BjornHE

Hjulbuer

Bare for å ha det sagt så er jeg en _total_ nybegynner i rengjøring og detailing, hvis det er en god unnskyldning (?)

Jeg har lenge lurt på hvor smart det er å rengjøre hjulbuene for ALT sånn at man kommer inn til der hvor solen (nesten) aldri skinner... For i min verden skal deler, eller hele hjulbuen være dekt av et rustbeskyttende lag. Og når man ser flere her inne rengjør så vanvittig at det, i mine øyne, ser nakent ut så kan man begynne å lure.. Hva er riktig / fornuftig..?

Og igjen, dette er ikke en påstand, men et spørsmål..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bare for å ha det sagt så er jeg en _total_ nybegynner i rengjøring og detailing, hvis det er en god unnskyldning (?)

Jeg har lenge lurt på hvor smart det er å rengjøre hjulbuene for ALT sånn at man kommer inn til der hvor solen (nesten) aldri skinner... For i min verden skal deler, eller hele hjulbuen være dekt av et rustbeskyttende lag. Og når man ser flere her inne rengjør så vanvittig at det, i mine øyne, ser nakent ut så kan man begynne å lure.. Hva er riktig / fornuftig..?

Det som er rent å pent ruster ikke :) Er man nøye med vask så slipper mann skitt/rust problemer..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Word!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plasten ruster ikke i hjulbuene, hvor "smart" riktig det er å få frem ren lakk kan vel diskuteres, sliter du av deler av lakken så kan det komme rust der etterhvert, ser det på V40n her, kangoon har TONNEVIS med "klin" under der, det lar jeg være i og med den er vinterbil her (plasten holdes tålig ren), EVO er det noe renere, men den benyttes kun sommer så den utsettes ikke for så mye møkk.. Er mange land som overhode ikke legger noe i hjulbuer, tror Norge er gansekl ekstreme der, men så er det ikke mange land som salter som vi gjør her...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker litt som deg. Det må være et lag med rustbeskyttelse eller liknende utenpå metallet i hjulbrønner for å ta imot for steinsprut. Her på berget strider det imot all fornuft å ta bort alt - i alle fall om det er en bil som jevnlig er i bruk (ikke utsillingsbil). Uansett hvor mye fullforsinket et karosseri er, vil det dannes rust uansett hvor rent det er.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg tok hjulbuene i bilen min nå fjernet jeg ikke noe som skulle være der. Det jeg fjernet var sand, salt, skitt og møkk som også tærer på understellet på en bil.. Hadde vært noe annet hvis jeg hadde plukket ut hjulbuer og fjernet understellsmasse derifra.

Har forøvrig også nettopp hatt bilen hos Dinitrolverksted for å sjekke om det var noe å behandle, men det var det ikke..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv så vasker og skrubber jeg bare plasten. Ser ikke vits å fjerne tektyl og slikt da det er en bruksbil.

Lakk og metall ruster, så det trenger beskyttelse. Ulakkert plast blir bare matt og falmet..

Bærarmer og slikt bør omlakkeres og tektyleres om noen skal gjøre ting skikkeleig grundig og forsatt ha det godt beskyttet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive