Gå til innhold

Problemer med Panasonic varmepumpe (feilkode F11)


erikstein

Recommended Posts

erikstein

Siden det finnes folk her med en hel del erfaring innenfor mye rart, prøver jeg her.

 

Skal fyre opp varmepumpa for sesongen. Rengjør innedel slik jeg pleier, skrur på.

 

Følgende skjer:

 

Den fyrer opp som vanlig. Det kommer bare kald luft (iskald), utedel går. Etter en stund begynner "timer" lampa å lyse og jeg leser ut feilkode F11.

 

Det kan være flere ting:

 

1. Feil på tempsensor på innedel (billig)

2. Feil på kretskort i utedel

3. Feil på 4-way valve (hva nå det er, sikkert noe dyrt). 

 

Problemet er at jeg vet hvor del 1 og sannsynligvis 2 er, men hva er en "4-way valve" for noe artig? Er vel noe med kompressor ute ville jeg tro...

 

Noen med erfaring på slikt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme feil på min. Skiftet temp sensor inne da teknikeren på jobben sa det var størst sjans det var den

Kjæreng Bilspa

Max Protect Certified Car Care Center, Max Protect Certified Detailer

Nettside                          Facebook

Min logg                          Min E61

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestarpolish

4 veis ventilen sitter i utedelen og er den som velger om du skal ha kjøling eller varme i innedel.
Om der kommer kun kulde ligger denne ventilen feil iforhold til å reversere prosessen. Kulde ute og varme inne.Kan muligens vere da spole på 4 veis ventil også den som åpner/lukker ventilen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Takk for forslag :)

 

Har blitt anbefalt av "google" å prøve den temp-sensoren først.

 

Leser man div. manualer med liten skrift står det også at 4-way ventilen først og fremst skaper trøbbel når den skal kjøle.

 

Så da får jeg bestille sensor og prøve det først :thumbup:

 

Kjerringa maser noe jævlig over kulde nå. Må nesten fyre litt, men er rett for at Rasmus og Lan kanskje kommer på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestarpolish

Hei igjen!
Håper det ordner seg er vanskelig når det blir slike feil kan vere så enkelt som dårlig kontakt fks.på sensoren hovedkort utedelen!Da det er temperatur variasjoner og fuktighet som kan dette påvirke dette over tid!;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Oppdatering, fikk tak i en ny sensor. Samme feil gitt.

 

Hadde en varmepumpemann her, han "hørte" på den og sa at det var 4-veis ventilen som hadde hengt seg opp.

 

Ergo enten helt ny pumpe (22k) eller ny utedel med foreløpig ukjent pris.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestarpolish

Hei! Målte han spolen om det var brudd i den eller berre lyttet han?
Desse spolene kan ryke du kan koble den av på hovedkort og måle selv evt.(ohm)Skal vere motstand i den;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Har ikke fått svart her før nå! Hadde tid i dag til å surre litt med det.

 

Fikk forresten pris på ny utedel med transportskade og null garanti. ca. 9000,- ferdig montert.

 

Uansett.

 

Fikk tips om å sjekke spole som står på 4-veis ventilen. Denne regulerer varm/kald-tilførsel eller noe i den gata vha en magnetventil.

 

Demonterte deksel på utedel og fant frem til spola, den er helt dau. Testet mellom kald/varm, ingen forskjell eller reaksjon. Koblet den fra og målte 15,3v på kretskort, så der fungerer heldigvis alt ser det ut som. Måler ohm på spola og får rundt 15. Sier meg jo ingenting. 

 

Målte derfor på spola mens den var koblet inn og pumpe og i gang, fikk bare 3,5v. Det er vel alt for lite?

 

Min foreløpige konklusjon er derfor at spola er defekt. 

 

Så da begynner jakten på denne delen laget av Sanhua med delenummer A43C2144 i tillegg står det J-L 09706.

 

Et rask googlesøk avslørte ingenting..

 

Endret av erikstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestarpolish

Hei sorry seint svar! Men har vore ei hektisk veke her!Intrykket her er no at det kan vere noe med spolen da den trekker 1 Ampere etter målingene du har gjort!Ville prøvd og bytte spole viss ikkje lukter det hovedkort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24.10.2016 - 18.16, erikstein skrev:

Oppdatering, fikk tak i en ny sensor. Samme feil gitt.

 

Hadde en varmepumpemann her, han "hørte" på den og sa at det var 4-veis ventilen som hadde hengt seg opp.

 

Ergo enten helt ny pumpe (22k) eller ny utedel med foreløpig ukjent pris.

 

 

Ettersom du ikke nevner noe så regner jeg med at pumpa er eldre enn 5 år og utenfor reklamasjonstiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Den er 7 år gammel dessverre. 

 

Bytta magnetventil. Samme feil, dvs den får ikke nok strøm. 

 

Kjøling funka fint ser det ut som👎

 

Da erre vel hovedkort til 6500,-? Helt latterlig pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noen som har brukt hovedkort da? Vet vi har en del pumper vi har plukka ned på jobben, deriblandt min gamle som jeg fikk f99 på natt til i går.. Hva slags pumpe er det snakk om?

Kjæreng Bilspa

Max Protect Certified Car Care Center, Max Protect Certified Detailer

Nettside                          Facebook

Min logg                          Min E61

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å sette den på full kjøling og skru inn umbracko skruen på den tynneste røra ute og kjøre pumpa i et min og åpne den igjen. Gjenta et par tre ganger så skal ventilen løsne

Kjæreng Bilspa

Max Protect Certified Car Care Center, Max Protect Certified Detailer

Nettside                          Facebook

Min logg                          Min E61

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvordan opplever du denne ift støy inne? Går mot bytte av anlegget vårt og har sett på denne men mistenker det kan væte overkill med FH35 på Vestlandet (for mildt?). Støy er, i tillegg til kvalitet, avgjørende

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...