Gå til innhold
nagel

Ny bil - ingen polering?

Recommended Posts

nagel

Jeg har gått bort og bestilt en ny bil og samtidig funnet ut at jeg skal ta godt vare på den. I manualen står det at bilen ikke "trenger" å poleres før den er et år gammel. Betyr det at den ikke bør poleres? Er det eventuelt noe annet jeg ikke bør gjøre med den det første året (bortsett fra det helt opplagte. :) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif

Skal du ta vekk riper, so må du nok polere bilen. Er ingen problem å polere bilen same dagen som du har henta den. 

Eg har ingen anelse om forhandleren har lagt på voks eller lignende ved klargjøring. 

Hadde eg kjøpt meg ny bil, so hadde den fått ein grundig vask, anten lakkrens for hånd eller polering (med maskin) Deretter hadde eg lagt på ein voks. 

Da hadde eg fått studert heile bilen og sjekka for skader. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN

Mitt beste tips er å bli god på skånsom vask før alt annet.

Da holder lakken seg fin lenge, og du lager ikke nærmest uopprettelige skader på krom og andre detaljer.

Du kan godt vokse bilen med en gang, men hvis du ikke har vasket den grundig, og riktig, gjør du mer skade enn gavn.

Maskinpolering med permanent fjerning av riper og lakkslitasje, er det vi liker best på DCN. Hvis du får lyst til å prøve det, anbefaler jeg at du prøver deg frem på noe det ikke er så farlig med.

Det aller beste er å vaske riktig, så bilen holder seg tilnærmet ripefri lengst mulig. Hvis du i fortsettelsen vasker skånsomt, har du fin bil i mange år med kun finpolering og lite behov for å fjerne klarlakk.

• DCN Poeng 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prinsen
11 timer siden, todleif skrev:

Skal du ta vekk riper, so må du nok polere bilen. Er ingen problem å polere bilen same dagen som du har henta den.  

10 timer siden, ØHN skrev:

Du kan godt vokse bilen med en gang, men hvis du ikke har vasket den grundig, og riktig, gjør du mer skade enn gavn.

Dette er stikk motsatt av det jeg har hørt når jeg har kjøpt ny bil. Da har jeg fått beskjed om å vente en måneds tid. Jeg husker dessverre ikke lenger grunnen til det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
overlay

Stor sannsynlighet for at butikken polerer bilen før de leverer den ut til deg også :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN
1 time siden, Prinsen skrev:

Dette er stikk motsatt av det jeg har hørt når jeg har kjøpt ny bil. Da har jeg fått beskjed om å vente en måneds tid. Jeg husker dessverre ikke lenger grunnen til det.

Hvis lakken er mer enn 6 uker gammel når bilen leveres ut til kunden, er det lite å ta hensyn til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif
12 timer siden, Prinsen skrev:

Du har sikkert høyrt at på nylakkert bil må ein vente 1 måneds tid før ein har på beskyttelse. 

Trenger ikkje å vente so lenge med polering. 

Ein ny bil bruker litt tid ut til kunde etter lakkering. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar

Jeg har behandlet flere nye biler og blir like overrasket hver gang over hvor mye mer glans, dybde og klarhet man får ut av lakken med en runde finpolering.

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgens

Bare sånn til info..

En ny bil er ikke laga og sendt fra produksjonslandene over natta, har selv både rubba, polert og forseglet flere nye biler...

Og de blir alltid mye penere når de får en runde med noe polish eller lignende!
:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Gjorde det med leafen min også jeg... rett hjem å fjerne billigdritten de hadde lagt på , finsteg og ny voks. La god merke til forskjell.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
FSHelgeland

Har ny bil på tur jeg også ankommer om få dager. Den kommer til å få seg en grundig DCN- vask og skal ha på korrosol ja for å få bort eventuelle metallpartikler som måtte henge igjen fra transport. Deretter en runde med finsteg, før voksing. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prinsen
18 timer siden, todleif skrev:

Du har sikkert høyrt at på nylakkert bil må ein vente 1 måneds tid før ein har på beskyttelse. 

Trenger ikkje å vente so lenge med polering. 

Ein ny bil bruker litt tid ut til kunde etter lakkering. 

Ja, en ny bil pleier å være nylakkert :P

18 timer siden, Jørgens skrev:

Bare sånn til info..

En ny bil er ikke laga og sendt fra produksjonslandene over natta, har selv både rubba, polert og forseglet flere nye biler...

Nå vet ikke jeg hvor du bor og hvor lang tid det tar å frakte biler til deg, men sist jeg spesifiserte og fikk en bil rett fra fabrikk så tok det ca 2 uker fra den ble produsert til jeg hentet den hos forhandleren i Oslo. Jeg velger å stole på de som lager bilene i dette tilfellet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig