Gå til innhold
rcmannen

Work Rezax II - En nybegynners restaureringsprosjekt

Recommended Posts

rcmannen

God kveld!

Etter å ha snoket rundt anonymt her på forumet en stund, har jeg omsider fått laget meg en bruker, hehe.

I dag fikk jeg mine nye felger (i alle fall nye i mitt eie..) som jeg kjøpte usett grunnet svært god pris.

Work Rezax II med DDC leppe.

Som forventet er det noe å ta tak i. Da særlig kanten. Der er det mange små riper. Det jeg ville kalt halvdyptgående vaskeriper om det var på bilen. I tillegg er det noe små skader her og der hvor det er svart. 

Jeg har generelt lite peiling på bilpleie, polering og detailing. 

Har fått vite at kantene er eloksert. 

Hvordan går jeg fram her? Går det an å bruke noe poleringsmiddel og prøve å få bort det verste? Har Autoglym Super Resin Polish, Meguiars Scratch X2 og noe rubbing liggende i garasjen fra i fjor.

Eller burde jeg slipe ned og legge på noe sparkel der det er skader osv og virkelig ta i, evt få noen kyndige til å gjøre det? (Bare å melde seg om noen gjør slikt i Elverum/Hamar)

(Btw, det lilla på bildene er såperester, fjernet kort tid etter bildet ble tatt)

Snapchat-2013560948.jpg

Snapchat-1485087511.jpg

Snapchat-1784277017.jpg

Snapchat-837788732.jpg

Snapchat-1632877543.jpg

Endret av rcmannen
  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Capone

Work..:wub: 

Disse er vel 2- eller 3-delte så du kan vrenge av dekkene og ta av kantene så de blir enklere å jobbe med?

Hvis du er helt sikker på at de er elokserte blir det dog litt trælete å få de bra. For elokseringen er knallhard å trenge igjennom og hvis du prøver å gå på med Autosol eller lignende blir det muligens litt bedre, men ikke noen høyglans. Du kan jo prøve og se da.. 

For et strøkent resultat må du fjerne elokseringen på et vis og det eneste jeg vet om som tar det er natriumhydroksid, eller lut på godt norsk. Hvor gira du er på å leke kjemiker med såpass potente kjemikalier vet jeg ikke. Men det funker.. Aldri gjort det selv, men fulgt ganske mange felgoppussingstråder på diverse stance forumer hvor suksess har blitt oppnådd.

Er slik jeg har skjønt det snakk om å bare bade aluminiumet i luten i noen minutter til det har fått en matt overflate, da skal elokseringen være borte og man kan pusse og polere som bare det uten at man har noen hard beskyttelse som stikker kjepper i hjulene for arbeidet og finishen :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rcmannen
1 time siden, Capone skrev:

Work..:wub: 

Disse er vel 2- eller 3-delte så du kan vrenge av dekkene og ta av kantene så de blir enklere å jobbe med?

Hvis du er helt sikker på at de er elokserte blir det dog litt trælete å få de bra. For elokseringen er knallhard å trenge igjennom og hvis du prøver å gå på med Autosol eller lignende blir det muligens litt bedre, men ikke noen høyglans. Du kan jo prøve og se da.. 

For et strøkent resultat må du fjerne elokseringen på et vis og det eneste jeg vet om som tar det er natriumhydroksid, eller lut på godt norsk. Hvor gira du er på å leke kjemiker med såpass potente kjemikalier vet jeg ikke. Men det funker.. Aldri gjort det selv, men fulgt ganske mange felgoppussingstråder på diverse stance forumer hvor suksess har blitt oppnådd.

Er slik jeg har skjønt det snakk om å bare bade aluminiumet i luten i noen minutter til det har fått en matt overflate, da skal elokseringen være borte og man kan pusse og polere som bare det uten at man har noen hard beskyttelse som stikker kjepper i hjulene for arbeidet og finishen :) 

Takk for svar! :D

Skal bort på et dekkverksted i morgen og få av dekkene så skal jeg i gang med å demontere etterpå. 

Ikke helt sikker på det med eloksering, men mener at de er det. 

Kan jo prøve meg på Autosol først, koster vel ikke så mange kronene så skader jo ikke å prøve hvis det KAN gjøre det langt bedre enn det er.

Hvis det ikke blir bra så er det interessant det med lut altså. Kanskje det rett og slett er det jeg blir å gjøre etterhvert 🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Teclis

Gratulerer med nye felger! :D

Om du evt skulle slite med å få de strøkne, så skal østfold felgteknikk være veldig bra, aner ikke hva de tar for å fikse de, men når de er ferdig der borte blir de som nye, endre farge kan du og :) 

Kompis av meg fikk noen originale OZ felger laget for Toyota fikset der pga mange års slit og litt kant kjøring, og de ble helt strøkne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rcmannen
40 minutter siden, Teclis skrev:

Gratulerer med nye felger! :D

Om du evt skulle slite med å få de strøkne, så skal østfold felgteknikk være veldig bra, aner ikke hva de tar for å fikse de, men når de er ferdig der borte blir de som nye, endre farge kan du og :) 

Kompis av meg fikk noen originale OZ felger laget for Toyota fikset der pga mange års slit og litt kant kjøring, og de ble helt strøkne.

