Gå til innhold
EKH

Ditec - bare tull? Kanskje ikke??!

Recommended Posts

EKH

Hei,

Jeg kjøpte en helt ny Tiguan (farge sort pearl black) i 2013. Valgte Ditec på denne, og behandlet den ihht til guider herfra (surfex, skum, prickbort ++). Solgte bilen i 2016, - lakken var helt fantastisk! Ikke en ripe, og skinte som bare det. Den hadde to ditec etterbehandlinger, sist i 2015.

I 2016 kjøpte jeg en Passat GTE (samme farge) Etter å ha lest her at "Ditec er bare tull", valgte jeg ikke det denne gang. Jeg har levert den inn til en flink kar her, og fått den vokset i sommer (Fusso). Voksen henger godt på enda!

Men! Bilen er så full av mindre "skraper" og "riper" rundtom, og jeg behandler og pleiet bilen minst like bra som Tiguanen ... lakken blir bare verre og verre

Jeg er jammen ikke helt overbevist om at "Ditec bare er tull"!

Bilen er nå 1 år gammel, og jeg syns lakken ikke ser bra ut.

Innspill? Vurderer å levere den inn til Ditec ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
longbow

Du bør få deg en skikkelig coating, en voks beskytter ikkje noe mot striper.  Få den skikkelig polert igjen, slik at den er der du vil ha den, så legg en skikkelig coating på den. Det holder lenge.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john

Ditec var for meg det største svindelen jeg har vært borti når det gjaldt lakkbehandling,men noen sa som viste en del om Ditec at det måtte legges riktig og skikkelig for at det skulle bli bra selv om jeg tviler.Når det kommer til forskjellen fra den med Ditec kontra Passaten med voks så tenker jeg vell egentlig at kanskje ikke alle ripene hadde blitt fjernet skikkelig og har kommet mere frem over tid vask etter vask viss det er som du sier at du vasker helt likt og like skånsomt.Eller at den nye bilen din har en sensitiv lakk som blir lett riper i..for da er det ikke mye som skal til før mann får merker i lakken.Ps:Sier ikke at han som har gjort jobben har gått inn for en dårlig jobb men kanskje litt oljer etter endt polering som har sittet igjen før voksing slik at det så strøkent ut men egentlig at ripene bare ble dempet men ikke borte..men det er bare en løs teori altså.

• DCN Poeng 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EKH

Takk for svar. Så det anbefales at jeg får litt hjelp til å polere ned de ripene som er nå, legge på coating og voks? Evt at jeg gjør dette når våren kommer? Håper det blir bra da - kjip følelse hver gang jeg har vasket bilen nå ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha

Ditec har også fått en ceramic coating variant som i teorien vil beskytte bedre mot riper enn tradisjonell voks, kanskje hadde du den på forrige bilen? Og selv om bilene har samme farge kan det være forskjell i hardheten og ripesensitiviteten. Hvis den nye bilen har flere vaskeriper/swirls (som man må ha lys/sol for å se) enn den gamle kan det enten skyldes (som nevnt) lakken, beskyttelsen eller vaskemetoden. Men skrapemerker og større riper kan du ikke skylde på beskyttelsen, dette kan være tilfeldig da andre enn deg kan ha laget de. "Problemet" med Ditec er gjerne prisen, dvs hva man får for pengene. I mange tilfeller får man uvøren kjøring med poleringsmaskin og halvbra beskyttelse for en dyr penge, den varer "for alltid" så lenge man rebehandler hvert år og betaler enda mer penger...som igjen er en litt tullete markedsføring. Det blir nesten som å si at bilen din varer livet ut så lenge du kjøper ny hvert år:thumbup:

• DCN Poeng 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prinsen
14 timer siden, EKH skrev:

Innspill? Vurderer å levere den inn til Ditec ...

Foreldrene mine kjøpte en nyere bruktbil med Ditec en gang. Lakken var ikke spesielt vakker, men jeg har sett vesentlig dårligere lakktilstand på andre biler. Det mange glemmer (ikke du :) ) er at Ditec må inn til vedlikehold ofte (og da kan man jo spørre seg hva som er poenget med å bytte det ut med voks som også må legges minst en gang i året). Hadde en nabo for noen år siden som mente de ikke trengte å gjøre noe annet enn å skylle av bilen fordi den var Ditec-behandlet. De hadde null interesse for bil, vasket den et par ganger i halvåret i vaskemaskin med børster og skyllet den når den var ordentlig grisete. Dessverre fornyet de ikke Ditec-behandlingen, så tilstanden på den sorte VAG-lakken var helt jævlig. Og da mener jeg ikke jævlig med DCN-øyne og OCD-briller. Da mener jeg at hvermannsen med et snev av interesse for ren bil ville synes den så jævlig ut.

Derfor har jeg inntrykk av at Ditec ikke er noe bedre (eller dårligere) beskyttelse enn voks/coating, men et produkt for de som ikke ønsker å bruke tid på bilpleie. I og med at du har tatt steget med å bli bruker her inne, så ville jeg spart pengene på Ditec, vært litt mer forsiktig med håndvasken og aldri satt den til "profesjonelle" som vasker bilen for et par hundrelapper eller vaskemaskiner. :) 

Dette er et nærbilde av min egen 4 år gamle DCN-vaskede bil uten noen beskyttelse:

5_2_tilstand.jpg

Endret av Prinsen
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sortehaug

Hadde aldri levert inn min bil til Ditec. Sett så mange komme ut derifra ihjel kjørt. Kjenner til og med noen som fikk telefon hvor ditec sa at lakken var for vanskelig og at de ikke klarte å utbedre den. Det gjaldt da briliant sort til VAG. Det er klart dette varierer fra sted til sted.

Det jeg tenker mest på er at gutta på ditec ikke har samme lidenskap for bilpleie som oss (selv om jeg håper det har det). Så gjør at den siste finishen, i form av holofritt eller glans som vi leter og streber etter - blir ikke tatt til vurdering en gang hos de. Får litt inntrykk av de jobber 08-16 og da er de ferdig på jobb. Det finnes sikkert mange Ditec senter rundt om i landet som er gode og leverer et høyt nivå - men de har jeg tilgode å høre om. 

Men jeg mener at dersom en bil skal holde så ripefri som mulig og blank over en laang periode, krever det tålmodighet og lidenskap på mange kritiske punkter - noe som ofte kan bli ofret når det snakk om effektivitet og antall kroner som kommer inn. 

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig