Jump to content
Sign in to follow this  
Bayas

1 stegs: UHS eller P1

Recommended Posts

Bayas

Jeg vurderer å komme tilbake til hobbyen, etter et enkeltforsøk med Einhell roterende og S30 for noen år tilbake. 

 

Godt kjent med DCN-vask, som har blitt praktisert gjennom flere år. Spørsmålet er derfor utelukkende for hovedjobben. Bilene som skal til pers er en 2016 Tesla i Midnight silver (mørk grå) og en 2010 BMW 5 serie i sølv.

 

Det MÅ være effektivt, og bedre enn å ikke gjøre noe. Jeg forventer lett korrigering og glans, med ca 3 timer per bil (etter vask).

 

Det jeg er rimelig sikker på:

DAS 6 Pro

Collonite 845 (C1/C2/EXO er beregnet å være for mye styr)

 

Det jeg lurer på:

Gtechniq P1 på medium Gtechniq pute virker fristende (1-stegs). Både fordi den kan brukes for hånd på trange steder, samt at den skal brukes på lav hastighet. Fra forrige gang lærte jeg at "kosekjøring" med maskin var helt OK, mens hardtjobbing for mye styr, bråk osv. Det jeg dog er usikkert på er RPM. P1 skal kjøres på 1000, men DA maskinen er oppgitt fra 2800 og oppover?

 

Alternativt: 

Rupes UHS. Her er jeg veldig usikker på pad (ikke pads, det får holde med én type), ettersom en "stor", stiv 160mm pute vekker dårlige minner fra forrige runde (jeg synes Scholl Orange M var stor og jævlig). For denne finner jeg ikke ut rpm, kan denne også "kosekjøres" med OK effekt? I såfall, er Orange eller Grønn Uber det beste valget?

 

Takk for hjelpen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
longbow

Etter det eg har forstått, så er det veldig forskjellig lakk på de to bilene, og dermed forskjellig utstyr som trengs for å få ett noen lunde ressultat. så eg mistenker at du må kjøpe en til hver. 

Da maskin er oppgitt med OPM ( osilasjoner pr min ) , menst roterende er hvor mangen RPM, og det er veldig stor forskjell på de.
 

Men det er ingen fasit svar på hva som funker best, det må nesten bare prøves, dette er både hva gjelder, turtall, polish og maskin osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bayas

Mottatt! Jeg kan strekke meg til ulike pads på de to bilene, men kan jeg holde meg til enten P1 elle UHS? Og da helst den av dem som kan kjøres på lavest hastighet med DA?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Simenhbe

Begge skal fint kunne brukes som eneste polish, avhengig av hvor mye du vil utrette. Men jeg ser ikke hvorfor å kjøre på lav hastighet med DA skal være noe poeng i seg selv.

Hvis sammenligningsgrunnlaget er din opplevelse fra første gang med roterende maskin er DA uendelig mye enklere å kontrollere uansett hastighet :) 

 

Uten å være for negativ syns jeg tidsbruken du har satt opp også er i overkant optimistisk. Det er ikke mye du får utrettet på 3 timer når du skal komme rundt en hel bil. Du får nok hentet litt glans, men på den tiden ville jeg ikke forventet å få fjernet så mye riper..

  • DCN Point 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nick


Uten å være for negativ syns jeg tidsbruken du har satt opp også er i overkant optimistisk. Det er ikke mye du får utrettet på 3 timer når du skal komme rundt en hel bil. Du får nok hentet litt glans, men på den tiden ville jeg ikke forventet å få fjernet så mye riper..


Støtter denne! Må nok regne med å gange opp tidsbruken med 2-4 ganger om du vil ha et brukandes resultat...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

3 timer er en kjapp vask og voks... har jeg bare tre timer til rådighet vurderer jeg ikke å se på maskinen engang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Simenhbe
11 timer siden, Christer skrev:

3 timer er en kjapp vask og voks... har jeg bare tre timer til rådighet vurderer jeg ikke å se på maskinen engang.

Nå sa trådstarter 3 timer etter vask da, så jeg tipper 5-6 timer totalt.

 

Men jeg hadde nok også vurdert å droppe maskinen med mindre bilen bare trengte et veldig kjapt finsteg..

Edited by Simenhbe
  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...