit pedal for your bicycle. Extend the distance from the shaft/axel to the spindle and you have a large diameter orbit.

Most of the development was focused on making this concept as vibration free as possible and making it easy for users of all levels achieve excellent results with minimal training. We ended up with a completely revolutionary counterweight system within the eccentric set - a design so well thought out that many competitors have copied it exactly. To balance the counterweight system correctly, RUPES - a tool maker - had to become a pad manufacturer as the specs on the weight and height of the pad has to match the eccentric set. The third part of the development cycle was to develop polishing compounds that will not absorb into the foam, keeping the balance precise and treating the user to a nearly vibration free experience.

Why the preamble above? Just to highlight the nearly 3 development cycle of the BigFoot System. The Anti-Spin was engineered into the polishers for a reason. It ultimately is a safety device which prevents the pad from over rotating should the operator run the tool in free air. IF the pad was allowed to free orbit, at some point the rotational speed of the pad can catch the orbital speed, and a pad whipping through the air at 4200 RPM - offset - not only can fly off, but the foam structure can become compromised.

Pad rotation itself is a tricky thing. IF the bearing had zero drag and if the pad was completely balanced, it would never spin. The tool would orbit but rotation would not occur. However the bearing has some drag and the pad is never completely balanced so the moment of the orbit becomes inertia to the outer edge of the pad causing it to spin in the same direction as the orbit. When the pad is applied to the paint the force inside the pad is multiplied which can cause the pad to want to rotate quicker. The faster the tool is running, the more this force is multiplied and faster the pad wants to rotate.

Why is this important? Because RUPES developed the BigFoot System (RPM/Pad Type/Compounds/Bearing Drag/AntiSpin Friction) to operate between speeds 4-6. At this speed, the force generated by the pad contacting the paint easily overrides what little friction the Anti Spin produces. This is easy to experience. Run your tool on speed 4-6 in free air, then touch it to the paint. You will see the pad speed up dramatically as it contacts the paint.

Finally here comes your answer

So with our system (pads/compounds/recommended speeds) there is little benefit in disabling the Anti-Spin. I would go so far as to say there is zero. However, many very experienced detailers have noted that they feel the performance is improved by disabling it and removing the slight friction the Anti-Spin produces. If you step outside our system (smaller backing plate, different pads, etc) you may realize a benefit from disabling the Anti-Spin. I cannot say for sure because it would be impossible to test every possible combination.

If you do not keep the back of the backing plate lubricated with dielectric grease, the Anti Spin shroud will eventually wear away anyways. RUPES official stance is not to disable the Anti-Spin but we also acknowledge that it will not effect the longevity of the tool and doing so does not void the warranty (at the current time / subject to change).

  • DCN Point 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...