Jump to content
Sign in to follow this  
dizapear

Kompressor til Tornador Black

Recommended Posts

dizapear

Heihopp!

Har en gammel kompressor som jeg passer for en kompis. Den liker ikke å drive en Tornador. Lurer på å kjøpe min egen kompressor til å drive den med, men blir ikke klok på hvilke specs den bør ha. Er det noen som har tips?

ØHN

Tornador krever kraftige saker for å kunne utnyttes maksimalt. Minstekravet bør være den største kompressoren du kan få tak i for 230V en-fas.

Jeg har en fra Moe&Co som jeg ikke synes er kraftig nok. Den har følgende spec:

KOMPRESSOR 400/9,5/90                                          

Motor                 3 HP 2,2kw 1 fas 230V
Luftmengde         400 ltr./min
Trykk                  9,5 bar
Antall sylindere    2 stk
Tank størrelse    90 ltr.
Netto vekt          55 kg
Mål LXBXH         1005x500x710 mm

Knutis

En annen ting som også er viktig uansett hvilken kompressor du har: slange med god nok diameter og flow.
Jeg har selv 90-liters kompressor som ØHN linker til, og sliter med at kompressoren leverer mer luft enn det slangen gjør.
Skulle hatt en skikkelig slange med skikkelige fittings, ikke det rælet jeg har i dag. :)

Vennesla-BilSpa

jeg har en 3 fas 5,5 hk med 650 l/m og syns den er i minste laget til tornardor.

skulle nok hatt større slanger her også for å få utnyttet kompressoren fullt for den skal være stor nok til å drive den etter det jeg leser.

Så slanger og koblinger er nok like viktig som størrrelsen på kompressoren alene

dizapear
Tornador krever kraftige saker for å kunne utnyttes maksimalt. Minstekravet bør være den største kompressoren du kan få tak i for 230V en-fas.

Jeg har en fra Moe&Co som jeg ikke synes er kraftig nok. Den har følgende spec:
  KOMPRESSOR 400/9,5/90                                          

Motor                 3 HP 2,2kw 1 fas 230V
Luftmengde         400 ltr./min
Trykk                  9,5 bar
Antall sylindere    2 stk
Tank størrelse    90 ltr.
Netto vekt          55 kg
Mål LXBXH         1005x500x710 mm

Det var ikke så gale pris heller. Et pluss!
Hvordan er det med denne. Går den kontinuerlig med tornadoen?
En annen ting som også er viktig uansett hvilken kompressor du har: slange med god nok diameter og flow.
Jeg har selv 90-liters kompressor som ØHN linker til, og sliter med at kompressoren leverer mer luft enn det slangen gjør.
Skulle hatt en skikkelig slange med skikkelige fittings, ikke det rælet jeg har i dag.

Hva er rett størrelse mener du? Har 3/8" slange nå...

Skydancer

Det som er viktig med en kompressor er volum, hvor hurtig den bygger opp trykk og husk at den skal hvile like lenge som den jobber, bruker motoren f.eks 3 min på å jobbe opp trykk skal den hvile i 3 min før motoren starter igjen, dette er vanskelig med liten tank... til tornador må du ha minimum 100 liters tank. Jeg har testet med både 40, 80, 100 og 400 liter. Bruker man kompressoren feil blir ventilplater og stempler overopphetet og da varer ikke moroa lenge

• DCN Point 1

Audi S8
18 timer siden, Vennesla-BilSpa skrev:

jeg har en 3 fas 5,5 hk med 650 l/m og syns den er i minste laget til tornardor.

skulle nok hatt større slanger her også for å få utnyttet kompressoren fullt for den skal være stor nok til å drive den etter det jeg leser.

Så slanger og koblinger er nok like viktig som størrrelsen på kompressoren alene

om du er usikker på om komressoren er bra nok eller at det er noe annet som reduserer effekten som slanger etc så villa eg ha koblet tornadoen rett på kompressoren om det lar seg gjøre for å ta en test  da :)

• DCN Point 1

Vennesla-BilSpa
16.12.2016 - 8.08, Audi S8 skrev:

om du er usikker på om komressoren er bra nok eller at det er noe annet som reduserer effekten som slanger etc så villa eg ha koblet tornadoen rett på kompressoren om det lar seg gjøre for å ta en test  da :)

var det jeg gjorde ette jeg ikke fikk den til å virke i det heletatt.

Etter det gikk pressostaten rett i søpla og koblet slangen rett i tanken med reduksjonsventil før trommelen.  Funker nå men kan altid ha mere luft ;-)