Gå til innhold
Martin.

Hvor ofte bytter dere pad under polering??

Recommended Posts

Martin.

Hvor ofte og hvordan rengjør dere putene under polering?? Altså snakk om skum pad.

Og hvordan renser dere paddene etter dere er ferdig med polering slik at man kan bruke de videre??  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif

Det finnes padwasher som ein del bruker. 

Padbørste kan du bruke under poleringen. 

Vil ein fortsette å bruke same pad, kan ein vaske den under rennende vann og køyre poleringsmaskina på full guffe. (Med pad på) Blir da rimelig tørr. 

Hugs at ein del da maskiner skaper masse varme i midten, so køyre ein for hardt på, so øydelegger ein padden. Da er det bedre å bytte pad ganske ofte. 

Etter bruk pleier eg å vaske dei med vann og zalo. Legger dei i surfexblanding når eg har vært for slapp med rengjøring etter bruk. 

Ein del bruker dei og i vaskemaskina. Dette har ikkje eg testa. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.

Padbørste sier du??

Jo og med ofte bytte pad, hvor ofte er det?  Er det et panser? eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
longbow

Det kommer ann på lakk og kor store paneler og kor mangen runder man kjører på pr panel, mem bytter du pad på hvert panel, så er det stortsett greit.  

Eg drar over med børsten alt fra hver gang til hver 6 gang, alt etter kor hardt eg kjører og ka eg vil oppnå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Nå har jeg ikke testet enda men har handlet inn mikrofiberputer til rupes maskinene mine. Disse skal være geniale å rengjøre med trykkluft mens man holder på. Jeg har greit stor kompressor også så blir spennende å prøve om de er like gode. Ellers har jeg normalt sett lagt pads i surfexblandibg over natta (gjør det med mf også) og vasker dem for hånd. Tok dem også på skånsom ullvask i vaskemaskina for å prøve engang og padsa var like bra etterpå de.

Endret av Arild
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.

Når du legger det i surfex? Hva for no blandingsforhold bruker du da?

Åja! Bare trykkluft ja.. Jeg har en ganske stor 2 sylinda kompressor og min gamble 1 sylinda enda.. De er koblet opp i en y kobling, så du kan kjøre med fullt trykk hele tiden uten pauser, så det hadde vært glimrende om trykkluft gjorde susen.. Men må vell være forsiktig da, fordi jeg tror kanskje de blir ødelagte hvis jeg blåser for hard på dem.  

Når man bruker børste, bare børster man av å skyller med vann da?

Endret av Martin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild
7 minutter siden, Martin. skrev:

Når du legger det i surfex? Hva for no blandingsforhold bruker du da?

Åja! Bare trykkluft ja.. Jeg har en ganske stor 2 sylinda kompressor og min gamble 1 sylinda enda.. De er koblet opp i en y kobling, så du kan kjøre med fullt trykk hele tiden uten pauser, så det hadde vært glimrende om trykkluft gjorde susen.. Men må vell være forsiktig da, fordi jeg tror kanskje de blir ødelagte hvis jeg blåser for hard på dem.  

Når man bruker børste, bare børster man av å skyller med vann da?

Trykkluft er på mikrofiberputene da... jeg har en god kompressor så stiller ned trykket til det som passer når jeg får testet.

blander 1:5 på surfex for rengjøring av pads og mf. Hatt problemer med at voksen ikke har gått av når jeg ikke har gjort det.. 

men har nå bestilt flere farger med mf også så skal begynne å bruke en fast farge kun til voks så slipper jeg det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Bruker skum også jeg..

har både rupes puter, scholl puter og uber puter, men kjøpte nå nettopp denne rupes maskina da. Har tidligere brukt roterende men masete med mye vibrasjoner og siden dubikke kan bruke mikrofiber på roterende så har jeg lyst å prøve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.
6 minutter siden, Arild skrev:

Bruker skum også jeg..

har både rupes puter, scholl puter og uber puter, men kjøpte nå nettopp denne rupes maskina da. Har tidligere brukt roterende men masete med mye vibrasjoner og siden dubikke kan bruke mikrofiber på roterende så har jeg lyst å prøve.

Åja.. Men man bytter/vasker putene for hvert panel for å kjøle ned og få vekk voks rester vell?? For å ikke smelte padden?   Men er det ikke bare greit å ta korte pauser mellom hver sone du jobber på da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Nah... bytter ikke for hvert panel jeg... varierer. Noen ganger bytter jeg ikke i det hele tatt, mens andre ganger bytter jeg flere ganger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.
Akkurat nå, Arild skrev:

Nah... bytter ikke for hvert panel jeg... varierer. Noen ganger bytter jeg ikke i det hele tatt, mens andre ganger bytter jeg flere ganger. 

Bytter ikke i det hele tatt for hele bilen??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutmyr

Vil anbefale å bli med på et nybegynner kurs
Vet det er flere som holder kurs nå i nærmeste fremtid. Kommer jo litt an på hvor i landet du holder til også da

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild
4 minutter siden, Martin. skrev:

Bytter ikke i det hele tatt for hele bilen??

Bytter når jeg føler jeg trenger. Ikke alltid jeg gjør det... vel og merke på samme type polish da. Bytter jo selvfølgelig når jeg går fra grovt til fint da. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.
2 minutter siden, Arild skrev:

Bytter når jeg føler jeg trenger. Ikke alltid jeg gjør det... vel og merke på samme type polish da. Bytter jo selvfølgelig når jeg går fra grovt til fint da. 

Åja sånn ja..   Bare å ta pauser som at det ikke blir for varmt da, så skal vell alt gå bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Blir mye varmere med roterende og det er er et større problem der enn på DA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.
20 minutter siden, Arild skrev:

Blir mye varmere med roterende og det er er et større problem der enn på DA

Joa. Men må vell passe på alikkavell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif

Problemet med ein del da maskiner er at dei blir varme i midten. Dette fører til at midten av paden blir øydelagt av varme. Derfor er det greit å bytte pad av og til med da. Er no bedre å bytte for ofte enn for sjeldent. Roterende har ikkje det problemet. 

Man merker dette best på grovpolering. So der er det iallefall greit å ha litt pads å bytte med. 

Er jo litt seigt å ta halvtimes pauser etter å ha polert i 20 minutter ;-) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig