stramund

Motorvask Passat

Okei!

Tenkte å prøve meg på motorvask på passaten i dag. Har lest litt rundt om kring om at man må dekke til diverse (elektriske) ting osv. Men jeg har ikke peiling på motor i det hele tatt.

Eller er det rett og slett bare å guffe på med Prickbort over hele, og spyle av?

Hvis noen kunne tatt seg bryet med evt å tegne på bildet jeg har lagt ved, det som evt må dekkes til hadde jeg blitt superglad.

Har her tatt av dekselet i midten.

post-330-1241339871_thumb.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier ikke å dekke til noe når jeg tar motorvask.

Men er forsiktig med å spyle rett på dynamo og plugger.

Starter motoren etter vask så vannet fordamper der det ikke burde være vann..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK!

Pluggene skal jeg vel klare å finne. Og dynamoen har jeg googlet meg frem til hvordan ser ut:)

Men er det ikke litt vanskelig å la være å spyle ved pluggene? Det bør jo bli rent rundt der også.

Eller vasker dere bare med en fille eller noe rundt der kanskje?

Pleier ikke å dekke til noe når jeg tar motorvask.

Men er forsiktig med å spyle rett på dynamo og plugger.

Starter motoren etter vask så vannet fordamper der det ikke burde være vann..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg et par radiatorpensler, og så skrubber du såpe/avfetting med de, så kan du skylle av med rennende vann etterpå, og tørke med filler. Det er ikke noe problem med HT i motorrom, så lenge du ikke stikker spissen inn mot kontakter og andre sensitive deler. Hvis du holder litt avstand, så har vannet forstøvet seg såpass mye at det burde gå greit, men ha i bakhuet at høyt trykk kan presse vann inn steder som rennende vann ikke ville ha kommet. En motor er jo tross alt laget for å tåle vann.. Gamle frottehåndkler funker fint til tørk og puss i motorrom, så slipper du å grise til mikrofiberene dine. Dynamoen din sitter forresten nederst omtrent midt på bildet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg dekker ikke til noe spess i bilene her, men bruker innimellom avfetting, børste og hageslange istedenfor høytrykk, ikke hatt noe problemer, men vet noen har sliti med å starte etterpå. Bare ikke spyl på luftfilter, og hold noe avstand til motor mht høytrykk..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når jeg var ferdig å vaske motoren på min passat lot jeg den stå i 1 1\2 dag, og da ville den ikke starte etterpå.

det var kommet fukt i fordeleren, med det var bare å tørke litt med papir så startet den.

jeg anbefaler å la motoren stå på tomgang eller kjøre en liten tur etterpå for å tørke opp vann.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker å dekke til dynamo (og åpent luftfilter hvis du har det) også går jeg over kontaker/plugghetter etc. med trykkluft for å fjerne fukt etterpå.

På de litt eldre bilene jeg har hatt har jeg alltid tørket inni fordeler for å holde det rent og fuktfritt, men det er ikke alltid det er en mulighet på litt nyere biler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg dekker bare over det åpne luftfilteret og oljeåndingsfilteret og har ikke hatt noen sure miner fra motoren enda ihvertfall.. Men greit å dekke til fordelerlokk osv på biler som har det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da hoppet jeg i det.

Tok av alle plastdeksler og vasket de.

Dekket kun over dynamo.

Dynket motoren med Biltema Kaldavfetting. Sprayet med hageslangen. Lot det tørke litt, satte bilen på tomgang.

Gikk over med CG Greenclean og et gammelt håndkle.

Gikk over all plast med Polytrol.

Ble litt kattevask, men resultatet ble greit nok. Var egentlig bare for å teste motorvask. Tar det nøyere neste gang.

post-330-1241365123_thumb.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent, ser jo nøye nok ut for meg. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo meget bra ut det der! Synes spesielt godt på de lakkerte flatene at du har fått vekk mye grums. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser mer enn bra nok ut det der. Jeg pleier å bruke motorvask fra Autoglym og en gammel oppvaskkost. Etterpå legger jeg en bærepose over dynamo og skyller med rennende vann fra hageslangen. Ikke glem å høyttrykkspyle radiatoren i lamellene/kjøleribbene bak grillen. Mye drit og insekter gir dårligere kjøling, så den er greit å ha ren.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testet noe som har gitt overaskende godt resultat:

Vask hele motorrommet som gjort over her, og før vannet tørker, så sprayer du Autoglym rubber and vinyl care over alt, ganske rikelig, smekk igjen pansret og inspiser etter 4-5 timer.. :) Da kan du gå over med en klut om du fortsatt ser noe hvitt. Somoftest er alt tørket vekk, litt avhengig av temp i lufta. Men dette gir ett strålende resultat!

Skal teste dette med megs sin rubber og vinyl protect nå om noen dager, og se om det gir samme resultatet.. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har testet noe som har gitt overaskende godt resultat:

Vask hele motorrommet som gjort over her, og før vannet tørker, så sprayer du Autoglym rubber and vinyl care over alt, ganske rikelig, smekk igjen pansret og inspiser etter 4-5 timer.. :) Da kan du gå over med en klut om du fortsatt ser noe hvitt. Somoftest er alt tørket vekk, litt avhengig av temp i lufta. Men dette gir ett strålende resultat!

Skal teste dette med megs sin rubber og vinyl protect nå om noen dager, og se om det gir samme resultatet.. :)

Megs Hyper Dressing er laget for akkurat det formålet der.. Både metall og plast blir shiny, men det varer nok ikke evig..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herregud for et trangt motorrom... *grøss*

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive