Gå til innhold

Våtslipe nylakkert bil?


WaxOn

Recommended Posts

CASE:

 

Fikk lakkert et lite felt på bilen (metallic lakk). Da jeg kom og skulle hente den (kom litt før tiden), så var det masse nupper ("appelsinhud") i klarlakk. Det ble foretatt våtsliping for hånd på stedet mens jeg ventet. Aner ikke hva slipningsgrad det ble brukt. Så ble det brukt ullpad og en eller annen 3M polish med DA maskin i flere omganger imellom sliping. Så ut for at det ble brukt samme midlene (pad og polish) hele tiden uten bruk av kontrollspray.

Det så greit ut da jeg skulle kjøre bilen hjem.

 

Et par dager senere avfettet og vasket jeg området + wipedown, og fikk da fjernet alle rester etter oljer fra polish. Da vises hologrammer og riper i klarlakk.

 

Spørsmål:

Forutsatt at de har lagt tilstrekkelig med klarlakk til slutt, tar lakken skade av å bli våtslipt før herding på det vis?

 

Det er jo åpenbart at de ikke har gjort ting riktig her all den tid resultatet er som det er. Lakk.verksted, som jeg ikke har noe kjennskap til fra tidligere, bruker tydeligvis 3M sine produkter. Planen er at jeg skal innom der igjen imorgen for kontroll og korrigering, men hvilken fremgangsmåte (stegvis, eks. med 3M produkt/pads) bør nå brukes? Tips? Er det trygt å gjøre mer arbeid på lakken 10 dager etter at jobben ble utført mht. herding osv.? Jeg er noe usikker på om de vet 100% hva de holdt på med...

 

(PS! Jeg har (heldigvis) ikke betalt enda...)

 

Håper på gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Nuppene er støv fra lakken var våt. Helt vanlig å gjøre det kort tid etter lakkering. 

Med lakken som brukes i dag så skal det gå bra å sulle litt med den 10 dager etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Jeg skal love deg jeg ser mye rart innom diverse små og VIRKELIG store lakk firma når jeg er innom med produkt demo.

Til nå tror jeg det "beste" jeg har sett er når "fagfolk" tar wipedown og bruker QD med voks.. Og ikke prøv å si at han som har lakkert i 20år gjør feil for at da blir det bare bråk av :rofl1:

Men nok OT.

Går helt fint å korrigere lakken nå uten noe problem.

Jeg ville begynt med å høre om de har 3M sin kontrollspray. Noe de BØR ha. Uten den vil det være litt vanskelig å se sluttresultatet der og da. Tror ikke jeg ville tatt med meg som kunde egen kontroll spray..

Jeg ville gitt de en sjanse til nå og sett om de klarer å korrigere bort slipespor og fin polere til slutt uten å produsere masse kjørespor.

Sånn i fullfart, hvis ikke jeg husker feil nå så er det hvit kork som er super grov rubbing fra 3m, så kommer grønn kork. Disse brukes med ull, grønn eller orange pute til 3m. Så er det gul medium som er medium sammen med gul pute. Blå kork og blå pute fin polish osv. Så kommer det litt an på utstyr med det viktigste er vilje og teknikk. Ingen problem å levere kvalitet med 3M sine produkter så lenge en kan å bruke det rikig. 

  • DCN Poeng 1

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone

Kan bekrefte at det hos mange som oftest går i blytung Makita, ull og 3M Fast Cut på fullt skur ja, noe jeg (dessverre) har vært vitne til flere ganger. Dette kombinert med ADHD maskinføring naturligvis :) Hololuja!

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kaw skrev:

 

Yrkesstolthet er det langt mellom hos lakkerere I disse dager.

Tror nok mange tror og mener de har yrkesstolthet, men mangler litt kompetanse når det kommer til bruk av poleringsmaskin og tilhørende produkter og pads. Derfor går de i fullstendig lås når kunder skal prøve å veilede de i noe de tror de har full kontroll på.

 

Har våtslipt og polert dagen etter lakkering for ca.10 år siden uten problemer, har ikke gjort dette med dagens miljølakk. Men lakkverksteder sliper og polerer jo støv rett etter lakkering, så tenker at det som evt. kan by på problemer er å legge sealer eller coating rett etter lakkering slik at lakken ikke får puste de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom idag. Det ble brukt hvit pad, 3M final Cut XL og hvit pad som så ut som ull. Rupes maskin. De kjørte i mange omganger. Ingen kontrollspray der i gården... Noe jeg hadde mistanke om på forhånd. Jeg tok derfor med meg Meguiars Final Inspection som jeg hadde hjemme for en wipedown. Ikke det beste å bruke, men bedre enn ingenting. Det ble inspisert en gang underveis av meg. Så det ble bedre, men usikker på om det er å anse som godt nok. I det lys som var der så det greit ut, men jeg fikk ikke tatt en ordentlig, ny wipedown til slutt. Jeg tviler på den paden de brukte tar dette. Og de burde vel gjerne tatt en grovere polish først etter våtsliping med 2000 grovhet?

 

Skal ta en full inspeksjon nå, kommer tilbake med info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er striper fortsatt, men langt mindre. Ingen kjørespor / hologrammer. Prøvde å fange dem med mobilkamera, men det viser ikke der.

 

Jeg har enda ikke betalt, men usikker om jeg gidder bruke mer tid på dette? Hva ville folket her gjort? Som er blitt sagt her tidligere, de har nok skills innen detailing til å klare dette... Skremmende, mtp at dette er arbeid de utfører daglig... En ting er sikkert, det er ikke noe point i å la de drive på med lakken mer!

 

Det er som nevnt nedre panel på en bakluke, og jeg skal ta på folie der det er lakket (+ svill) hos et folieringsfirma om 2-3 uker for å slippe mer skader av denne type der. Etter at folien er lagt på (3M sin) så vil det vel ikke synes uansett? Klar folie. Evt. litt mattet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...