Gå til innhold

Guide til DA-maskinpolering

Recommended Posts

• Admins
Skrevet

Wow :D  det må være den beste guiden laget noen gang for de som har drevet med bilpleie en stund B)

Hvor får man kjøpt den lakk tykkelse måleren han bruker? og hva ligger de på i pris?

Skrevet

Jeg liker Dave, koser meg med hvert eneste innlegg har skriver! Flink kar!

Scandicshine Detailer

• Forhandlere
Scandicshine.no
Skrevet (endret)

Haha, Carlos vet å like gode vokser :D Dere skulle ha sett den samlingen ;)

Endret av Pirex

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Skrevet
Haha, Carlos vet å like gode vokser :D Dere skulle ha sett den samlingen ;)

Du får vel slenge ut din snart og...Begynner vel å bli noen kosevokser der og..? ;)

• Admins
Skrevet

Ikke akkurat liten samling det der :blink:  Han tjener nok gode penger på bilpleie da han har råd til et slikt lager med voks.

Pirex: Skal du ta inn noen slike "Paint gauges"? Har lyst på en slik og er sikkert ikke alene :D

• 1 month later...
Skrevet

Hvordan fungerer Paint gauges (Skjønner at den måler lakk) men hvordan går man fram v bruk?

• 3 years later...
Skrevet

Sitter og leser guiden til Dave, og ser:

"Once the pad is initially primed with polish (a 3 – 4” line is enough for this), only a couple of skittle sized beads of polish are typically required."

Hva menes med priming av pad? Gidder noen forklare og utdype litt?

• Liker 1

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Det "metter" paden med produkt.. Altså at du ikke kjører det tørt med engang fordi det er for lite produkt i paden..

Skrevet

Skjønner. Så en liten stripe (slik Dave forklarer det) som trekkes litt inn i paden, så er jeg good-to-go?

Noe vits i at paden er noe fuktig? Har jo sett at det nevnes iblant når det skal legges voks

(bedre med spørsmål som kanskje alle kan, enn å tabbe seg helt ut fra starten) ;-)

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

• 1 month later...
Skrevet

Skjønner. Så en liten stripe (slik Dave forklarer det) som trekkes litt inn i paden, så er jeg good-to-go?

Noe vits i at paden er noe fuktig? Har jo sett at det nevnes iblant når det skal legges voks

(bedre med spørsmål som kanskje alle kan, enn å tabbe seg helt ut fra starten) ;-)

Lurer litt på dette jeg også, så bumper denne :)

Blodfersk, men hekta..

Skrevet

Når paden er tørr foretrekker jeg å spre polishen mest mulig utover overflaten med en finger for å sikre at det er polish på hele paden. Det er det jeg vil kalle priming.

Ja, jeg vasker med svamp!

• 6 months later...
Audi S8
Skrevet

Lurer litt på dette jeg også, så bumper denne :)

Såg akkurat på denne på youtube nå, og her er en del tips og så får du se hvordan han metter paden 32min ute i filmen :) (Autogeeks Thursday Night Detail - Fiat 500)

• Liker 1

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

• 2 years later...
Skrevet

Nå har jeg lest gjennom guiden og lurer spesielt på en ting. Hvor mange ganger kan en typisk maskin polere en bil før en får bleed trough.

Er det trygt å maskin polere uten lakk dybde måler?

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Skrevet

Nå har jeg lest gjennom guiden og lurer spesielt på en ting. Hvor mange ganger kan en typisk maskin polere en bil før en får bleed trough.

Er det trygt å maskin polere uten lakk dybde måler?

Trur det er vanskeligt å finne fasit svar, avhengig av lakk tykkelse, type, type polish som brukes, antall pass, press og en del andre faktorer.

Men basert på tester som har blitt gjort på hard lakk så slipes det ikkje mye mer en 1-3 my med grov polish.

En vet jo heller ikkje tykkelse på klarlakk, da må en ha en ganske avansert lakkdybde måler. Men har lest diverse plasser at en kan grovt rekne 25% grunning, 25% farge og 50% klarlakk, det er selfølgeligt helt fersk lakk.

En kan vel også rekne med at et par my forsvinner av yttre påvirkninger iløpet av et tiår.

PTG er ingen krav for å polere, snarere et kjekt hjelpemiddel får å få et anslag på lakktykkelse, evt omlakkerte panel, skam tynne partier en vil gjerne kjøre roligere på.

Men anslagsvis kan en ta en ny bil 150my, ergo grovt rekner 75 my klarlakk(ingen fasit) å om en fjerner 2 my ved første grov korrigering/ klargjøring og deretter 1my hvert år/hvert halvår. Da kan en polere ganske mangen år før en går gjennom.

• DCN Poeng 1
Skrevet

Trur det er vanskeligt å finne fasit svar, avhengig av lakk tykkelse, type, type polish som brukes, antall pass, press og en del andre faktorer.

Men basert på tester som har blitt gjort på hard lakk så slipes det ikkje mye mer en 1-3 my med grov polish.

En vet jo heller ikkje tykkelse på klarlakk, da må en ha en ganske avansert lakkdybde måler. Men har lest diverse plasser at en kan grovt rekne 25% grunning, 25% farge og 50% klarlakk, det er selfølgeligt helt fersk lakk.

En kan vel også rekne med at et par my forsvinner av yttre påvirkninger iløpet av et tiår.

PTG er ingen krav for å polere, snarere et kjekt hjelpemiddel får å få et anslag på lakktykkelse, evt omlakkerte panel, skam tynne partier en vil gjerne kjøre roligere på.

Men anslagsvis kan en ta en ny bil 150my, ergo grovt rekner 75 my klarlakk(ingen fasit) å om en fjerner 2 my ved første grov korrigering/ klargjøring og deretter 1my hvert år/hvert halvår. Da kan en polere ganske mangen år før en går gjennom.

Tusen takk for et meget godt og oppklarende svar med utregninger. Det gleder et ingeniør hjerte.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Skrevet

Tusen takk for et meget godt og oppklarende svar med utregninger. Det gleder et ingeniør hjerte.

Det er jo tall som er tatt ut av luften egentligt. Å det finnes mangen variabler så du må evt gjøre skikkelig research på lakktype fra aktuell batch, og så kan du kanskje få et mer fullstendigt svar.

Enkelte biler har også mer beskyttelse under lakken.

Layer03.jpg

Men svaret du sikkert ønsker er at du kan polere ganske mangen år om en vasker riktigt og får minst mulig rds\swirls en må fjerne med polering.

Skrevet

Ser i hvertfall at en skikkelig polering per år med korrigering ikke er noe problem.

Kjører en på noen spesiell måte mot kanter osv. Jeg har en mk4 mondeo som har en veldig markert knekk linje langs hele siden. Ser for meg at denne er litt utsatt ved polering.

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår