Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet (endret)

I vinter var jeg parkert hos en dagligvarebutikk med motoren på, i frigir og med parkbremsen på. Jeg hadde nettopp hentet noen og vi diskuterte en vare som ble slått inn på feil pris når hele bilen plutselig får et kraftig rykk. Ser opp og ser at en VW Golf hadde rygget rett i bilen min... Jeg går ut og ser at det nå er en skade på venstre hjørne av frontfangeren min og at fargen til min bil er tydelig på høyre hjørne på Golfens bakfanger. Typisk myk asiatisk lakk mot hard tysk lakk.

Sjåføren av Golfen er en eldre herre som lurer på om han traff meg, hvilket jeg sier han gjorde og han kommer ut for å se. Da fargen er mørkeblå og det er dårlig lys ute så er det vanskelig å se skaden, men skeptisk sier herren at vi i så fall må skrive skademeldingsskjema og at vi istedenfor å gjøre det ute hvor det er kaldt drar til Møller bil over gata. Vi kommer til Møller bil og ber om hjelp med skademeldingsskjemaskademeldingsskjemaskademeldingsskjemaskademeldingsskjema, fyren fra Møller spør litt, ser litt og hjelper den eldre herren til å skrive sin del av skadeskjemaet. Jeg får inntrykk at den eldre herren er litt skeptisk til å ha kjørt på meg fordi han har ryggekamera som han brukte og så ikke kollisjonen, men han argumenterte aldri i mot skaden jeg sa han påførte.

Etter vi var ferdig anbefalte fyren fra Møller bil at istedenfor å ta dette med forsikringen med en gang så sender han en e-post til verkstedet de bruker for slike skader og ser prisen på skaden da det kanskje blir billigere om den eldre herren bare betaler for reparasjon. Jeg stakk innom der og de sa at halve fangeren må omlakkeres og at prisen er et par tusen. Deretter stakk jeg innom andre steder inkludert et smart repair sted og alle skulle ha 3500+ for jobben.

Grunnen til at jeg er usikker og har dårlig samvittighet nå er at bilen er en 2005 Subaru Legacy som jeg har kjøpt i sommer da min andre bil ble for dyr å reparere og jeg fikk denne billig. Jeg drev med mye detailing av min andre bil, men som student måtte jeg ta en pause fra detailing. Alderen på denne bilen vises godt, det er allerede andre lakkskader som kom med bilen og som jeg tenkt å ta selv når økonomien ble bedre i tillegg til å starte med detailing igjen. Så en skade til eller fra er jo egentlig ingenting, men det er litt surt at det er en skade mer som jeg må ta meg av. Allikevel er jeg ikke sur på den eldre herren, han var bare uheldig og hvem vet kanskje han sliter økonomisk så jeg vil ikke skape problemer for han ved at han må betale for skaden.

Jeg vil veldig gjerne la det gå, men detaileren i meg har problemer med å gi slipp og der kommer min interne konflikt. Trenger råd om hva dere her synes, er det verdt å få fikset bilen selv om resten av bilen ikke er veldig pen, kanskje bare for bilens verdi ved videresalg?
Eller bare la det gå, og gi den eldre herren en forsinket julepresang hvor han slipper å betale for noe og bare si at slik er livet?
Hva ville dere gjort i min situasjon med en bil som ikke er så blank (men kanskje en dag)?

Det andre jeg er usikker på er om jeg velger å lakkere bilen så har jeg hørt mindre positive ting om verkstedet jeg ble sendt til og ønsker at om det skal lakkeres så skal jobben utføres bra uten overspray eller andre problemer. Dette verkstedet har gitt meg lavest prisantydning og kan derfor ikke bruke noen andre med god samvittighet om den eldre herren skal betale. Er det noen andre som er flinke og rimelige til å lakkere i området rundt Mjøsa?

Endret av desion
Skrevet

Eller så drar du innom vestoppland karroseri i Hunndalen. Der er kompetansen høy;)

• DCN Poeng 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvor stor skaden er, men det var en som kjørte på meg bakfra i et lyskryss på fredag. Jeg gikk ut og så skaden og vi kjørte til bensinstasjonen like ved for å sjekke. Jeg lot det gå, da det egentlig bare er å pusse ned og spot lakkere. Jeg er kanskje "dum", men jeg synes man noen ganger skal ha litt takhøyde for at man kan være uheldig. Han var hyggelig og stressa, så det var derfor han kjørte på meg. Jeg skjønner ikke helt hvordan han klarte å kjøre på meg, men det kan vel skje alle, hehe.

Skrevet
21 timer siden, borgund skrev:

Prøv å dra innom poleringskongen :) 

Har vært innom og sjekket med da de alltid er anbefalte, men skulle ha 3700 for jobben og føler meg ikke komfortabelt med å velge noe så pass mye dyrere når det er en annen som betaler.

20 timer siden, Bjarte92 skrev:

Eller så drar du innom vestoppland karroseri i Hunndalen. Der er kompetansen høy;)

De har jeg ikke sjekket med så der skal jeg ta en tur innom.

11 timer siden, Petter92 skrev:

Jeg vet ikke hvor stor skaden er, men det var en som kjørte på meg bakfra i et lyskryss på fredag. Jeg gikk ut og så skaden og vi kjørte til bensinstasjonen like ved for å sjekke. Jeg lot det gå, da det egentlig bare er å pusse ned og spot lakkere. Jeg er kanskje "dum", men jeg synes man noen ganger skal ha litt takhøyde for at man kan være uheldig. Han var hyggelig og stressa, så det var derfor han kjørte på meg. Jeg skjønner ikke helt hvordan han klarte å kjøre på meg, men det kan vel skje alle, hehe.

Nei skaden er egentlig liten, bare 2 lange flekker med lakk som er fjernet. Det er akkurat det mitt dilema er, jeg forstår at slikt skjer og mener også at en skal ha litt skjønn på slikt. Jeg blir glad når jeg leser at jeg ikke er den eneste personen som tenker slikt.

• 2 weeks later...
Arild
Skrevet

Jeg hadde ei kjerring som lagde ei ripe i ene bilen min. 

Hu sleit veldig økonomisk og hadde akkurat blitt involvert i en annen ulykke som var mye større og gav henne bonustap. 

Jeg klarte å dempe skaden såpass mye at det var ok.

sa godjul og drit i det.. du slipper å betale. Sendte aldri inn skademeldingen og fikk en utrolig hyggelig sms tilbake :) 

Bilen solgte jeg en stund etter og kjøper la ikke engang merke til det. 

Skrevet
02/02/2017 - 16.02, Bjarte92 skrev:

Hvordan endte dette?

Jeg tok alle rådene og erfaringene jeg fikk her og bestemte meg å fikse bilen bare fordi jeg ikke føler meg flink nok til å fikse den selv og fordi jeg vet slike små sår er noe jeg alltid vil legge merke til hver gang jeg skal sette meg i bilen. Det jeg vil gjøre med kostnaden er at jeg kommer til å spørre den eldre herre mannen om å dele utgiftene, jeg kan nok utelatte en skitur i år og heller betale halvparten av utgiftene. Om han stiller seg mot fordi han sliter så skal jeg bare ønske han lykke til og bruke masterkortet.

Jobben endte hos de som var anbefalt her og de gjorde en god jobb, har akkurat mottatt faktura så skal ringe den eldre herre mannen i dag. Jeg må ærlig si jeg er litt nervøs da jeg aldri ringer for å spørre om penger så jeg er usikker på hvordan jeg skal ordlegge meg, men skal finne ut av det.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår