Gå til innhold
Prinsen

S&S: Ford Focus Candy Red (2013)

Recommended Posts

Prinsen

Hei hei!

Jeg startet vel å følge dette forumet like før jeg kjøpte denne bilen. Siden det var første gang jeg kjøpte helt ny bil, så skulle den behandles ekstra pent. Over natten var det slutt på tikronerssvamper fra Biltema, Turtle Wax-produkter og poleringsduk fra bensinstasjonen. Bilen er en 2013 Ford Focus i fargen Candy Red som har fungert som en bruksbil vi har forsøkt å ta godt vare på i litt over 74 000 kilometer. Bilen skal selges (byttes inn), så dette er min siste mulighet til å kose med den.

Målet, og grunnen til at jeg legger hodet på blokken med tråden, er at jeg selv skal bli bedre slik at neste bil får enda litt bedre behandling :)

1_ankomst.jpg

Dette var utgangspunktet. Bilen har blitt kjørt en ukes tid på «vinterveier» på Østlandet siden forrige vask og ser ikke ut. Temperaturen da jeg startet vasking var ca 2 plussgrader. Jeg startet med å skylle av møkka uten berøring. Brukte vann av den enkle grunn at jeg står hos svigers som ikke har skumkanon og jeg hadde ikke plass til å ta med enda mer utstyr. Lot bilen stå og lufttørke en halvtimes tid før jeg kjørte på med Iron S fra vinduene og ned.

2_irons.jpg

Jeg kjøper i utgangspunktet Iron X fordi jeg synes den virker bedre enn Iron S, men sistnevnte var det jeg fikk tak i og denne gangen fant kjemikaliene urovekkende lite. Om det har med at det var noe annet enn Iron X skal jeg ikke påstå. Noen andre med samme tanker rundt de to produktene? Det var kun litt lilla nede på fordørene, bagasjeluken og skiltet bak. Jeg fortsatte allikevel. Skylte av alt sammen og kjørte på med Prick Bort på våt bil fra vinduene og ned. Det samme «problemet» oppstod med denne. Totalt sett var det svært vanskelig å se noen som helst effekt av begge to. Til slutt ble det en runde med Surfex HD utblandet til ca 1:5.

Normalt sett skulle man vel brukt en claybar nå. Etter å ha lest en del på forumet her har jeg derimot konkludert med at dersom man ikke har maskiner, så er claybar en unødvendig risiko for å få riper i lakken. En større risiko enn hvis en usynlig prikk på lakken blir dratt med rundt på det ene panelet en pad skal brukes på. Derfor ble det klart for håndvask. Rekkefølge vask er følgende:

• Tak.
  • Vinduer og øverste halvdel av begge sidene.
  • Frontvindu og panser.
  • Bakluke og støtfangeren bak.
  • Nedre del av den ene siden.
  • Nedre del av den andre siden.
  • Støtfanger foran.
  • Dørkarmer og innsiden av dørene.
  • Dekk og felger.

Liten hyggestund med en puddel:

3_handjobb.jpg

Ren bil:

4_ren.jpg

Etter vask ble bilen tørket med MF og parkert i oppvarmet garasje slik at panelene skulle få romtemperatur før polering og voksing. Jeg selv tok kvelden her og fylte på tanken med middag og vin.

Dag 2:

Dagen etter var det behagelige 18 varmegrader i garasjen. Da passet det bra å starte med noen tilstandsbilder av lakken når den var strippet for LSP. Bilen er ganske nøyaktig 4 år gammel og har alltid fått DCN-vask. Skal man kunne tolke noe som helst ut fra de neste bildene, så er det at jeg skylder all ekspertisen her inne en stor takk! DCN-vask ser ut til å være svært så skånsomt for lakken :) 

Førerdør:

5_1_tilstand.jpg

Panser:

5_2_tilstand.jpg

Bakskjerm:

5_4_tilstand.jpg

Bak:

5_5_tilstand.jpg

Som man kan se på bildene, så er det overraskende lite merker i lakken. Det eneste som jeg klarer å finne som er godt synlig er steinsprut i panseret og en ripe på toppen av støtfangeren (der hvor man kan være uheldig å komme borti når man drar ting ut av bagasjerommet). Etter å ha kikket litt på bilen tørket jeg av den en gang til med en ren MF, i tilfelle det var noe løst bøss som hadde kommet på lakken i løpet av natten. Deretter var det bare å kjøre på med Swissvax Cleaner Fluid Regular.

