Jump to content
Sign in to follow this  
Mozell

Valg av ny DA maskin

Recommended Posts

Mozell

Hei
Har folk noen anbefaling til et smart valg om jeg skulle kjøpt meg en maskin nr 2?
Jeg har idag Krauss pro 900w og er forsåvidt fornøyd med denne, men ønsker å utvide maskinparken litt.
Har sett litt på både duetto eller mini, men kommer ikke fram til noen konklusjon. Ser ikke for meg å bruke roterende med det første
Innspill mottas med stor takk ;)

Ser at bilpleiekongen har kampanje inatt på Duetto kittet til 4145,- som er en god pris 

Concker / Norwash

Jeg kjøpte Bigfoot 15, så kjøpte jeg liten bakplate til krauss'n
Synes det er en veldig god combo som dekker det aller meste :)

netrom
3 minutter siden, Concker skrev:

Jeg kjøpte Bigfoot 15, så kjøpte jeg liten bakplate til krauss'n
Synes det er en veldig god combo som dekker det aller meste :)

Støtter denne løsningen. BN har bra pris på denne nå forresten:

• North Detailing PDA-15 900 W oscillerende poleringsmaskin

Mozell
38 minutter siden, netrom skrev:

Støtter denne løsningen. BN har bra pris på denne nå forresten:

• North Detailing PDA-15 900 W oscillerende poleringsmaskin

Takker for tipset :)

sruben

Hva med en DA med 21mm utslag? Når du uansett har en annen maskin med mulighet for mindre bakplater og puter, så er det kjekt med en skikkelig arbeidshest på de store flatene tenker jeg. Jo større utslag på maskinen jo bedre skal den i teorien korrigere OG avslutte sies det jo. Vurderer selv å kjøpe en med 15/21mm utslag i tillegg til samme maskin som du har og er foreløpig litt fristet av den største med 21mm utslag. ND maskinene er jo et alternativ, men vibrerer de veldig folkens? Syns jeg så noen kommentarer på det et sted her inne, mens andre synes vel de ikke er så ille. Isåfall vurderer jeg også Shine Mate EX610 som skal ha spesielt lite vibrasjoner samt Vertool DAS21 eller Bigfoot 21 mk2 selvom sistnevnte er litt dyr kanskje.

sruben

Noen her som kan si noe om vibrasjon og støynivå på de forskjellige 21mm utkast maskinene på markedet opp mot hverandre?
Det er vel noen her som har hatt både Rupes og North Detailing?

Noen som har prøvd andre typer også, for eksempel Vertool DAS21?

ØHN
42 minutter siden, sruben skrev:

Noen her som kan si noe om vibrasjon og støynivå på de forskjellige 21mm utkast maskinene på markedet opp mot hverandre?
Det er vel noen her som har hatt både Rupes og North Detailing?

Noen som har prøvd andre typer også, for eksempel Vertool DAS21?

Hvis man stort sett skal holde egen bil vedlike, holder det med en North Detailing maskin. Jeg hadde en ND 15 som jeg byttet ut med en Rupes 15 MKII nå nylig. Rupes rister mindre og korrigerer bedre synes jeg. Det betyr litt hvis en skal polere en del biler.

sruben
5 minutter siden, ØHN skrev:

Hvis man stort sett skal holde egen bil vedlike, holder det med en North Detailing maskin. Jeg hadde en ND 15 som jeg byttet ut med en Rupes 15 MKII nå nylig. Rupes rister mindre og korrigerer bedre synes jeg. Det betyr litt hvis en skal polere en del biler.

Takk for svar, litt overrasket over at Rupes korrigerte bedre også, trodde forskjellen gikk på vibrasjon og støy!

En Rupes etterligning holder nok for meg ja, men mener å ha fanget opp her tidligere at de kanskje vibrerte litt i meste laget, derfor jeg begynte å se litt etter andre alternativer som Vertool maskinen og Shine Mate sin nye EX610. Men det er kanskje ikke noen her som har prøvd de, har kun sett engelske og svenske forhandlere på de.

Nordic BilSpa

Har Rupes 15 selv og er veldig fornøyd med den,lite støy og vibrasjon.behagelig å jobbe med.

ND 15 har jeg ikke prøvd så jeg kan ikke si mye om den,men det er en populær maskin blandt folk på forumet her.

Vertool DAS21 er ikke noe kjent her i Norge,men er en maskin som er populær i England.

Du kan finne mye info om Vertool sin maskin på Detalingworld.com og litt på Youtube.

sruben
5 minutter siden, Nordicshine skrev:

Vertool DAS21 er ikke noe kjent her i Norge,men er en maskin som er populær i England.

Du kan finne mye info om Vertool sin maskin på Detalingworld.com og litt på Youtube.

Ja, jeg har lest de fleste trådene om den på DW + youtube, men synes det er interessant å høre hva folk her mener om den også, mange her som har vel så bra sammenligningsgrunnlag :)
Mange på DW som har kjøpt Vertool maskinen har oppgradert fra DAS 6 (Pro) og det er jo en helt annen maskin å sammenligne mot. Men får inntrykk av at folk på DW synes DAS 6 PRO + (15mm) og Vertool maskinen (21mm) vibrerer mindre enn den vanlige DAS6 Pro, her har jeg kanskje fått inntrykk av at ND sine 15mm/21mm maskiner vibrerer mer, men det er kanskje ikke riktig.

ØHN
1 time siden, sruben skrev:

Ja, jeg har lest de fleste trådene om den på DW + youtube, men synes det er interessant å høre hva folk her mener om den også, mange her som har vel så bra sammenligningsgrunnlag :)
Mange på DW som har kjøpt Vertool maskinen har oppgradert fra DAS 6 (Pro) og det er jo en helt annen maskin å sammenligne mot. Men får inntrykk av at folk på DW synes DAS 6 PRO + (15mm) og Vertool maskinen (21mm) vibrerer mindre enn den vanlige DAS6 Pro, her har jeg kanskje fått inntrykk av at ND sine 15mm/21mm maskiner vibrerer mer, men det er kanskje ikke riktig.

Jeg har 15 og 21. Når det gjelder risting, kan det ha noe å si hva slags pads man bruker. Begge mine brukes hovedsaklig med Rupes skumpads som er tilpasset maskinene.

1 time siden, sruben skrev:

Takk for svar, litt overrasket over at Rupes korrigerte bedre også, trodde forskjellen gikk på vibrasjon og støy!

Når det gjelder korrigeringsevne, er det kanskje urettferdig å sammenligne ND 15 med Rupes 15 MKII. Den er jo en videreutvikling av den originale Bigfoot 15 som ND 15 virker å være inspirert av.

Jeg anbefaler washer-mod for maks korrigeringsevne. Det har jeg gjort på 15 MK II og min 21 MKI

Uansett er prisforskjellen såpass opp til Rupes, at du nok blir fornøyd med ND 15 kombinert med mange kroner spart. Det er forskjell, men ikke et "hav" av forskjell. ;) 

sruben
24.6.2016 - 14.20, ØHN skrev:

Jeg har 15 og 21. Når det gjelder risting, kan det ha noe å si hva slags pads man bruker. Begge mine brukes hovedsaklig med Rupes skumpads som er tilpasset maskinene.

24.6.2016 - 14.20, ØHN skrev:

Uansett er prisforskjellen såpass opp til Rupes, at du nok blir fornøyd med ND 15 kombinert med mange kroner spart. Det er forskjell, men ikke et "hav" av forskjell. ;) 

Takk for nyttige innspill Øyvind!

Er nok mer fornuftig å gå for en ND/Vertool osv som du sier til mitt bruk, det er lett å la seg rive med når man nettopp har stått hele helgen i garasjen og jobbet med hard lakk, da er det fristende å ha utstyret i orden så man sparer litt tid og kanskje på toppen av det hele kan få hakket bedre resultat. Ble litt nummen i henda av DAS6 pro'en nå sist, så var derfor tankene mine begynte å gå i retning av Rupes eller ihvertfall en "kopi" som ikke vibrerer så voldsomt.

Jeg har egentlig vært fristet til å gå for en maskin med 21mm utkast (kontra 15) siden jeg har DAS6 Pro'en i bakhånd som spotmaskin, er det noe som taler imot dette og til fordel for en med 15mm?

Ulempen er selvsagt at jeg har endel 5" pads, men de kan brukes ved kjøp av tilhørende 5" bakplate på en 21mm maskin tenkte jeg. Har du noen erfaring med dette på enten ND eller Rupes, og om det er med på å øke vibrasjonen mer?

ØHN
3 timer siden, sruben skrev:

Jeg har egentlig vært fristet til å gå for en maskin med 21mm utkast (kontra 15) siden jeg har DAS6 Pro'en i bakhånd som spotmaskin, er det noe som taler imot dette og til fordel for en med 15mm?

Ulempen er selvsagt at jeg har endel 5" pads, men de kan brukes ved kjøp av tilhørende 5" bakplate på en 21mm maskin tenkte jeg. Har du noen erfaring med dette på enten ND eller Rupes, og om det er med på å øke vibrasjonen mer?

Jeg ville valgt 21mm utkast for best korrigeringsevne. Jeg synes ikke den rister merkbart med enn Bf 15.

Min Bigfoot 21 med washer mod og ren fersk pad, står ikke så mye tilbake for roterende i korrigeringsevne. Å få tak i en brukt Rupes 21 MK I fra noen som skal selge og oppgradere til MK II tror jeg hadde vært konge i ditt tilfelle. ;)