Gå til innhold

Olje/fett i lakken

Recommended Posts

Skrevet

Tydeligvis har jeg klart å få noe sort fett eller tykk olje i lakken rundt BMW logoen på min Alpinhvite BMW E91.
Veldig usikker på hva det er for noe, men det kjennes veldig klissete ut og går ikke av med avfetting, såpe, svamp og vann eller en tur i Laserwash.
Forslag til et godt fettoppløselig middel som selvsagt ikke skader lakken? Veldig merkelig at dette har kommet akkurat rundt BMW logo på bagasjeluken, som om det har rent noe rundt der, det gjør det også vanskelig og komme til.
Kan sitrus avfetting være en idé?

_Makki_
Skrevet

Har du prøvd Prickbort?

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

Skrevet

Prickbort er som oftest kongen på haugen når det kommer til sticky gugge ala tjære, asfalt og olje, så prøv den om du ikke har gjort det allerede. Sitrusavfetting får bli neste steg, og til slutt kanskje claybar hvis det fremdeles ikke har gått bort.

Kan det være limrester fra BMW-logoen som er delvis gått i oppløsning? I så fall kan kanskje en limfjerner av noe slag være verdt å prøve men jeg har bare brukt det på glass før, så skal ikke si hvor slem eller grei de er mot lakken.

Skrevet

Har faktisk forsøkt med Prickbort, men dessverre til ingen nytte her, selvom det er et fantastisk produkt. 
Da må jeg vel frem med stirusrensen snarest?
@EspenL, jeg er tror du er spot on med forslaget om lim som har gått i oppløsning, da bakluken nylig ble lakkert før jeg tok over bilen, får bare håpe den ikke må tilbake for ny lakk.

Skrevet

omlakkert ja?

kan det være den type klissete rustbeskyttelsen som renner fra innsiden ut? I tilfellet badgen er montert gjennom bakluka. Om ikke, da er det mest sannsynlig som Espen sier.

Prøv WD40 først, da bensin.

Not certified at anything really :)

Showcase

Skrevet

Usikker på hvordan den påvirker lakken, men ski-rens fungerer på en del klissete limtyper

Skrevet

Surfex er (i motsetning til prickbort) god på å løse opp fett, da i en litt sterkere blanding enn det man bruker til forvask.

Skrevet

Da har jeg snakket med lakkeringsverkstedet og de har hverken limt på BMW logoen på bagasjeluken eller brukt noe rustbeskyttelse som kan minne om hva jeg nå har i lakken, her har jeg nok kjørt på noe eller lignende som har sprutet litt opp etter bagasjeluken. Uansett, det må bort.
Takk for mange fine forslag, forsøker Surfex aller først for den er jeg relativt godt kjent med, men er den å få i butikk noe sted? -Annet enn på nett?

WD-40 kan jo også være en idé men er ikke det veldig sterkt?

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår