Gå til innhold
Mozell

Bilpleie på nylagt asfalt

Recommended Posts

Mozell

Hei
Har flyttet bilvasken og detailingen til svigersfars ny asfalterte tun, dessverre ser det ut som endel av de vanlige standard produktene etterlater silhuetter rundt det som blir vasket (Bil, dekk osv) Bruker de vanlige produktene som prickbort, surfex, autofoam og nerta osv.
Jeg vett jo at prickbort er ikke noe glad i asfalt, men har derfor vært forsiktig med mengden, i tillegg har jeg fuktet asfalten godt med vann før prickbort brukes. Likevel kommer altså disse merkene som jeg synes virker sjenerende på bakken.
Er dette noe som går seg til og forsvinner etterhvert? Noen som har vært borti liknende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sondresvan

Vil annta at det er oljen som ligger helt øverst i asfalten du har løst opp. Når asfalten er noen år gammel, vil all "overskudds"olje i overflata være borte. Men årevis med bilvask på samme plass vil nok etterlate seg spor i asfalt, da det er kraftige kjemikalier som brukes på bil. 

Husker fra jeg var liten, og var på besøk hos farfar. Han brukte alltid lampeolje og panglans til bilvasken. Samme plass ble brukt i 30år. Når jeg var liten, så måtte det reasfalteres, da hele asfalten var tilnærmet oljeløs, og grusen kom igjennom flere plasser.

Vi har laget en egen vaskeplass hjemme med beleggningstein, med fall ut til sluk i gata.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mr. Ve

Opplever selv Nerta som svært sterk mot asfalten. Hva man kan gjøre for å unngå de sjenerende flekkene vet jeg dog ikke. Kanskje prøve å mildere blanding? Selv har jeg brukt 1:10-ish i skumkanon, med justeringsskruen på minimum, men så noen her inne brukte 1:39.

OT: Fungerer den lampeolje-greia? Fordeler og ulemper med det? Ikke at jeg selv vurderer å gå til anskaffelse av lampeolje, men svigerfar sverger til zalo til nedvask og lampeolje som LSP, og jeg vil gjerne ha gode argumenter for hvorfor han skal gå over til skikkelige bilpleieprodukter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sondresvan
Opplever selv Nerta som svært sterk mot asfalten. Hva man kan gjøre for å unngå de sjenerende flekkene vet jeg dog ikke. Kanskje prøve å mildere blanding? Selv har jeg brukt 1:10-ish i skumkanon, med justeringsskruen på minimum, men så noen her inne brukte 1:39.

OT: Fungerer den lampeolje-greia? Fordeler og ulemper med det? Ikke at jeg selv vurderer å gå til anskaffelse av lampeolje, men svigerfar sverger til zalo til nedvask og lampeolje som LSP, og jeg vil gjerne ha gode argumenter for hvorfor han skal gå over til skikkelige bilpleieprodukter.

Lampeolje er vell litt som diesel, det spiser lakken. Ser fint og blankt it på avstand, men så fort du kommer nær, så er det ikke fullt så pent. Lampeolje er dog en ypperlig avfetting.
Vet om en som har en lastebil som kun behandles med lampeolje. Han har et 200liters fat i garasjen, og pleier bilen ofte. Ser blank å fin ut, men så fort lampeoljen er borte, ser det helt j***** ut!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig