Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Dette er sikkert diskutert i det vide men jeg spør: når må man skatte av det man tjener på hobby basis?

Pratet med skatt øst og forklarte at jeg vurderte å ta på meg litt polering på si som en hobby. Spurte om det var en spesifikk sum jeg kunne tjene før jeg må skatte. Fikk da til svar at jeg skulle lage meg ett privat at regnskap og at når jeg selv syns jeg gikk med greit overskudd så skulle jeg føre det inn på neste års selvangivelse. Litt ullent spør du meg og jeg ble egentlig ikke så mye klokere. Men er det slik da at hvis jeg kan vise til fakturaer på produkter og utstyr til polering så går jeg ikke i pluss og må skatte? Det hadde vært lettere å hatt en sum å forholde seg til.

Samtidig så mener jeg å ha hørt noe om 6000,- for småjobber? Husker ikke akkurat hva det handlet m men kanskje noen her kan gi ett svar som gir mening?

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Du kan tjene 6000 pr kunde pr år skattefritt (og det skal jo da rapporteres inn til ligningsmyndighetene), og hvis de mener at inntekten din av dette antar bijobb-størrelse, kan du gå på en smell.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Jobb-og-utdanning/skattefrie-smajobber/smajobber/

6000kr er som eg tolker det at du gjør en jobb for en person, hos personen.

1000kr om du skal gjøre det hos deg selv.

En annen ting eg har tenkt på er har folk forsikring når de jobber på biler til xxx antall hundre tusen, det kan fort bli dyrt om poleringspad fyker avgårde og bakplate tar ei dør eller lignende.

Eller om en bare er skikkelig uheldig og brenner gjennom med roterende på en plateknekk.

Skrevet

Utifra det jeg leser så gjelder det i hjemmet,på hytta eller med bilen. Bilen behøver da ikke å være hjemme hos eier. Slik tolker jeg det. Det står angående de 1000,- hvis det skjer utenfor hjemmet,på hytta eller på bilen. Dvs alt annet som ikke går under hjem,hytte og bil. Men det hjelper lite angående sum man kan tjene skattefritt. Kanskje en tlf til skatt igjen og høre om denne regelen. Jobber i offentlig etat så det hadde vært en stor fordel om jeg gjorde dette riktig....

Skrevet

Slik jeg tolket det og slik jeg husker det fra da jeg opprettet enkeltpersonforetak, i annen bransje. Så kan du tjene inntil 6000 pr person pr år, gitt at det skjer slik som du beskriver i din siste tråd.

Men når du begynner å nærme deg 50000 og forbi det i året, så er det ikke lenger hobby. Samtidig bruket de skjønn fra sak til sak. Det jeg er usikker på, er om de ser på omsetning eller fortjeneste.

• DCN Poeng 1
Skrevet

Jeg kommer ikke i nærheten av 50k ihvertfall, det har jeg ikke tid til og jeg tar ikke alle verden for en poleringsjobb pga jeg gjør dette for å få mer erfaring og stort sett gjør det for kjentfolk. At jeg kanskje får tatt 10 biler i år og trekker fra det jeg bruker av utstyr og midler så tjener jeg ikke stort på en jobb. Så slik sett burde det ikke være noe problem. 

Skrevet

Da vil jeg tro du er bra trygg, men jeg er ingen ekspert på feltet. Jeg hadde ikke vært veldig bekymret i hvertfall

Skrevet

Er vel heller ikke det men skriver opp alt både inn og ut uansett for å være sikker. 

• DCN Poeng 1
Skrevet

Men blir denne summen lagt på inntekta, slik at man må skatte for det når året er omme?

IGL Kenzo master installer

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

.

Skrevet

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår