Jump to content
Sign in to follow this  
R.Sambora

Bilen trenger polering / lakkforsegling

Recommended Posts

R.Sambora

Hei. Jeg er ny her. Jeg har en 2014 model svart Golf mk7 gti. Jeg kjøpte den i august. Jeg er interresert om detailing men har ikke en enebolig med garasje. Jeg kjøpte mye bilpleie produkt men det blir vanskelig å bruke.

Jeg tenker å gi bilen min til en proff/ beste sted som driver med polering osv. Jeg har ikke erfaring fra før derfor vet jeg ikke hva er forskjell polering og lakkforsegling. Jeg fikk et pris fra klarlakk bilpleie 5000 kr for lakkforsegling men det er litt dyrt og jeg vet ikke hva skal jeg få i denne prisen. Skal de polere bilen pluss ekstra eller er det en annen metod . 

Kan dere forklare meg lakkforsegling og anbefale et sted for det i Oslo eller rundt Oslo. 

Vet dere noe om RK bilpleie? Bør jeg bruke clay bar til hele bilen før jeg leverer ? 

Pec

For oss er lakkforsegling enten coating eller voks som regel. For å kunne legge dette går bilen igjennom det vi her inne kaller typisk DCN vask. Optill 3-4 forskjellig avfettingsmiddler, og NØYE vask for å fjerne alle forurensninger på lakken for å kunne begynne med polering.

Det er nesten alltid å anbefale flerstegs korrigering. Altså man begynner grovt og bygger seg opp i finhetskalaen med puter og polish. Etter dette skal bilen gjøres ren for oljer og rester fra polering, da bruker man en "eraser" for å skape best grunnlag for Lakkforseglingen som er valgt.

Og da står du med tre generelle valg:

1. Karnubavoks

2. Syntetisk voks/sealer

3. Keramisk glass coating.

De to førstnevnte tar relativt kort tid å legge.

Sistnevnte krever lenger tid. Her spiller faktorer som luftfuktighet, temperatur, type produkt iforhold til antall lag og herdeprossess.

Alt det førstnevnte i posten min MÅ inngå i lakkforsegling. Hvertfall hos en seriøs detailer.

R.Sambora
15 Nisan 2016 - 14.18, Pec skrev:

For oss er lakkforsegling enten coating eller voks som regel. For å kunne legge dette går bilen igjennom det vi her inne kaller typisk DCN vask. Optill 3-4 forskjellig avfettingsmiddler, og NØYE vask for å fjerne alle forurensninger på lakken for å kunne begynne med polering.

Det er nesten alltid å anbefale flerstegs korrigering. Altså man begynner grovt og bygger seg opp i finhetskalaen med puter og polish. Etter dette skal bilen gjøres ren for oljer og rester fra polering, da bruker man en "eraser" for å skape best grunnlag for Lakkforseglingen som er valgt.

Og da står du med tre generelle valg:

1. Karnubavoks

2. Syntetisk voks/sealer

3. Keramisk glass coating.

De to førstnevnte tar relativt kort tid å legge.

Sistnevnte krever lenger tid. Her spiller faktorer som luftfuktighet, temperatur, type produkt iforhold til antall lag og herdeprossess.

Alt det førstnevnte i posten min MÅ inngå i lakkforsegling. Hvertfall hos en seriøs detailer.

Takk for svar. Da sier du at bilen skal ha en ordentlig lakrens polering og skal legges voks. Er du i Oslo? Kan du anbefale meg et sted som er proff om det? 

FrederikOslo

Skal du sette bort jobben så kan jeg trygt anbefale Krokeide Bilpleie ved Lars. Han driver også Concours som butikk og er meget proff.

Har selv levert egen bil til full shining for 2 år siden samt en annen familiebil ble levert for ikke lenge siden. Han holder til på Vestby.

Han gir gode råd etter behandling slik at du vedholder den flotte lakken videre.