Gå til innhold
Rydningen

Valg av maskin - RUPES.

Recommended Posts

Rydningen

Hei.

Da black friday nærmer seg, og det vil være aktuelt å handle maskin, lurer jeg på hvilken maskin jeg skal holde øynene åpne for. Er ute etter DA-maskin, og har sett på diverse rupes, blant annet Rupes BigFoot LHR 12E Duetto. Jeg har også sett folk anbefale 15 eller 21 istedenfor, men med manglende begrunnelse. Så da er jeg ute etter deres mening, helst med både fordeler og/eller ulemper ved de forskjellige maskinene.

Takk på forhånd for svar. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minqen

Har en Duetto selv, og blir egentlig bare mer og mer begeistret for den maskina. Den er en perfekt allrounder synes jeg. Utrolig hvor godt du kommer til på trange plasser, og den er ikke alt for liten til de store panelene - selv om selvfølgelig en større maskin har vært å foretrekke.

Skal muligens kjøpe ny maskin selv under Black friday, men usikker på om det blir en mini eller en lhr21

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hydrogen

Først og fremst ville jeg stilt deg selv spørsmålet hvor mange biler du skal korrigere i løpet av et år? Hvis du er ny innen for maskinpolering og ikke skal korrigere mer en håndfull biler i året mener jeg at en PDA-15 vil servere deg mer enn godt nok. Her får du mye maskin for pengene. Vil si at Rupes ikke kan forsvare prisen med mindre du skal korrigere mange biler i løpet av et år og ønsker hurtigere korrigering. 

Forskjellen mellom en 21mm og 15mm er utkastet og ikke minst størrelsen på området den kan korrigere omgangen (150mm bakplate vs 125mm). Jeg liker fleksibiliteten maskinen med 15mm utkast gir meg samtidig den har langt mindre puter enn hva en 21mm tilbyr. 

Enten om du velger en PDA-15 eller Rupes maskin tror jeg du blir tilfredsstilt. :) Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rydningen

Ups, glemte visst å nevne det ja. Først og fremst er jeg ny innafor maskinpolering, og det vil sannsynligvis ikke bli mer enn mellom 5-10 biler i året. Tanken var at hvis jeg kommer over et såpass godt tilbud at det kun er en tusenlapp eller to som skiller rupes/north detailing, så tenkte jeg å investere først som sist. Ja, jeg har forstått at det er slik det fungerer, så kanskje 15 vil være en bedre allrounder. Takk! :)

EDIT: skrivefeil.

Endret av Rydningen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN

Jeg har hatt PDA15. Den rister mer, korrigerer mindre og har vansker med å rotere over kurver. Jeg skaffet meg en Rupes 15 mark 2, og den er bedre på alt det foran nevnte. Såpass mye bedre at den er en glede å bruke. PDA15 var mest frustrasjon for min del.

Jeg ville kjøpt er Rupes Bigfoot 15 mark 1, hvis mark 2 er over "smertegrensen" økonomisk.

Hvis du ønsker å kjøpe brukt, har jeg har en problemfri Rupes Bigfoot 21 mark I som skal selges. (Jeg kjøpte meg 21 mark 2 for litt siden.)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minqen

Ikke for å stjele tråden her, men det er jo relevant for trådstarter også: lhr15 eller 21? Ser man kan jo sette bakplate fra 15 over på 21, noe som gjør 21 meget fleksibel da tenker jeg. I tillegg så virker det logisk at med større utkast så får man hurtigere korrigering også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ballemann

Jeg har hatt pda21. Og det rister og bråker. 

Har nå kun maskiner fra Shinemate (og en flex som ligger ute for salg)

shinemate er i nd pris og rupes feeling. Jeg er helt solgt

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
e30 tic

tar man opp til 10 biler i året skal man faktisk drive litt med det. Jeg har selv duetto og en 21 kopi maskin. Duetto er en fin allrounder men dersom du skal ta en del bil med hard lakk blir du jammen lei også

Grunnen til jeg vil råde deg en Duetto forran feks kun en 21 maskin er fordi den blir for stor i mange tilfeller. Et alternativ kan være en 21 maskin med 15 bakplate og en mini i tillegg men da baller det fort på seg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Anders Olsen

Er i samme båt som tråd starter, ny maskin på black fredag trodde jeg men ser plutselig Exint har tilbud på 15mk2 delux pakke til 5300kr med VIP, er det noen som vet om dette tilbudet vil berørt av black fredag? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rydningen

Tenker kanskje jeg blir å ende opp med 15, også kanskje investere i en billigere mindre maskin til de vanskeligste områdene. :) Takk for flere nyttige svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sondresvan
Er i samme båt som tråd starter, ny maskin på black fredag trodde jeg men ser plutselig Exint har tilbud på 15mk2 delux pakke til 5300kr med VIP, er det noen som vet om dette tilbudet vil berørt av black fredag? 

Hvis det ligger under black friday siden hos exint, så er det sannsynlig at det synker mer i pris, ifølge det de skrev her på forumet vertfall :) ha is i magen å vent

Sent from my EVA-L09 using Detailers Club mobile app

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rydningen

Det ble en PDA-15 fra ND. Brukte pengene tilsvarende differansen mellom PDA-15 og rupes LHR15 på kjemi (nerta ADF blant annet) og diverse pads. Konkluderte med at denne maskinen sannsynligvis vil holde for meg til mitt lille bruk. :) 

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig