Gå til innhold
SverreP

Bytte av motoroljetype ga lekkasje?

Recommended Posts

SverreP

Mine foreldre har en strøken 95-modell Volvo 960 med 2,5 liters B6254F-motor. Bilen er blitt tatt ekstremt godt vare på siden de kjøpte den ny, blant annet med olje- og filterskift for hver 7500 km og service hvert år. Bilen har gått 176.000, og fadern har vært veldig nøye med å bruke samme type olje hver gang. Ved siste oljeskift måtte bilen på verksted, så de tok dette også. Dessverre brukte de en annen oljetype, noe min far mener er årsaken til at de etter ca 1500 km oppdaget oljeflekker flere steder på garasjegulvet. Det viser seg at det plutselig har oppstått lekkasje på tre steder, og motoren må overhales eller byttes. Hva tror dere, kan bytte av oljetype skape så store problemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john
7 timer siden, SverreP skrev:

 

Mine foreldre har en strøken 95-modell Volvo 960 med 2,5 liters B6254F-motor. Bilen er blitt tatt ekstremt godt vare på siden de kjøpte den ny, blant annet med olje- og filterskift for hver 7500 km og service hvert år. Bilen har gått 176.000, og fadern har vært veldig nøye med å bruke samme type olje hver gang. Ved siste oljeskift måtte bilen på verksted, så de tok dette også. Dessverre brukte de en annen oljetype, noe min far mener er årsaken til at de etter ca 1500 km oppdaget oljeflekker flere steder på garasjegulvet. Det viser seg at det plutselig har oppstått lekkasje på tre steder, og motoren må overhales eller byttes. Hva tror dere, kan bytte av oljetype skape så store problemer?

 

Jeg ville vell heller tro at de har overfylt den med for mye olje slik at trykket har blitt for stort og da får ikke oljen nok plass så ut må den som kan resultere i lekkasje fra pakninger..men det er bare en teori fra min side.Mange biler spytter ut olje viss det er fylt for mye  men viss de har fylt den helt opp til oljepåfylling lokket så rekker motoren det ikke før det er for seint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha

Har bilen gått med minralolje hele livet og nå har fått helsyntetisk olje kan det alltids bli noe krøll, men høres litt merkelig ut at den plutselig må overhales etter oljebytte. Motoren skal også tåle litt overfylling som burde kunne presse seg ut via avluftinga, du skal fylle ganske mange liter over det som er normalnivå for at oljen skal sprenge seg ut av motoren. Og du skal ha en ganske dårlig dag på jobben for å overfylle såpass med olje hvis du jobber som mekaniker, det er uansett greit å peile oljen noen kjøreturer etter oljeskift. Vet du nøyaktig hvorfor motoren må overhales, altså hvor lekasjene er og hva som er galt, indre skader, noe som har havarert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN

Forslag skutt fra hofta:

 

  • Ny syntetisk olje med gode renseadditiver løsner opp mye grums i en gammel motor. Det kan gi slitasje/motorskade når det blir med rundt.
  • Ny syntetisk olje med gode renseadditiver løsner opp gammel møkk rundt morkne pakninger. Disse holder da ikke lenger tett, og motoren begynner å svette/lekke olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly

Hvis man mistenker kun oljen, så er det vel bare å tappe av all olje, tørke ren motoren så nye lekkasjer kan sees og så fylle på med den olja som alltid brukt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel

Er ingen grunn til at denne relativt moderne motoren skal ha gått på noe annet enn moderne helsyntetisk olje hele sitt liv. Dette er en helt annen verden enn firer-motorene Volvo også hadde så sent som på nittitallet (som er veldig nært beslektet de som har vært med siden 70-tallet)

Men hva er en oljeflekk? Er det en dråpe eller en dam?

Ville i første omgang bare byttet tilbake til oljen som har vært brukt før, og gitt motor en vask så det blir lettere å se hvor det lekker/svetter og eventuelt om det kommer mer.



Edit: ... som andre også har svart ser jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
SverreP

Takk for svar! Oljeflekkene var kun en indikasjon, motoren er undersøkt av verksted og det er oppstått lekkasje to eller tre steder. Verkstedet anbefalte full overhaling eller bytte, da det forsvinner 8-9 dl olje pr 10 mil. Motoren har gått på Castrol syntet siden den var ny, denne gangen ble det brukt olje fra Total Quartz.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
jonarnes

Far min har opplevd utrolige ting med dårlige oljer (qaker state)

Eksempler: BSA 750cc begynte å leke olje og gå dårlig på tomgang, byttet til Castrol så ble den ok igjen.

Toyota Hiace 2001 - etter oljeskift på bakaksel så begynte den å lage ulyder. Byttet til Valvoline så ble den bra igjen.

Pontiac Trans Am 77 - LSD bakdiff hang og laget knekkelyder ved sving på parkeringsplass, byttet til an annen olje så ble den bra igjen.


Men har også hatt en Chevrolet Van med 350cid motor og denne taklet denne dårlige oljen bra.

 

Så ja, olje kan lage mye tull ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×