Gå til innhold

Ny type Clay.? Claypad.?

Recommended Posts

Skrevet

Hallo :)

Var i Danmark i julen, og der viste en kompis meg en Claypad som kan monteres på DA-maskin eller brukes i hånden.

http://www.remitek.no/bilpleie/polermaskiner-og-tilbehor/exo-clay-pad?layout_cookie_redirect=mobile&mobile_layout_override=1

Finner ikke denne i Norge.?? :) Noen som veit om den kan kjøpes en plass.? :)

Han brukte masser glidemiddel også pusset roligt.! Lakken ble jo utrolig ren å glat [emoji106]

Kjetilslaattis
Skrevet

Litt skeptisk uten å ha prøvd og vet ikke om det er berettiget... Funker den bra Capone? Det er ikke litt voldsomt å bruke clay pad med maskin altså?

Skrevet

jeg kjøpte meg en clay klut, microfiberklut med gummibelegg på en side. 

Den virket veldig stiv og aggressiv så har ikke turt å prøve den. 

Skrevet
Noe sånt for eksempel? [emoji4] 

Denne er forøvrig en god clay lube.

Ja noe sånt faktisk :) [emoji106][emoji106]

Den virket stiv, den min kompis hadde å ja, men med mye glidemiddel og etter jeg så han testet den er jeg ikke red for å prøve det :) Dama har en gammel Opel hvor den kan testes på ;)
ballemann
Skrevet

Jeg har en slik man fester på DA maskin.

har bare brukt den en gang, da på en bil med mye malings støv. Veldig effektivt. Men det ble mye rot etterpå.

bruker vanlig clay på alle andre biler

Skrevet
Jeg har en slik man fester på DA maskin.
har bare brukt den en gang, da på en bil med mye malings støv. Veldig effektivt. Men det ble mye rot etterpå.
bruker vanlig clay på alle andre biler

Mye rot etterpå.? Pga. For lite smøring eller kommer der masse swirls.? :)
Skrevet
7.1.2017 - 18.51, hc_Tk skrev:

Den virker stiv før bruk men jeg bruker alltid clayklut på biler før polering med maskin. Blir noe marring men det skal jo fjernes likevel. Går lynfort å claye en hel bil med kluten. Klarer det lett på 5 min. Bruk mye lube/såpevann fra bøtte. 

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Capone
Skrevet

I tilfeller hvor tid er mangelvare så går det jo definitivt raskere enn for hånd, det blir flittig brukt av flere firmaer jeg kjenner til nettopp på grunn av dette. Har noen fra Flexipads selv som ser slik ut:

image.jpeg

Disse ble kjøpt fra Monza Car Care i England for en stund siden. Vil tro den fra CarPro fungerer vel så bra. Men det blir som nevnt over her ofte en del ekstra marring/riper å rydde opp i. Har også opplevd at de legger igjen rester. Også kommer man jo ikke til overalt med de heller og det går en del mer smørning..

De ligger bare på hylla. Jeg trives soleklart best med vanlig claybar selv (3M, Valet Pro eller Bilt Hamber, som oftest fineste typen). Det er jo som regel en farge på clayen som gjør det lett å overvåke mengden forurensninger den plukker opp slik at man kan bake frem en ny side etterhvert som det trengs. Gummibelegget på putene til maskin er jo svart, umulig å se hva de plukker opp. Uavhengig av hvor jævlig en bil er så vil man jo unngå å gjøre den verre til enhver pris.. Det er ihvertfall min tanke.

Når jeg begynte med dette (8 år siden, var 16 år og hadde svidd av konfirmasjonspengene på en '83 Granada som SKULLE være strøken selvom den bare stod i garasjen 99,9% av tiden) brukte jeg jo knapt nok avfetting.. Da var det Prickbort, avspyling, bøttevask og clay før korrigering. Da visste jeg jo ikke om Iron X osv. (vet ikke om det fantes engang?). Da ble jo clayen brukt som eneste måte til å fjerne flyverust etc.

Men nå har det etterhvert blitt såpass futt i avfettinger og rett kombinasjon av rette produkter gjør at det er minimalt med forurensninger igjen etter en skikkelig nedvask. Så for meg er clayen bare blitt et verktøy for å kontrollere at kjemien har gjort en god nok jobb og for å hente ut den helt glatt som ei barnerumpe-følelsen fra lakken, sjeldent den finner spesielt mye gris etter vask.

• DCN Poeng 4
  • 2 weeks later...
Skrevet
9.1.2017 - 9.27, Capone skrev:

I tilfeller hvor tid er mangelvare så går det jo definitivt raskere enn for hånd, det blir flittig brukt av flere firmaer jeg kjenner til nettopp på grunn av dette. Har noen fra Flexipads selv som ser slik ut:

image.jpeg

Disse ble kjøpt fra Monza Car Care i England for en stund siden. Vil tro den fra CarPro fungerer vel så bra. Men det blir som nevnt over her ofte en del ekstra marring/riper å rydde opp i. Har også opplevd at de legger igjen rester. Også kommer man jo ikke til overalt med de heller og det går en del mer smørning..

De ligger bare på hylla. Jeg trives soleklart best med vanlig claybar selv (3M, Valet Pro eller Bilt Hamber, som oftest fineste typen). Det er jo som regel en farge på clayen som gjør det lett å overvåke mengden forurensninger den plukker opp slik at man kan bake frem en ny side etterhvert som det trengs. Gummibelegget på putene til maskin er jo svart, umulig å se hva de plukker opp. Uavhengig av hvor jævlig en bil er så vil man jo unngå å gjøre den verre til enhver pris.. Det er ihvertfall min tanke.

Når jeg begynte med dette (8 år siden, var 16 år og hadde svidd av konfirmasjonspengene på en '83 Granada som SKULLE være strøken selvom den bare stod i garasjen 99,9% av tiden) brukte jeg jo knapt nok avfetting.. Da var det Prickbort, avspyling, bøttevask og clay før korrigering. Da visste jeg jo ikke om Iron X osv. (vet ikke om det fantes engang?). Da ble jo clayen brukt som eneste måte til å fjerne flyverust etc.

Men nå har det etterhvert blitt såpass futt i avfettinger og rett kombinasjon av rette produkter gjør at det er minimalt med forurensninger igjen etter en skikkelig nedvask. Så for meg er clayen bare blitt et verktøy for å kontrollere at kjemien har gjort en god nok jobb og for å hente ut den helt glatt som ei barnerumpe-følelsen fra lakken, sjeldent den finner spesielt mye gris etter vask.

Det ligner disse pads som han brukte ja. Men syntes også at der måtte brukes utrolig mye smøring :( Men som du selv sir, har der blitt såpass futt i avfettinger osv. og syntes egentlig ikke at behovet for claying har vært tilstede på egen bil enda. (ikke begynt med maskinpolering enda, så det kommer nok.) :) Så til den tid bliver det nok en claybar før polering for at vær sikker på man har fått alle forurensninger væk.

Takker for dine super gode tilbakemeldinge Capone :thumbup: 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår