Jump to content
Sign in to follow this  
A. Gaastjønn

Fjerning av riper på bakrute

Recommended Posts

A. Gaastjønn
Sitat

 

Nokon som har erfaring med fjerning av stygge riper på glass? Bakruta på Audien min ser heilt j*vli ut...Ser ut som heile bakruta er påført skade med overlegg...Blir ekstra tydleg då bakruta er sota. 
Eller er dette ein tapt sak? 

DSC_0049.JPG

DSC_0050.JPG

DSC_0051.JPG

Edited by Vikingr

Share this post


Link to post
Share on other sites
longbow

Kjøp deg en glass pad til maskin, de selger det oss Bilnerden hvertfall og bestill deg dette fra ebay ( http://www.ebay.com/itm/2-oz-99-5-CERIUM-OXIDE-Powder-High-Grade-Optical-Glass-Polish-Compound-/271980419925?hash=item3f534bdb55:g:gw8AAOxyOlhS-k0s ) Det funker som pokker. Eg har stortsett kun brukt roterende maskin, går en del hakk fortere da.

Share this post


Link to post
Share on other sites
SimenMS

Har god erfaring med glasspad og Ceriglass fra Carpro. http://www.exint.no/carpro-ceriglass  / http://www.exint.no/carpro-ceriglass-kit

 

Dyrere enn løsningen longbow foreslår men er klart til bruk. Fjerner ikke de dypeste ripene men fjerner mye! Men må jobbes mye med, tørker ut så spray på litt vann for å forlenge kjøretiden på polishen. Er litt klin også, fikk litt på svart plast som jeg ikke fikk vasket bort før dagen etter. Det satt rimelig godt! Så full vask med berøringsvask anbefales etter bruk av Ceriglass. 

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
longbow

Eg bruker ca 10 minutter på en front rute,og da fjerner man vel kanskje ca 90 %, men som SimenMS sier så er full vask nødvendig etterpå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ErlendH

Hvordan brukes denne CERIUM OXIDE glasspolishen? Hvordan påfører man det? Hadde vært flott med den liten guide:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
longbow

Eg blander det ut i litt vann, liker best når den er litt tynn, for da får du litt lengre kjøretid. Tar noen klatter på paden,sprer på fart 1, og så opp på 3-4 pleier eg å kjøre på. Så kjører eg mye saktere en på lakk med minst like mye press. Går det seg tørt,så gir eg den en dasj eller to med ruterens. Den kan høre ganske tung og buffé,så eg pleier å det som kommer av enkelt,så sprayer eg på ruterens for å fjerne resten.

Men du får aldri vekk alt, så kan gjerne gå over med wipedown,eg bruker monopol. Etter dette er det sterk surfex og skum etter en stund. Så nøye spyling,etterfulgt av håndvask.

Men det er lurt å tape godt opp rundt ruten før du begynner, for glass padene kan skade listene rundt vinduet.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
longbow

Og eg kjører så mangen runder som mulig, det går i oppløsning og blir til støv tilslutt, så du får normalt ikke veldig mangen runder.

Det er alle de små steinsprutene i ruta det sammler seg stoff nedi,og det vanskelig å få utav.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klykken

Glass har en tendens til å eksplodere hvis det blir for varmt sies det. Ikke opplevd det selv. Har polert frontruta på min tidligere Passat uten at noe galt skjedde, selv om jeg merkbart fikk opp tempen ganske greit. Kjørte da med Scholl S03 og grov pad fra Lake Country med Flex DA på full pupp over lengre tid. Skal også sies at jeg ikke fikk fjernet så veldig mye med denne komboen.. :P  

Share this post


Link to post
Share on other sites
A. Gaastjønn

Takk for svar og innspill. Drøyer med å prøve då ripene er såpass djupe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
‎01‎.‎07‎.‎2016 - 0.15, longbow skrev:

Eg bruker ca 10 minutter på en front rute,og da fjerner man vel kanskje ca 90 %, men som SimenMS sier så er full vask nødvendig etterpå.

Alt er relativt, men du skjønner vel selv at tiden det tar kommer an på hvor ille ruta er i utgangspunktet. Har stått litt sånn til og fra i 2 dager for å få ei frontrute 90%, den var selvfølgelig ille og jeg kjørte steinhardt da jeg egentlig var forberedt på å skifte ruta. Men det gikk bra, ruta gikk igjennom pkk og den sprakk ikke til tross for ekstrem varmeutvikling, kunne til tider ikke ta i ruta, og limet til borrelåsen og litt av skummet i padn smelta...:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
longbow
4 timer siden, trogha skrev:

Alt er relativt, men du skjønner vel selv at tiden det tar kommer an på hvor ille ruta er i utgangspunktet. Har stått litt sånn til og fra i 2 dager for å få ei frontrute 90%, den var selvfølgelig ille og jeg kjørte steinhardt da jeg egentlig var forberedt på å skifte ruta. Men det gikk bra, ruta gikk igjennom pkk og den sprakk ikke til tross for ekstrem varmeutvikling, kunne til tider ikke ta i ruta, og limet til borrelåsen og litt av skummet i padn smelta...:)

Eg har enda tilgode og bruke noe særlig mer en det så lenge eg bruker dette pulveret. Stod i en del timer med Menzerna FG300 og på glass pad, det ble bedre, men det var kort og godt ikkje værdt tiden det gikk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
17 timer siden, longbow skrev:

Eg har enda tilgode og bruke noe særlig mer en det så lenge eg bruker dette pulveret. Stod i en del timer med Menzerna FG300 og på glass pad, det ble bedre, men det var kort og godt ikkje værdt tiden det gikk.

Egentlig null poeng å bruke vanlig polish med skumpads, ser at innlegget mitt kan missforstås da jeg skriver at skummet i padn smelta, men det var egentlig skummet i bakplata til filtpadn.

Jeg hadde mange dype riper som kunne kjennes med neglene midt i synsfeltet, og det er ikke noe man fjerner 90% av på 10 minutter...:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...