garrett_T4

Elektro oppdatering til garasjen

Skal starte å legge opp til 3 fas til garasjen nå, har skaffet ny steamer som må min ha 16A 3fas, så da lurer jeg på hvor/om noen av dere har peiling på hvor de selger den kabelen billigst?

Skal også inn med en større kompressor og en løftebukk på sikt, så da tror jeg det er lurt å gjøre det skikkelig når en først skal legge opp strøm.

Det er slik at jeg må legge en 50m lang kabel fra sikringsskapet i huset mitt for å få 3 fas i garasjen. det er ganske stor variasjon i pris av denne kabelen, da YIT skulla ha 220kr inkl mva pr meter, og fant en plass på nett der de skulle ha 37kr inkl mva, tror det var elektroimportoren.no

Dette utgjør da noen kr så greit å spørre litt først:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har handla veldig mye EL matriel fra elektroimportøren, har enda ikke funnet noen som slår de på pris

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en del fortjeneste på kabel. Men trur ikke du finner det noe billiger enn hos elektroimpotøren.

Ligger til 23,50 inkl mva.

Men husk at du må ha 30mA jordfeilbryter på den kursen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er en del fortjeneste på kabel. Men trur ikke du finner det noe billiger enn hos elektroimpotøren.

Ligger til 23,50 inkl mva.

Men husk at du må ha 30mA jordfeilbryter på den kursen

23,50,-?

Trenger vel PFSP 1KV 3X4/4 den ligger til 29,90,- +mva

Ja jordfeilbryter og overspenningsvern blir lagt opp når YIT drar 3 fas inn til sikringsskapet mitt, de må ta det fra lavspenten først, ble ikke tenkt slik når huset ble bygd desverre.

Så eneste jeg skal skaffe er kabel fra sikringsskap til garasje. å da bør en vel ha 3x4/4 når lengden er oppi 50meter?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer an på kvaliteten på nettet. Det som er kravet er at sikringen skal løse ut på den minste kortslutningsstrømen og at du ikke skal ha mere en 4% spenningsfall.

Men du kjenner vel ikke noe data for nettet ditt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kommer an på kvaliteten på nettet. Det som er kravet er at sikringen skal løse ut på den minste kortslutningsstrømen og at du ikke skal ha mere en 4% spenningsfall.

Men du kjenner vel ikke noe data for nettet ditt?

Lite d ja, har en elektriker som sier at jeg bør ha 3x4/4 pfsp, så da stoler jeg på han:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, da har du i hvertfall større marginer. Og han vet vel litt hvordan nettet ditt er ;)

Blir en dyr steamer dette :) Men gleder meg til bilder når du begynner å bruke den ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 50 meter PFSP bør du absolutt ha 4mm2 for å unngå for stort spenningsfall,

Når du først skal legge en "stiger" på denne måten ville jeg lagt større dimensjon, slik at kraft ikke ble noe problem

i overskuelig fremtid,

Sjekk ut prisforskjell PFSF 3X4mm2+j og PFSP 3x6mm2+j......mulig den ikke er så stor.

Du kjenner ikke noen elektrikere eller folk ved verket på sunndalen eller i offshoreindustrien/vestbase da - ofte de river mye slik kabel ifm ombygginger....grei å skjøte er den også.

ståle

(var elektriker en gang i tiden før jeg fant ut at jeg ville gå videre på skole....hehe)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal han legge ut en stiger ville jeg brukt 25 kvadrat alu. Da denne er rimilig i forholdt til kobber og man har nok til all fremtid.

Men da må du bruke al/cu overgang på endene

Endret av Citrus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg legger PFSP 3x6/6, må jeg vel ha 32A automatsikring til den da? eller bør jeg ha tykkere kabel?

Har lett litt omkring etter kabel, men fant ut at det er enklest å handle ny:P

Prisen på PFSP 3x6/6 er 50,- pr m inkl mva, er jo ikke den store prisforskjellen da. men 32A sikring, bør jeg ha tykkere kabel, eller er en mindre sikring et alternativ?

Spør nå jeg;) ikke så veldig mye peiling innafor dette.

25kvadrat alu? hvor finner jeg den? blir ikke den voldsomt tykk?

Hyggelig at dere engasjerer dere;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
skal han legge ut en stiger ville jeg brukt 25 kvadrat alu. Da denne er rimilig i forholdt til kobber og man har nok til all fremtid.

Enig,

mulig jeg misforsto mht hvor omfattende anlegget skal være - hvis han bare skal ha denne kabelen til å serve en 3fas 16A kontakt så er nok en 4mm2 nok og antagelig det billigste alternativet.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

søk etter el.nr 1016015

I utgangspunktet holder den til 63A. Men spenningsfall ol kommer også inn.

Om du vil ta ting i flere steg så er det ikke noe problem og sikre den på 16A nå. og koble den rett på stikkontakten din. (må bruke en koblingsboks rett før siden du må ha overgang til kobber og for å minske tverrsnittet).

Så senere når du trenger mere strøm kan du sette opp en fordeling i garasjen og bytte ut sikringen du har inne. denne flytter du da ut i garasjen til steameren din.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forsåvidt nok med å kunne serve 1stk 3fas kontakt i gangen da, for lite trolig at jeg kan bruke steamer, løftebukk og kompressor på engang uansett, så å legge opp PFSP 3x6/6 med 16A sikring er vel kansje det enkleste? eller tar jeg gruelig feil?:P

søk etter el.nr 1016015

I utgangspunktet holder den til 63A. Men spenningsfall ol kommer også inn.

Om du vil ta ting i flere steg så er det ikke noe problem og sikre den på 16A nå. og koble den rett på stikkontakten din. (må bruke en koblingsboks rett før siden du må ha overgang til kobber og for å minske tverrsnittet).

Så senere når du trenger mere strøm kan du sette opp en fordeling i garasjen og bytte ut sikringen du har inne. denne flytter du da ut i garasjen til steameren din.

Det var kansje ikke så dumt, skal få elektrikeren min til å se på det du skrev, så får vi se:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvis jeg legger PFSP 3x6/6, må jeg vel ha 32A automatsikring til den da? eller bør jeg ha tykkere kabel?

Har lett litt omkring etter kabel, men fant ut at det er enklest å handle ny:P

Prisen på PFSP 3x6/6 er 50,- pr m inkl mva, er jo ikke den store prisforskjellen da. men 32A sikring, bør jeg ha tykkere kabel, eller er en mindre sikring et alternativ?

Spør nå jeg;) ikke så veldig mye peiling innafor dette.

25kvadrat alu? hvor finner jeg den? blir ikke den voldsomt tykk?

Hyggelig at dere engasjerer dere;)

Den tiden jeg drev i denne businessen var det ingen regler som sa at du MÅTTE sikre kabelen etter sin maks-belastning.

så en mindre sikring, feks 25A er nok et godt alternativ - men jeg trodde du skulle legge ny hovedkabel til garasjen, sette opp et fordelingsskap med nye sikringer ut ifra dette igjen....så jeg misforsto litt.

Hadde jeg vært hjemme nå så kunne jeg regnet ut spenningsfallet på en 50 m lang 4kvadrat som trekker 16 ampere for deg, men jeg tror nok at dette skal gå bra med 4mm2.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du hadde gassoppvarming du?

Den tiden jeg drev i denne businessen var det ingen regler som sa at du MÅTTE sikre kabelen etter sin maks-belastning.

så en mindre sikring, feks 25A er nok et godt alternativ - men jeg trodde du skulle legge ny hovedkabel til garasjen, sette opp et fordelingsskap med nye sikringer ut ifra dette igjen....så jeg misforsto litt.

Hadde jeg vært hjemme nå så kunne jeg regnet ut spenningsfallet på en 50 m lang 4kvadrat som trekker 16 ampere for deg, men jeg tror nok at dette skal gå bra med 4mm2.....

R=(l*rho)/A=(100*0,0175)/4=0,4375ohm

U=R*I=0,4375*16=7V

Spenningfall = 7V/230V=3%

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken med hovedkabel til garasje er ikke dum da, så sette opp ett fordelingsskap med sikringer ut derifra igjen, så bygger jeg ut det etterhvert som jeg skaffer meg flere forbrukere.

Skal be han elektrikeren min se litt på alternativene med det.

Har dieselvarme jeg;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke særlig sær lesning dette for en som ikke er elektrikker tipper jeg.... he he

ta 69/12 og pakk den inn i fase3 med 249/6-78, da kan du dra 709/&tre-9 glatt immellom :)

men, keep it up ;)

kunne ikke dy meg etter å ha lest tråden her..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du glemte å sprute på litt QD før start...

Endret av Citrus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive