Gå til innhold
anmo

Første vask

Recommended Posts

anmo

Hei, folkens :).

Jeg hadde den første skikkelige håndvasken i dag. Startet med BH autofoam. Spylte av. Vasket for hånd med poorboy ss&s. Spylte av og tok på Gyeon q2m wetcoat. For det meste ble det veldig bra. Men noen plasser ble det litt matt. Får ikke tatt bilder da det var for mørkt da jeg var ferdig, kan eventuelt prøve med blits. For mye produkt? Om så, hvilket? Eller for lite avskylling.

Noen andre som har erfaring med det :)?

Ser sånn ut:

IMG_2307.JPG

Endret av anmo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst

Har du helligdager etter håndvasken?

Lot du wetcoat tørke for lenge? Den skal legges på våt bil og spyles av tvert.

Tørket du bilen skikkelig? 

Synes det ser mest ut som helligdager etter vask, men det er vanskelig å si likevel da jeg ikke var tilstede under vasken :) 

Spylte du bilen grundig etter forvask, slik mest mulig av trafikkfilmen var vekk før du begynte håndvasken? Nå på vinterstid liker jeg å bruke petroleumsbasert avfetting (Prickbort) under Autofoam slik at jeg får vekk mest mulig lort før jeg går på før hånd ;) 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
anmo
8 timer siden, alexanderst skrev:

Har du helligdager etter håndvasken?

Lot du wetcoat tørke for lenge? Den skal legges på våt bil og spyles av tvert.

Tørket du bilen skikkelig? 

Synes det ser mest ut som helligdager etter vask, men det er vanskelig å si likevel da jeg ikke var tilstede under vasken :) 

Spylte du bilen grundig etter forvask, slik mest mulig av trafikkfilmen var vekk før du begynte håndvasken? Nå på vinterstid liker jeg å bruke petroleumsbasert avfetting (Prickbort) under Autofoam slik at jeg får vekk mest mulig lort før jeg går på før hånd ;) 

Det er mulig det er helligdager. Ble bekmørkt og godt mulig jeg ikke gikk systematisk nok fram under vasken. Da har jeg noe å øve meg på til neste gang :). Wetcoaten ble skylt av nesten umiddelbart og hele bilen ble skylt, foamet ned, og skylt før håndvask. Fant først helt ut av innstillingene på foamlancen da jeg tok samboeren sin bil, så skummet var litt tynnere på den her, men ikke mye.

Valgte og ikke bruke prickbort da bilen ble ditec behandlet rett før overtagelse og det har stort sett vært regn, ikke snø eller sludd. Tenker at prickbort kan vente til lengre ut på våren.

12 minutter siden, Arild skrev:

Ser ut for meg som en dårlig vask eller som @alexanderst sier.. helligdager.

Sikkert en kombinasjon av begge deler. Ikke gode nok rutiner og uten lys mistet jeg nok tråden. Jeg antar at det ikke er farlig og forsvinner med regn/vask? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingolf

Jeg har gitt opp å håndvaske i mørket, umulig å si om det kommer skitt på votten og vrient å være så pinlig nøyaktig at man unngår helligdager. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
anmo
2 minutter siden, Ingolf skrev:

Jeg har gitt opp å håndvaske i mørket, umulig å si om det kommer skitt på votten og vrient å være så pinlig nøyaktig at man unngår helligdager. 

Sikkert lurt. Jeg lyste over bilen først for å se at den så ren ut. Så banket jeg gritgarden i begge bøttene før jeg vasket. Klarte å unngå 1/2 i det minste :).

Da blir det opphold på omtrent en måned (med mindre det ikke regner i helgene) fram til medio mars :fun: når sola holder seg oppe til 1830.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingolf

Du trenger MYE lys for å se skikkelig. Jeg har brukt 500w halogen og 150w metallhalogen sånn i krisetilfeller og hver lampe dekker knapt en kvart av bilen om gangen. Metallhalogenen til bilnerden.no ruler lang vei på hvor godt man ser, og likevel... Litt trangt på gårdsplassen gjør at jeg ikke får til en effektiv belysning/vinkel uten å flytte rundt på bilen.

Du skjønner jo hvor bilen befinner seg, men den grå møkka er vrien å se. I mørket er alle katter grå osv...

Har skaffet meg 4x400w metallhalogen for å jukse litt i fremtiden, men inntil det blir koblet opp er det skum+avspyling på soft wash og å vente på en heldig helg for håndvask. Litt trist, men jeg tar ikke sjansen på å smøre en skitten vott videre utover bilen.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
anmo
2 minutter siden, Ingolf skrev:

Du trenger MYE lys for å se skikkelig. Jeg har brukt 500w halogen og 150w metallhalogen sånn i krisetilfeller og hver lampe dekker knapt en kvart av bilen om gangen. Metallhalogenen til bilnerden.no ruler lang vei på hvor godt man ser, og likevel... Litt trangt på gårdsplassen gjør at jeg ikke får til en effektiv belysning/vinkel uten å flytte rundt på bilen.

Du skjønner jo hvor bilen befinner seg, men den grå møkka er vrien å se. I mørket er alle katter grå osv...

Har skaffet meg 4x400w metallhalogen for å jukse litt i fremtiden, men inntil det blir koblet opp er det skum+avspyling på soft wash og å vente på en heldig helg for håndvask. Litt trist, men jeg tar ikke sjansen på å smøre en skitten vott videre utover bilen.

Fornuftig. Hva er en softwash :o?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingolf
2 timer siden, anmo skrev:

Fornuftig. Hva er en softwash :o?

sånn selvvaskanlegg :P

Hvis det ikke er kø der er det lov å bruke litt medbrakt også, så jeg har med meg en 6l kwazar lavtrykksprøyte med surfex 1:25 og litt prickbort/ultra når det er ekstra ille. Har ikke spurt hva slags såpe de har i skummet sitt, men det er tålelig effektivt og høytrykken har godt med vannmengde+trykk selv om det er kaldtvann. Soft wash på karihaugen nord i Oslo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
anmo
Akkurat nå, Ingolf skrev:

sånn selvvaskanlegg :P

Hvis det ikke er kø der er det lov å bruke litt medbrakt også, så jeg har med meg en 6l kwazar lavtrykksprøyte med surfex 1:25 og litt prickbort/ultra når det er ekstra ille. Har ikke spurt hva slags såpe de har i skummet sitt, men det er tålelig effektivt og høytrykken har godt med vannmengde+trykk selv om det er kaldtvann. Soft wash på karihaugen nord i Oslo.

Ah! Det kan jeg vel gjøre hjemme også. Om det er vask fram til håndvasken. Så tørker man som vanlig etterpå :)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingolf
2 timer siden, anmo skrev:

Ah! Det kan jeg vel gjøre hjemme også. Om det er vask fram til håndvasken. Så tørker man som vanlig etterpå :)?

Jeg ville ikke tatt noe berøringstørk uten å ha håndvasket ;) 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
anmo
Akkurat nå, Ingolf skrev:

Jeg ville ikke tatt noe berøringstørk uten å ha håndvasket ;) 

Duh :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig