Jump to content
Sign in to follow this  
lii8

Beskytte ny bil

Recommended Posts

lii8

Hei alle sammen!

 

Da jeg gikk til innkjøp av ny bil - ble jeg samtidig medlem i dette fantastiske forumet. Utrolig mange dyktig folk her - og en helt  ny 'verden' for min del :)

 

Jeg får levert en Tesla Model S i Mars 2017 - i fargen Midnight silver metallic. Jeg ønsker da selv å ta en MYE større del i pleien av bilens eksteriør og interiør. Tidligere har jeg benyttet div forhandlere her i Drammen, sist Ditec-behandling på en Audi A4 2013. Jeg trodde da at nå er bilen beskyttet - trenger kun å vaske med svamp og bøtte....og får helt vondt i magen når jeg leser her hva slags skade man kan gjøre med liten/ingen kunnskap om pleie av bil :eek:. Audien er nå solgt - og jeg håper at  ny eier tar bedre vare på lakken enn jeg gjorde ^_^ ...og at det ikke var alt for ille å rette opp...

 

Derfor, med ny bil på vei, er jeg allerede nå igang med å handle inn utstyr for daglig/ukentlig pleie - og finner 'nesten' alt jeg trenger av info her på forumet - så TUSEN TAKK til alle dere som deler kunnskapen deres!

 

Nå til mitt egentlige spørsmål; hva bør jeg gjøre når jeg får bilen fra forhandler og når lakken er helt ny;

  • Gjøre alt selv , og i tilfelle hva bør jeg gjøre av avfetting/vask/polering/coating/voksing....osv..
  • legge på en type coating/forsegling fra en detailer, og i tilfelle hvilken bør jeg velge
    • max protect
    • opticoat pro
    • andre....?

 

Håper på gode svar og innspill - og vil veldig gjerne benytte en lokal detailer her i Drammensområdet hvis det er mulig - på forhånd tusen takk for all hjelp!

 

 

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Jeg holder til i Lier om du ønsker å ta deg en tur. Butikk og lager har vi også her.

Håkon

Share this post


Link to post
Share on other sites
lii8
4 minutter siden, polishduden skrev:

Jeg holder til i Lier om du ønsker å ta deg en tur. Butikk og lager har vi også her.

Håkon

 

Har allerede sett innom facebook siden din og webbutikken - så jeg må få tatt meg en tur og kikket/handlet litt :)

Kanskje lettere å ta en prat der enn å ta alt via forumet, for det er jo en del spørsmål jeg har om hvordan alt 'virker' og hva som er lurt å unngå av nybegynner-tabber :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden
 
Har allerede sett innom facebook siden din og webbutikken - så jeg må få tatt meg en tur og kikket/handlet litt
Kanskje lettere å ta en prat der enn å ta alt via forumet, for det er jo en del spørsmål jeg har om hvordan alt 'virker' og hva som er lurt å unngå av nybegynner-tabber :blush:


Bare å sende meg en pm så finner vi et tidspunkt det passer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommy R

Med Tesla så følger skinninteriør. Colourlock mild skinnrens og Shield er da "obligatorisk" :) Utover det så tror jeg en date med Autoglaze er en god idé ;) 

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
lii8
11 timer siden, Storefot skrev:

Med Tesla så følger skinninteriør. Colourlock mild skinnrens og Shield er da "obligatorisk" :) Utover det så tror jeg en date med Autoglaze er en god idé ;) 

Takker for innspill - er nok førersetet og ratt som får hardest medfart, men må passe på alle setene i bilen. Ble forresten usikker nå på om rattet faktisk er i skinn... må sjekkes opp, men kan kanskje uansett få samme behandling som setene eller?

 

Det som jeg har tenkt på er alcantara'en på dash og tak. Er det noe behov for noen impregnering/beskyttelse av denne?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommy R
24 minutter siden, lii8 skrev:

Takker for innspill - er nok førersetet og ratt som får hardest medfart, men må passe på alle setene i bilen. Ble forresten usikker nå på om rattet faktisk er i skinn... må sjekkes opp, men kan kanskje uansett få samme behandling som setene eller?

 

Det som jeg har tenkt på er alcantara'en på dash og tak. Er det noe behov for noen impregnering/beskyttelse av denne?

Det er kunstskinn på rattet, som i setene. Så der ville jeg også brukt Colourlock :) 

 

Personlig så hadde jeg nok ikke impregnert dash og tak - da hensikten med det er å beskytte mot søl. Skaff en god alcantararens, så er du rustet til å ta eventuell møkk når det dukker opp ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
lii8

Hva dere vet :D - skjønner at kunnskapen 'sitter' og det innenfor alle biltyper både interiør og eksteriør :thumbup:.

 

Er det grunnet erfaring at du anbefaler Colorlock - har sett på skinnpleiesett fra Chemical Guys og satt den på handlelisten først. Eller er det sånn at 'ja takk - begge deler' og finn ut selv hva som jeg syntes funker best :thumbs:?

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Om du først skal ta bilen utvendig og ta helt av så hadde jeg kjørt på med leather coat også

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dennis

Rattet er ekte skinn hvis den har premium interiør pakken. Hvis ikke er rattet PU/PVC. Setene er også ekte skinn uansett bare med coating over fargen fra fabrikk som de fleste moderne biler har. De eneste setene som ikke er ekte skinn er delskinn og de nye hvite setene.

 

 

Vil anbefale deg å legge klar folie på utsatte steder som panser og frontfanger. Samt spesielt bak ved hjulbuen som merket i blått på bildet under. Der blir det fort sandblåst siden det blir kastet stein fra hjulene foran som treffer der profilen bygger utover.
En sealer beskytter ikke veldig liten grad mot steinsprut/sandblåsing så bør ha film der. ;)

 

2015-Tesla-Model-S-P85D-side-profile.jpg

 

 

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
lii8
1 time siden, Dennis skrev:

Rattet er ekte skinn hvis den har premium interiør pakken. Hvis ikke er rattet PU/PVC. Setene er også ekte skinn uansett bare med coating over fargen fra fabrikk som de fleste moderne biler har. De eneste setene som ikke er ekte skinn er delskinn og de nye hvite setene.

 

 

Vil anbefale deg å legge klar folie på utsatte steder som panser og frontfanger. Samt spesielt bak ved hjulbuen som merket i blått på bildet under. Der blir det fort sandblåst siden det blir kastet stein fra hjulene foran som treffer der profilen bygger utover.
En sealer beskytter ikke veldig liten grad mot steinsprut/sandblåsing så bør ha film der. ;)

 

2015-Tesla-Model-S-P85D-side-profile.jpg

 

 

Bilen har premium pakke - med sorte skinnseter og sort alcantara tak trim (det skal da være nappaskinn på armlener, ratt og nedre dash og alcantara dash-detaljer).

 

Clear-bra beskyttelse er også noe jeg vurderer (tenkte da å ta frontfanger, panser, forskjermer, speilhus og a-stolper samt hele bilen 'bak'). Må jo da bestemme meg før bilen blir levert så jeg kan sende den rett fra forhandler i Drammen til en detailer som tar polering/coating OG clear-bra foliering. Noen anbefalte merker av type 'film'/folie, og montør/innstallatør?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...