6_cfr.jpg

Denne skal, ifølge produsenten, ikke tørke på bilen. Derfor la jeg på i omtrent samme rekkefølge som vaskingen foregår og buffet av igjen etter hvert område. Det er ekstremt vanskelig å se noen fargeforskjell på behandlet og ubehandlet panel, og det hjelper heller ikke at jeg ikke har noen digre vaskeriper som må fjernes heller. Derfor har jeg heller ikke lagt ved noen av bildene jeg tok av 50/50 (kameraet klarte ikke fange opp noe annet enn rødt). Det er meningsløst for dere å se dem :P

7_concorso.jpg

Da jeg var ferdig med CFR var det tid for voks. Jeg bruker Concorso, som egentlig er en utstillingsvoks, på bilen. Grunnen er at jeg tidligere hadde Shield (som jeg for øvrig var veldig fornøyd med) og ville prøve noe som lovet enda bedre glød i lakken. For å være helt ærlig, så klarer jeg ikke se noen forskjell basert på hukommelsen. Det er godt mulig jeg klarer å se forskjell når noen proffe bruker produktene og jeg kan sammenligne de ved siden av hverandre. Men for meg som amatør tror jeg at jeg kommer til å gå tilbake til Shield når krukken er brukt opp. Ikke av noen annen grunn enn at jeg sparer noen kroner.

Uansett: jeg la bare ett lag voks i dag, siden bilen uansett skal selges og klargjørerne hos bilforhandleren som sikkert kommer til å gjøre alt dette på nytt om bare en måned eller to. Voksen ble lagt på i samme rekkefølge som CFR. Etter alle paneler og innsiden av dørkarmene var tatt, fulgte jeg opp med å buffe av en gang til med en ren MF. Til slutt fikk plastdetaljer en dæsj med SV Protection Matt og dørhengsler samt -lister fikk en runde med fett fra hhv CRC og Turtle Wax. Så fikk bilen stå og marinere seg i garasjen i rundt 5 timer før vi kjørte hjem etter sesongen første snøfall …

Det var mørkt og vått ute da jeg var ferdig, så ble dessverre ikke noen bra bilder av det ferdige resultatet.

Plassen jeg hadde til rådighet:

8_ferdig1.jpg

Førerside

9_ferdig2.jpg

Bak

10_ferdig3.jpg

Siden det var meldt dårlig vær hele søndagen, så var bilen ren og pen frem til det øyeblikket jeg tok den ut av garasjen. Tre bilder som viser progresjon fra ankomst, etter voksing og hjemme på kvelden samme dag:

11_hjemme.jpg

Erfaringer fra S&S:

• Kjemikalier tørker veldig fort i lave temperaturer. Det fører til at forbruket øker betraktelig.
  • Kjemikalier ser ikke ut til å virke ordentlig i lave temperaturer.
  • Det blir veldig mye statisk elektrisitet når jeg legger på og buffer av voksen. Hvorfor det?
  • DCN Poeng 12

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jonas88

Cred for fin S&S! DCN vask er helt topp:thumbs: Trodde kjemikalier tørket saktere og virker lengre ved lave temperaturer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prinsen
9 timer siden, Jonas88 skrev:

Cred for fin S&S! DCN vask er helt topp:thumbs: Trodde kjemikalier tørket saktere og virker lengre ved lave temperaturer?

Takk :) Jeg trodde det samme og har ikke noen teorier om hvorfor det skjedde. I hovedsak skjedde det med Prick Bort og Surfex HD som ble sprayet på en iskald og våt bil. 

17 minutter siden, RalphDarwin skrev:

Det var jo en ganske så strøken bil da :)

Takk :) Det har blitt mye vennskapelig mobbing fra venner og familie i disse fire årene jeg har gnukket på bilen. Den som ler sist osv :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsen90

Prickbort fungerer ihvertfall nesten kun på tørr lakk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mikeb

Ikke etter min erfaring nei. Litt mer lat på vinter ja men virker likevel.

18 timer siden, Prinsen skrev:

Det blir veldig mye statisk elektrisitet når jeg legger på og buffer av voksen. Hvorfor det?

Fordi du buffer som en galning :P:thumbup: Prøv tynnere klut, og akkurat passe tynt lag med voks at den nesten buffer seg selv av da den ser noen mf kluter i nærheten. :P

Også, du kan påføre noen QD dagen etter eller spyle bilen med vann. Bilen skal deretter catche mindre støv

Har du ikke lagt merke til at det blir ikke det samme da du skulle bare tørke bilen etter vask?

Fin bil :thumbup: Finfin forfatning :thumbup: Mega fin lakk dybde!!

Keep it up:)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prinsen
6 timer siden, johnsen90 skrev:

Prickbort fungerer ihvertfall nesten kun på tørr lakk. 

Satan. Jeg googler hvilken som skal på tørr bil hver gang jeg gjør det (også før jeg tok denne), så klarte jeg å glemme meg bort allikevel :P Da jeg jobbet i Hæren hadde vi noen regler som huskeliste. Jeg må lage noe tilsvarende for forarbeidet før vask merker jeg.

48 minutter siden, mikeb skrev:

Ikke etter min erfaring nei. Litt mer lat på vinter ja men virker likevel.

Fordi du buffer som en galning :P:thumbup: Prøv tynnere klut, og akkurat passe tynt lag med voks at den nesten buffer seg selv av da den ser noen mf kluter i nærheten. :P

Også, du kan påføre noen QD dagen etter eller spyle bilen med vann. Bilen skal deretter catche mindre støv

Har du ikke lagt merke til at det blir ikke det samme da du skulle bare tørke bilen etter vask?

Fin bil :thumbup: Finfin forfatning :thumbup: Mega fin lakk dybde!!

Keep it up:)

Takk :) Jeg er kjempefornøyd med fargevalget!

Joda, det er ikke statisk lenger etter å ha skylt av bilen en gang. Jeg bare skjønte ikke hvorfor det ble statisk underveis. :P Men skal prøve å legge enda tynnere neste gang, for jeg synder nok litt på dette området og smører på litt for tykt. Mener å ha lest her at folk får disse krukkene til å holde til 10-15 biler. Den Shielden jeg brukte før holdt til 8-ish påføringer - mao et par år ... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif

Fin farge på eit bra behandla bil 😃 

Klarer du berre 8 lag med voks på ei Swissvax krukke, so legger du ganske tjukt! 

Du bør iallefall klare det dobbelte på ein liten bil som focusen er. 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mikeb
23 timer siden, Prinsen skrev:

Mener å ha lest her at folk får disse krukkene til å holde til 10-15 biler. Den Shielden jeg brukte før holdt til 8-ish påføringer - mao et par år ... 

:blink:say what?

Det går nok noen gram per lag. ÆÆÆ det er derfor SV har så mye penger til markedsføring ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prinsen
1 time siden, todleif skrev:

Fin farge på eit bra behandla bil 😃 

Klarer du berre 8 lag med voks på ei Swissvax krukke, so legger du ganske tjukt! 

Du bør iallefall klare det dobbelte på ein liten bil som focusen er. 

Takk :) Det dobbelte vil jeg nok aldri klare. Men jeg tipper jeg har nok igjen i Shielden til et par lag til. Krukken er ikke helt skrapet, men jeg gikk til innkjøp av ny for å unngå å stå der helt tom :D 

48 minutter siden, mikeb skrev:

:blink:say what?

Det går nok noen gram per lag. ÆÆÆ det er derfor SV har så mye penger til markedsføring ;)

Viktig at jeg bidrar til at SV har nok til salt på bordet :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsen90

Da bruker du alt for mye og kluten blir bare mettet med produkt når du tar av igjen. 

Skal legges veldig tynt. En krukke på 200ml bør fint holde 15-20 biler. 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutmyr
Da bruker du alt for mye og kluten blir bare mettet med produkt når du tar av igjen. 
Skal legges veldig tynt. En krukke på 200ml bør fint holde 15-20 biler. 

Minst. Har vel lagt på 8-10 nå og har igjen over halve krukka..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prinsen
15 timer siden, Freakshow skrev:

virkelig lekker farge på den bilen din! :D

Hvis det skulle friste å kjøpe Focus, så får du de nyeste modellene med samme farge :) Den heter faktisk Red Candy i tilbehørslisten.

14 timer siden, Mozell skrev:

Frister med rød farge når jeg ser bildene av bilen din :D

Bare å kjøre på neste gang du kjøper bil :) 

Jeg var selv litt nervøs for hva jeg ville synes om fargen da jeg bestilte den, men fra første gang jeg så den i virkeligheten var jeg ikke i tvil om at fargen var rett til den bilen.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Victor
18 timer siden, Knutmyr skrev:

Minst. Har vel lagt på 8-10 nå og har igjen over halve krukka..

Du vet at det er "lurebånn" i krukka. Krukken er ca 15 med mer grunnere en den ser ut som fra utsiden. Jeg ble i alle fall lurt :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig