Jump to content
Sign in to follow this  
Wangan

Polering av nylakkert bil

Recommended Posts

Wangan

Hei,

Har hellakkert bilen min for 5 uker siden neste uke, og tenkte da å ta første vasken og poleringa. Bilen har for det meste bare stått parkert i garasjen til nå, men skal til Gatebil i Juli og da vil jeg ha god beskyttelse på den nye lakken. Har alltid vært litt interessert i riktig vedlikehold og produkter til vask og polering og har brukt Autoglym sin Super Resin Polish og Extra Gloss Protection til nå. Samt Meguiars NXT bilsåpe.

Men tenkte å høre med ekspertene hva dere anbefaler av produkter og framgangsmåte for polering av ny lakk? :)

d8SXzTx.jpg?1

Motörhead

DCN-vask. På såpass ny lakk ville jeg gått veien med Swissvax Cleaner Fluid Regular og toppet det med Shield. Eller Crystal Rock for den ultimate glød og dypglans. Eventuelt maskinploering med fin pute og fint middel og på med Nanolex SI3D for mer langvarig besyttelse som også gir en fantastisk dybde og glød i lakken.

Edited by Motörhead

Wangan
28.6.2016 - 20.36, Motörhead skrev:

DCN-vask. På såpass ny lakk ville jeg gått veien med Swissvax Cleaner Fluid Regular og toppet det med Shield. Eller Crystal Rock for den ultimate glød og dypglans. Eventuelt maskinploering med fin pute og fint middel og på med Nanolex SI3D for mer langvarig besyttelse som også gir en fantastisk dybde og glød i lakken.

Takker for svar. 

Problemet er bare at jeg ikke har tid og ressurser til sånne proffe produkter som jeg står nå, så jeg gikk til en lokal plass og kjøpte Autoglym sin HD Wax pakke, Prickbort og Super Resin Polish. Dette må vel gi et ganske så fornøyelig resultat, ihvertfall midlertidig? :)

ØHN
19 minutter siden, Wangan skrev:

Dette må vel gi et ganske så fornøyelig resultat, ihvertfall midlertidig?

Jeg skjønner at bilen er lakkert for noen uker siden, men hvordan er tilstanden på lakken din? Et lett runde maskinpolering vil nok bety mer for finishen, enn hvilken voks du velger å legge.

Velkommen hit!

Lyngaas

Super Resin Polish er mer eller mindre en Glaze, noe som gjør at den fyller eventuelle småriper. Glaze produkter har stort sett veldig kort levetid så dersom du legger en voks med lang levetid oppå denne så vil såvidt jeg forstår SRP senke holdbarheten til voksen.

Lang historie kort, er ikke noe behov for SRP på denne bilen så legg HD waxen til Autoglym rett på uten noe produkt under ;)

Om du ønsker å gjøre et steg før voksing så kan du kjøpe Swissvax Cleaner Fluid Regular som da påføres for hånd(renser lakken noe) og deretter voks.

ØHN
14 minutter siden, Lyngaas skrev:

dersom du legger en voks med lang levetid oppå denne så vil såvidt jeg forstår SRP senke holdbarheten til voksen.

Dette er med respekt å melde bare tøv.

SRP er en kjemisk lakkrens med beskyttelse og filler. Den gir et godt grunnlag for LSP, og kan selv fungere en periode som LSP. SRP er også laget for å gi heft til AG sin flytende harpiksbaserte voks; Extra Gloss Protection. Komboen SRP+EGP kan jeg gå god for etter mer enn 15 års erfaring med produktene. Trådstarter skriver også at han har brukt den komboen. SRP under HD-voksen trådstarter har kjøpt, er også bra.

12 minutter siden, Lyngaas skrev:

Om du ønsker å gjøre et steg før voksing så kan du kjøpe Swissvax Cleaner Fluid Regular som da påføres for hånd(renser lakken noe) og deretter voks.

Cleaner Fluid Regular gjør det samme som SRP. Ikke noe poeng å bruke penger på CFR, når trådstarter allerede har SRP.

Lyngaas
12 minutter siden, ØHN skrev:

Dette er med respekt å melde bare tøv.

SRP er en kjemisk lakkrens med beskyttelse og filler. Den gir et godt grunnlag for LSP, og kan selv fungere en periode som LSP. SRP er også laget for å gi heft til AG sin flytende harpiksbaserte voks; Extra Gloss Protection. Komboen SRP+EGP kan jeg gå god for etter mer enn 15 års erfaring med produktene. Trådstarter skriver også at han har brukt den komboen. SRP under HD-voksen trådstarter har kjøpt, er også bra.

Cleaner Fluid Regular gjør det samme som SRP. Ikke noe poeng å bruke penger på CFR, når trådstarter allerede har SRP.

Aha, mente jeg hadde lest det et sted tidligere, men da var nok det feil :)

Edited by Lyngaas

Wangan

Så bra! Da tester jeg SRP + HD wax komboen neste uke :)

22 timer siden, ØHN skrev:

Jeg skjønner at bilen er lakkert for noen uker siden, men hvordan er tilstanden på lakken din? Et lett runde maskinpolering vil nok bety mer for finishen, enn hvilken voks du velger å legge.

Velkommen hit!

Ikke så mye å si på tilstanden egentlig, er litt "humpete" noen steder på klarlakken om du skjønner, ikke appelsinhud altså. Men dette ser jeg også på mange nye biler på jobb. Er veldig dyktig han som gjorde det :) Får det sikkert bedre med en runde med maskin som du sier, men foreløpig er det ikke noe som plager meg.

DWG Protected

Du bør teste ut DWG som faktisk er en lakkforsegling du sprayer rett på bilens flater. Bilen behøver ikke engang å være ren! Det blir demo av DWG på gatebil (standen til Foliering 4 You). Se DWG NORGE på Facebook.

polishduden
Du bør teste ut DWG som faktisk er en lakkforsegling du sprayer rett på bilens flater. Bilen behøver ikke engang å være ren! Det blir demo av DWG på gatebil (standen til Foliering 4 You). Se DWG NORGE på Facebook.

Håper dere har god forsikring

• DCN Point 10

shiznit
2 timer siden, DWG Protected skrev:

Sitat

Dri Wash ‘n Guard® rengjør, forsegler og beskytter biler, båter, fly, og alle ikke- porøse overflater, uten bruk av vann. Takket være den eksklusive formula Poly-Guard-3®, sprayer du bare Dri Wash ‘n Guard®, direkte på den skittne overflaten. Du polerer deretter til du får en ”dis” i overflaten med en microfiberklut, for deretter å polere det blank med en annen ren microfiberklut. Du får best resultat med bruk av våre microfiberkluter.

Du skal jobbe hardt med å selge den fremgangsmåten her inne :lol:

cheffen
2 timer siden, polishduden skrev:

Håper dere har god forsikring emoji23.png

Kommer til å humre av den hele helga! :rofl1:

Til trådstarter: HD Wax er et meget potent produkt, så kjør på med det. Mange her inne som får meget god holdbarhet på den.

• DCN Point 2

Wangan

Glemte å oppdatere her, men ble veldig fornøyd med resultatet! Bilder er fra utstilling på Gatebil Rudskogen

8P6w0nth.jpg

VTWPHd4h.jpg

p5TEr8dh.jpg