Jump to content
Sign in to follow this  
Evenve

Wipedown etter finsteg?

Recommended Posts

Evenve

Tok på meg den uendelige jobben med å polere en venns Dodge Ram. Svart. Og som er lakkert opp i igjen en rekke steder. Har kjørt korrigering med North Detailing PDA-15, gul Uber og FG400. Naturligvis er det masse holos etter dette, men etter at jeg bruker f.eks blå Uber med Menzerna 2500 blir de "borte". Så sprayer jeg på min wipedown (50/50 kondensfjerner og vann), og da er det holos som aldri før. Skal man gjøre dette eller kan legge beskyttelse rett etterpå? Har prøvd med all komboer av Uber. Unntatt finstegspute med FG400. Tips?

IvarB

Endrer stripene vei etter hvilken vei du buffer?

Om ja, så er det oljer som kan ligge igjen, eller ipa som blir liggende?

Om nei så er det jo holos, å du må gå med finere polish, eller prøve mindre press/fart/annen teknikk.

Og wipedown brukes for å få bort oljer for å sjekke om det er holos/riper som blir skjult av oljer. Om du ikkje tar wipedown kan oljene lage dårligere heft for beskyttelsen, det er aldri blitt helt bevist om hva som er best, men de fleste sier en bør ta wipedown, eller spyle med sterk sufex for å få ren bil klar for LSP(beskyttelsen).

• DCN Point 1

Evenve

Nei, det gjør de ikke. Har bare brukt maskinen som press. Sprer på 1, går opp til 3, 3-4 pass og så tørker jeg rester før wipedown. Bare syns det er rart at ingen av komboene jeg har prøvd hjelper. Lakken er helt fin før jeg tar wipedown, dessverre.. Klør meg litt i hodet. Burde jeg ha raskere hastighet? Flere pass?

Gunnarmikal
24 minutter siden, Evenve skrev:

Tok på meg den uendelige jobben med å polere en venns Dodge Ram. Svart. Og som er lakkert opp i igjen en rekke steder. Har kjørt korrigering med North Detailing PDA-15, gul Uber og FG400. Naturligvis er det masse holos etter dette, men etter at jeg bruker f.eks blå Uber med Menzerna 2500 blir de "borte". Så sprayer jeg på min wipedown (50/50 kondensfjerner og vann), og da er det holos som aldri før. Skal man gjøre dette eller kan legge beskyttelse rett etterpå? Har prøvd med all komboer av Uber. Unntatt finstegspute med FG400. Tips?

Nå har vel denne ikke metallic, å den er sinnsykt myk? Isåfall var gjerne fg400 hakke for grovt, prøvd feks grønn uber å 2500 før blå uber å sf4000 3 stegs. 

Om den er uten metallic, er den nesten. Prikk lik tesla solid black.

Evenve

Denne er dessverre sinnsyk hard. Derfor så grov kombo. Mulig hele bilen er lakkert opp igjen med annen type lakk. Vanskeligste lakken jeg har jobbet med. 

IvarB

Det er vanskeligt og hjelpe med fasit, noen lakker er sensitive for wipedown, men hvilken kondensfjerner bruker du? eg leste noe om at kondensfjerner kan ha en del andre ting i seg.

Men siden holos i bunn og grunn er mikro riper så kan det jo også være klutene du bruker som lager desse.

Eller så er det bare oljene i polishen som skjuler det til du tørker det vekk og da må du bare gå om igjen. 

Evenve

Hmm, kan prøve med andre kluter. Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Da får jeg gi det et forsøk i morgen! :)

ballemann

Hvis lakken er like hard som på min dodge journey hjelper det nesten ikke med blå uber.. Jeg avsluttet med cg v36 på grønn uber. Og det tok tiiiiid.

Evenve

Den er så hard at jeg begynner å lure på om det er lagt flere lag med klarlakk over ripene som var der fra før.. Kjenner at jeg begynner å bli utålmodig. Bilen er nærmest en liten lastebil i størrelse