Takk for det! :)

Sendte faktisk en forespørsel til Østfold felgteknikk. De skulle ha ca 1700 pr/felg for å få kanten fin igjen. Det skulle da bli oppunder 7000 til sammen.. fordelen med det er jo at de blir som nye, og at de også kunne pulverlakke senter for 900,- ekstra pr felg.

Da det er en stund til sommerhjula skal på her på Østlandet, så skal jeg i alle fall prøve, og eventuelt feile på egenhånd først 😅 :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alesi89

Syns det var veldig dyrt! Her jeg bor får jeg sandblåst felg + pulverlakk i valgfri farge for 700kr pr felg! Inkl moms og med kvittering! Da tar dem av dekkene å

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rcmannen

Har fått av dekkene og prøvd Autosol og et par andre produkter jeg hadde liggende. Får frem en grei glans, men ripene virker å ikke påvirkes av min håndpolering. Skulle jeg ha prøvd meg med ytterligere polering (evt tydd til maskin) eller er det bare å ordne et NaOh-bad (lut) til kantene som foreslått tideligere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rcmannen
Friday, February 10, 2017 - 19.44, Capone skrev:

Har ikke tilfeldigvis link til noen slike tråder? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rcmannen

OPPDATERING

har funnet ut at det er klarlakk på felgene. Har slipt ned med forskjellig papir, begynte med 240 for å få ned det verste av kantkjøringssår.

Gikk gradvis opp til 2000 våtslip og så bøtta jeg på med Autosol. Felgene blir speilblanke, men; det er masse små riper i metallet som synes Veldig godt fra riktig vinkel.

Har dere noe forslag til hva grunnen kan være? Får det ikke bort. Prøvd å pusse om igjen og brukt 100g Autosol på 10cm ytterkant, får det ikke bort.  Kan det være poleringsputene og klutene jeg bruker som er for grove? Burde jeg bruke noe annet enn autosol? Burde jeg gå over på 3000 og evt enda finere papir? 🤔

Takk for svar 

Endret av rcmannen
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
PoliniAerox

Du må bruke en kraftig drill/ roterende poleringsmaskin for å bli kvitt ripene, samt en poleringsskive som er laget for å polere aluminum. regner med at biltema/jula/clas ohlson har noeav dette som kan fungere :) 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bjorns1

Prøv også med et finere middel enn autosol. Fikk bort riper autosol lagde på felgene jeg hadde før :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rcmannen
31 minutter siden, bjorns1 skrev:

Prøv også med et finere middel enn autosol. Fikk bort riper autosol lagde på felgene jeg hadde før :-)

Har du noe spesifikt produkt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bjorns1

Husker ikke helt, men mener jeg brukte Koch heavy cut eller feinschleifpaste :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
PoliniAerox
43 minutter siden, rcmannen skrev:

Takk!

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Polerverktoy/Polersett-5-deler-2000028423/ 

Sånn type skiver? Bruke evt medfølgende pasta, selv om den er fra biltema? Hehe

Har slagdrill og en veldig enkel DA maskin. Kan vel sikkert bruke drillen til formålet :)

Noe lignende jeg har brukt på roterende poleringsmaskin. Har erfart at jeg må ha veldig høyt turtall og kjøre lenge for å bli kvitt riper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rcmannen

Takk for svar igjen, er ganske noob på dette ^_^

Det blir nok å bestille en Heavy Cut type, hvordan er f.eks. Menzerna sin? Ser GS har tilbud på en del fra de

Endret av rcmannen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Fornøyd med fg400 jeg. 

Bruker det på korrigering. 

Men om det fungerer på felgene dine vet jeg ikke. 

Ville gjerne prøvd den nye 300 i stedet men da den skal korrigere enda bedre, men den har de ikke mer av på gs. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rcmannen

Bestilte den 400 så får jeg se hvordan det funker. Rundt 80kr ferdig postlagt er jo bare verdt å prøve :)

Endret av rcmannen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha
18 timer siden, rcmannen skrev:

Bestilte den 400 så får jeg se hvordan det funker. Rundt 80kr ferdig postlagt er jo bare verdt å prøve :)

Hvis det var klarlakk på den kanten er jeg ganske sikker på at den er slipt bort, og da står du der med bar alu. Det er lett å få alu blankt, men ganske tidkrevende å få det ripefritt. Har ikke testet dette selv men tror nok du må ha produkter ment for alu for å komme noen vei, da tenker jeg på slipepasta og filtrondeller.

Aner ikke om disse funker, men legger ved link med et eksempel.

https://gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10424_10421&products_id=11132&zenid=ut655k0gt4tq8pa62trff5mbr4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
heinejs

Grattis med felgprosjekt ;) 

Få av dekk og splitt felgene, nye lepper er å få tak i å bygge etter egne specs!

Kan sprakle, men da må det lakkes lepper for penest resultat..

Evnt Pensle inn kanter etc med biltema malingsfjerner, la det ligge på en times tid og tørk/spyl av!

våtslip 400, 800, 1200, 1600 og 2000, autosol evnt annen rubbing metalpolish, avslutt med en finere metalpolish til slutt for å få vekk slipespor og heve glansen. 

Deretter så setter du de inn med felgvoks/coating :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig