Jump to content
Sign in to follow this  
Vulva

Plastfornying?

Recommended Posts

Vulva

Jeg er ganske fersk innenfor bilpleie. Men gleder meg til våren, for å teste alle nye produktene,samt poleringsmaskin. Men hva er deres beste tips når det kommer til plastlistene på bilen. Disse er nesten grå/hvite etter mange år uten kjærlighet. Har kjøpt en spray som skal prøves. Men usikker på å lenge det vil holde.:huh: Hva er hemmelighetene deres? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly

En ikke så veldig bevart hemmelighet er å bruke Polytrol. B)

(søk etter det her på forumet, finner masse eksempler med bilder ++)

Denne legges på med en sånn skumpute og holder vel lengst av det aller meste/vaskes ikke vekk.  -Anbefaler å bruke hansker/engangshansker og pass på å ikke legge noe på lakken da Polytrol er litt grisete.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Capone

Og før du kaster applikatoren du har brukt til å påføre Polytrol, så bløter du den i vann da Polytrol kan selvantenne. Aldri opplevd det selv, men greit å ha det i bakhodet uansett :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vulva

Har selv en en Volvo S 60 03 modell. Disse har fått gammel polering og voks på seg. Da jeg ikke skjønte det kunne være en lur idé å maskere først :blush: hvordan rengjøre disse ordentlig før jeg skal bruke polytrol? Hva er det den beste måten å påføre polytrol med?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly

Joda, står i databladet at kluter/stålull som er dynket i Polytrol kan selvantenne...... Ved detailing-bruk så blir ikke noe så dynket, men klart viktig å passe på om man søler boksen på gulvet og må tørke opp.B)

Her er databladet:

http://owatrol.com/media/teknisk_datablad_polytrol__092050500_1314_22052015.pdf

 

Polytrol påføres plaslister med skumputer/applicator i tyyyyynt lag. Legg på og gni godt utover, ikke la det bli blanke området.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
todleif

Eg har ikkje berre gode erfaringer med polytrol. På visse typer plastikk vil polytrol legge seg utenpå og starte med å flasse av etter ei god stund. (måneder /år) 

Derfor bruker eg ikkje det lenger

Er null problem å ta vekk polytrol ifra lakk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild

Hater polytrol jeg også. Bruker utelukkende gtechniq c4 men har fått meg en flaske med koch sin nå så får teste ut hvordan det er

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vulva

Småstiv pris gtechniq c4. Hvor mye holder en sånn liten flaske til da?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rub

Noen som har erfaringer med AUTOGLYM VINYL & RUBBER CARE?

ok pris og kan brukes både innvendig og utvendig

Edited by Rub

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
‎08‎.‎03‎.‎2017 - 13.35, Vulva skrev:

Har selv en en Volvo S 60 03 modell. Disse har fått gammel polering og voks på seg. Da jeg ikke skjønte det kunne være en lur idé å maskere først :blush: hvordan rengjøre disse ordentlig før jeg skal bruke polytrol? Hva er det den beste måten å påføre polytrol med?

Det største problemet er egentlig å fjerne gammel polish og voks som har fått trekke inn i plasten, greit å fjerne rett etter man har sølt, men kan være tilnærmet umulig å fjerne hvis det har fått stå en stund. Volvoen har også litt struktur/ruglete lister som gjør rengjøringen litt mer utfordrende. Ville prøvd å gå noen runder med f.eks sterk/ren surfex og neglbørste for å se om du får bort noe, en plastfornyer vil skjule/dempe merkene en kort stund, men holdbarheten er som regel ikke bra over slike merker.

 

Polytrol påføres tørre rene lister med f.eks skumapplicator, helst i romtemperatur/over 15 grader, la trekke ca.20 min, tørk godt av listene med klut/microfiber, gjenta påføring hvis/der det trengs. Bør også få stå og tørke noen timer etterpå, får du vann/møkk på polytrol som ikke er tørr og klar til bruk kan du få skjolder/merker som kan være vanskelig å få bort igjen. Polytrol bør være forbeholdt de værste tilfellene, men fungerer veldig bra hvis alt blir gjort rett.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hydrogen
2 minutes ago, Rub said:

Noen som har erfaringer med AUTOGLYM VINYL & RUBBER CARE?

Fungerer greit til formålet, men gjør plasten mer blank enn matt. Holdbarheten er ikke noe bra, og plasten blir fort lys/grå etter behandling. Foretrekker heller Gtechniq T1 eller owatrol som er langt billigere med bedre holdbarhet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vulva

Får prøve å gjøre de så reine som mulig med surfex. Heller vel litt mot polytrolen. Blir jo noe skeptisk når noen "hater" det såpass. Men har sett noen bilder og det ser jo veldig bra ut :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rub

er det egentlig dette som er problemet? At all behandling/kjemi på plastlister fører til at den sakte men sikkert blir blass og grå?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Capone

Syns det er koselig med ting som ikke varer så lenge jeg. Liker å dulle med bilen så mye som mulig og har ingenting imot å påføre litt bling bling på dekksider, deksler, pakninger og lister med jevne mellomrom. Det er rart at ingen foreslår CarPro Perl her.. Ikke nevneverdig god holdbarhet, men syns den gjør ting betraktelig mye svartere enn ca alt annet jeg har prøvd. Noe som nesten er vel så viktig som holdbarhet for min del. Kontrasten mellom blank lakk og mattsvart plast og gummi er jo namnam uansett hvor lenge det varer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly
4 timer siden, Vulva skrev:

Får prøve å gjøre de så reine som mulig med surfex. Heller vel litt mot polytrolen. Blir jo noe skeptisk når noen "hater" det såpass. Men har sett noen bilder og det ser jo veldig bra ut :D

Det er vel ofte slik at eks et produkt som Polytrol ikke passer al/overalt/alle.

-Polytrol synes jeg passe glittrende på sånn "bøtteplast"lister som er under/nederst fangere, på noen hjulbuer, eldre biler med ulakkert/plastikk "fenderlist" langs døra, etc. 

 

De beste erfaringene gjør man selv. Så prøv selv på en liten del av en plastliste som er grå, bruk en fille eller applikator og legg på så overflaten er jevnt over og matt . La det tørke.

3 timer siden, Rub skrev:

er det egentlig dette som er problemet? At all behandling/kjemi på plastlister fører til at den sakte men sikkert blir blass og grå?

Er vel for det meste sol/UV lys som tar på disse plastdelene. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Forvask-kjemi (f.eks prickbort og surfex) sliter også på plast/gummidetaljer over tid, derfor er det viktig at

lakk/plast/gummi er renset og beskyttet slik at man kan bruke mildest mulig kjemi for å få det rent nok til utføre håndvask.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...