Jump to content
Sign in to follow this  
Thomas90

Anbefal meg et dashcam!

Recommended Posts

Thomas90

Har til nå brukt et billig Marquant actionkamera fra Jula som dashcam. Det har tatt kvelden og lurer på om noen her har erfaring med dashcam og kan anbefale meg?

(flytt gjerne tråden om den er i feil kategori)

RalphDarwin

Har kjøpt selv, men ikke mottatt eller brukt.

Men har lest positive ting om Blackvue DR650S. Jeg kjøpte også Blackvue Battery Pack, sånn at det er strøm selv om bilen er skrudd av og at jeg ikke er i bilen.

Koster litt, men da kan jeg hvertfall dokumentere dersom noen treffer bilen igjen..

Har blitt truffet 4 ganger uten å ha fått noen lapp igjen i ruta eller blitt kontaktet. Sykt irriterende. Det håper jeg det blir slutt på nå.

• DCN Point 1

Knutis

Kjøpte billigcam på Ebay som jeg koblet opp og brukte en periode. Helt ok kvalitet på bildet, men det ble aldri til at jeg gadd å tømme minnekortet.
Skulle jeg kjøpt nytt cam i dag, ville jeg nesten hatt trådløs overføring til mobiltlf eller til pc via wifi.

• DCN Point 1

Janko
23 minutter siden, Knutis skrev:

Kjøpte billigcam på Ebay som jeg koblet opp og brukte en periode. Helt ok kvalitet på bildet, men det ble aldri til at jeg gadd å tømme minnekortet.
Skulle jeg kjøpt nytt cam i dag, ville jeg nesten hatt trådløs overføring til mobiltlf eller til pc via wifi.

Har ett billig ebay cam. det funker også ok men ok kvalitet spes når det er lyst. men når det blir fylt opp så overskriver den di gammle. så oppdager jeg noe så tar jeg bare ut minne kortet og tar filmen ut.

men ser di nye kan man synce med mobilen. heller se dem via tlf mens dem e lagret på kamera. Fint det.. får se man kjøpe nytt.

Thomas90: Mini 8609 heter det vel e blit mye skrytt av. anbefaler deg å se på youtube.. e jo 1000 filmer om best i test, tester og vunder selv om dem ser bra ut. 

Pop

Har BlackVue DR650 og er meget fornøyd med bildekvaliteten. Virker så langt å være bra oppdateringsfrekvens på programvaren til pc og mobil. Kan hente ut bilder/video enten via minnekortet og medfølgende usb-adapter eller via wifi. Automatisk parking-mode om man har strøm uten ACC, via PowerMagic eller tilsvarende produkt. 

Kameraet tar også lite plass av frontruta og forsvinner helt bak speilet.

Litt mekk er det med å trekke kabler til sikringsboks og finne rette monteringspunkter der. (Trenger vanlig driftsstrøm og non-ACC strøm). Ihvertfall er MB skikkelig på hemmelighetsstempling med hva som er hvor i sikringsboksen.

Kenneth82

Bruker selv DR650 og er veldig fornøyd. Bildekvaliten er ganske bra både når det er lyst og mørkt, her har du ett klipp fra når jeg var ute å kjørte for en tid tilbake.

• DCN Point 1

lars_i

Har selv Blackvue DR 650 2 kanals, fungerer meget bra. Egen wifi sone fra kameraet som mobilen kan koble seg på for trådløs overføring. Knall bildekvalitet, enkel app, alt i alt sterk anbefaling. 

Kjøpte med et Cellink Battery B for å unnngå belastning på bilens batteri, fungerte knirkefritt i 6 mnd men så røk sikringen til strømtilførselen på batteriet. (20 amp). Har ikke fungert i noen måneder nå uten at jeg har hatt tid til å se på det, men har jobbet litt med det siste par dagene og får ikke liv i batteriet. Sikringen ryker med en gang jeg kobler til Cellink batteriet, usikker på hva som er galt. Prøver å google litt men finner ikke så mye fornuftig. 

Utover de siste problemene med batteriet er jeg knall fornøyd med DR 650, sjekk ut blackboxmycar.com, der står det mye bra

Oppsettet med kamera og batteri var seks-sju lapper for et år siden, men det synes jeg det er verdt. 

alexanderst

Synes dashcam ødelegger designet innvendig i en bil, på lik linje med andre dubeditter (sikter da spesielt til billige DAB-løsninger).  

Men jeg ser helt klart bruksområdet til dere som bruker det, og det er vel en smakssak dette med hva folk vil ha i sitt interiør. 

overlay
7 timer siden, alexanderst skrev:

Synes dashcam ødelegger designet innvendig i en bil, på lik linje med andre dubeditter (sikter da spesielt til billige DAB-løsninger).  

Men jeg ser helt klart bruksområdet til dere som bruker det, og det er vel en smakssak dette med hva folk vil ha i sitt interiør. 

Det er minimalt synes jeg, i forhold til hva man faktisk tjener på det om uhellet skal være ute. Har selv blackvue både i front i bak og de er såpass skjult at jeg legger ikke merke til de. Foran er det montert bak speilet, og bak er det satt øverst i ruta. Kabling er skjult bak paneler i bilen.

bytterga

finnes det brukbare kameraer som man ikke trenger å fikle med kabler og strøm for å montere? plugge i sigarett tenneren eller noe sånt?

605

Mange av kameraene er så små at jeg syns ikke det går ut over designet i bilen; her er mitt, det er mindre enn bombrikken og veldig lite synlig. Ledningen går bak dekslet til regnsensor (dette bildet er tatt før ledningen er helt på plass):

kamera.jpg

RalphDarwin
21 minutter siden, bytterga skrev:

finnes det brukbare kameraer som man ikke trenger å fikle med kabler og strøm for å montere? plugge i sigarett tenneren eller noe sånt?

Jeg kjøpte Blackvue DR650S og Blackvue Battery Pack. Plugger batteripakken i sigarett-tenneren, som lader opp og er et batteri som varer i 12 timer i standby.

EDIT: Dashcam er koblet til batteripakken hele tiden.

Edited by RalphDarwin

NeDD
20 timer siden, Janko skrev:

Men ser di nye kan man synce med mobilen. heller se dem via tlf mens dem e lagret på kamera. Fint det.. får se man kjøpe nytt.

Hvilken modell kan man se på mobilen isteden for å laste ut film fra minnekortet?
Overskriver det også når det er fult, slik at man f.eks har èn uke alltid lagret?

Janko
13 minutter siden, NeDD skrev:

Hvilken modell kan man se på mobilen isteden for å laste ut film fra minnekortet?
Overskriver det også når det er fult, slik at man f.eks har èn uke alltid lagret?

Skal prøve å se når jeg kommer hjem. fant det på youtube i en av di 1000 best 5 carcam., Trudde nu virkelig di fleste hadde att dem overskrev når det er fult. (ser ovenfor det ikke er vist alle) men mitt som kosta 250 ish kan det. Så jeg har ett 32gb kort i,, så går ei stund før det er fult.. får det begynner overskrive.

Men som sakt skal se iløpet av kvelden om jeg finner det som man kan se på mobilen istedenfor å ta ut minnekortet.

605
15 minutter siden, Janko skrev:

Jeg tror alle dashcam overskriver det eldste etterhvert, det er vel eneste fornuftige måte å gjøre dette på. Jeg har 32GB minnekort, det rekker til ca 4 timer opptak, delt opp i 2-minutters videofiler.

Sjekker aldri mitt unntatt når noe har skjedd, som f.eks her:

PICT5802d.avi

• DCN Point 1

bytterga
2 timer siden, RalphDarwin skrev:

Jeg kjøpte Blackvue DR650S og Blackvue Battery Pack. Plugger batteripakken i sigarett-tenneren, som lader opp og er et batteri som varer i 12 timer i standby.

EDIT: Dashcam er koblet til batteripakken hele tiden.

takk for info. 

var en fryktelig pris på batteri pakken (1800kr) 

RalphDarwin
10 minutter siden, bytterga skrev:

takk for info. 

var en fryktelig pris på batteri pakken (1800kr) 

Nesten like mye som kameraet selv, men nå satser jeg på at dette vil funke bra :)

Meningen er at jeg ønsker at det skal være litt portabelt også, hvis jeg eventuelt bytter bil :)

• DCN Point 1

bytterga
1 time siden, RalphDarwin skrev:

Nesten like mye som kameraet selv, men nå satser jeg på at dette vil funke bra :)

Meningen er at jeg ønsker at det skal være litt portabelt også, hvis jeg eventuelt bytter bil :)

enig der!

minst mulig inngrep og lett å få med seg til annen bil.

• DCN Point 1

Janko
12 timer siden, NeDD skrev:

Sorry ble litt opptatt i kveld. Men Xiaomi Yi kan man vist se gjennom bildene filmen, så laste den ned rett til tlf via appen demmes

RalphDarwin

Mottok og monterte utstyret i går. Er kjempefornøyd! Fikk også skjult alle kablene hele veien. Helt genialt!

Har 16GB, men lurer på om den bare overskriver når det er så så mange klipp. Så henter man bare ut de klippene man vil ha. I parking mode er det vel der behovet er mest, dersom man er lenge borte fra bilen. Men da skal det vel holde med at den aktiveres når det eventuelt skjer noe? Eller har jeg misforstått? Er den på og recorder hele tiden kanskje?