Gå til innhold

Recommended Posts

Stigespillet
Skrevet

Hei godtfolk,

For ca en mnd side fikk jeg en knyttnevestein i fører døra da jeg kjørte omkjøringsvegen i Trondheim. Den kom flyvende fra en lastebil i motgående kjørefelt og smalt som bare det inn i døra mi. Dette samme uke som jeg fikk tilbake bilen fra rep. etter å ha blitt påkjørt bakfra av en S-max som satt og tekstet og ikke så at alle foran ham sto stille på rødt lys, jeg bakerst (sidesporsfrustrasjon). Vell, ettermiddagen denne dagen ble bilden avfettet vasket og området med skaden fikk iron, tørket av og la over et nytt lag med PA MS rundt området.

Denne helgen er satt av til bilkos med min egen bil, Octavia 1,8 tsi Metalic gray 2015, og jeg tenkte å forsøke å reparere skaden selv. Sykt kjip, da jeg akkurat fikk den tilbake fra rep. og var splitter ny i sommer med 20.000 bak seg nå. Men, jeg gikk i gang i går avfettet, vasket ned, kjørte på Iron S og clayet med ONR og tørket. Nå gikk jeg i gang brukte diamantslip i sprekkene da det var gått gjennom både det ene og det andre, blårens på detailerstick. Blandet ca 70% farge 30% klarlakk (fra Møller) og "gikk løs" med tannpirker og forsiktighet. Lot lakkblandingen fylle skadene, men det var såpass dype skader at jeg det måtte bli i minst to omganger for at det ikke skulle bli for tykt. Etter å ha latt det stå i 10 min tok jeg frem varmluftspistolen i 3 min med noen opphold, så ikke lakken skulle bli for varm. Lot dette stå en time før jeg gjentok litt varmluftsblåsing lot det bli varmt og gjentok varmluftsprosessen. Når lakken var kald igjen gikk jeg over med blårens på stick, tørket og våtslipte ned toppene med 2500 papir, så fylte i for å få en overhøyde. Gjenntok tørkeprosessen i ca to timer. SÅ gikk jeg på med våtslip igjen og da, ja, da gikk jeg gjennom lakken på denne kanten den ene skaden befinner seg på samt et lite sted til venstre over den øverste skaden. Var veldig forsiktig hele tiden da jeg målte lakktykkelsen rundt skadene til verdier på mellom 115-135, men så måtte jo denne steinen treffe akkurat på den lille kanten som går under 8 cm lista på octavia.
Spørsmålet mitt til dere er, hva synes ekspertisen her jeg bør gjøre nå? Resultatet nå er en jevn og fin/glatt overflate med kun en liten antydning til skade på den nederste ripa, kjenner det så vidt med neilen, men ellers helt gjevnt. Men DET SER JO IKKE UT! :( I verste fall må jeg vell besøke noen som driver med dette til daglig og legge igjen noen tusenlapper, men tenkte at det skader jo ikke å prøve med en liten utfordring og prøve og evt. feile. I tilfellet dere mener jeg bør få spottlakkert dette, kan noen av dere anbefale noen i som driver med dette i Trondheim? Feks. erfaringer med MPS? Er det noe jeg bør/kan gjøre for å utbedre dette selv, før jeg må til kirurgen? Har lest om å spraye klarlakk i tynne lag over i "Brent gjennom lakken - hva nå?" - men, hvordan får jeg sprayet klarlakk?
Her er noen bilder av skadene og prosessen. Det ble ingen bulk av steinen, "bare" to fæle riper. Som jeg sa da jeg kom på jobben denne dagen, bilen ble totalvraket på vei til jobb i dag... :P 
thumb_IMG_2830_1024.jpg

thumb_IMG_2837_1024.jpg

thumb_IMG_2835_1024.jpg

thumb_IMG_2833_1024.jpg

thumb_IMG_2838_1024.jpgthumb_IMG_2839_1024.jpg

thumb_IMG_2840_1024.jpgthumb_IMG_2842_1024.jpgthumb_IMG_2843_1024.jpgthumb_IMG_2846_1024.jpgthumb_IMG_2848_1024.jpgthumb_IMG_2847_1024.jpgthumb_IMG_2853_1024.jpgthumb_IMG_2857_1024.jpg

thumb_IMG_2850_1024.jpg

thumb_IMG_2834_1024.jpg

Skrevet (endret)

Ålreit. Alt jeg skriver her er bare mine erfaringer og meninger. Alt er "in my humble opinion". 

1. Å fylle sprutekratere med lakk kommer alltid å være synlig. Du som eier bilen og vet nøyaktig hvor skadene er, kommer til å se dem i sin helhet hver gang du vasker bilen, eller om skadene er på dørene på førerside, kommer til å se em hver gang du skal bruke bil. Sånn er det. 

2. Dette betyr ikke at fiks må se dårlig eller se ikke ut. 

3. Å blande basecoat med klarlakk er en tabbe i mine øyne. Hvorfor det?

Fordi da er fargen lysere, mindre saftig. 

Fordi blanding kan ikke poleres til høy glans. Bare with me:

Poenget med base/top coat er at du har fargen som er forseglet under, vel, en topcoat.

Og på grunn av at klarlakk er, vel, klar, kan den poleres til andre nivå enn basen.

Det kan lett verifiseres da man går gjennom klarlakken - på ett test panel selvfølgelig B) - og prøver å polere basecoaten til høy glans. Du kan polere i 1000 timer og fremdeles det kommer til å bli forskjell i farven. 

Jeg vet ikke hva og hvordan, men det skjer noe da man har flere lag. Kanskje lyset blir refleksert annerledes ?

Så hvorfor dette blanding-saken gjøres?

Fordi detailere som gjør den jobb for penger kan ikke bruke 10 arbeidstimer på dette. Så enkelt er det.

4. Da mann har såpass dype skader ønsker mann ikke å skrape inne i med diamant verktøy om det finns grunnmaling inne i skaden og ikke nakent metall. Man ønsker å bruke eksisterende lag med primer. Så det holder massevis å bare slipe bitelitt med sandpapir. Så basecoaten fyller de ripene fra sandpapir. 

Basen skal bare inn så mann ser ikke primeren, men likevel så mye at lakken er flyttbar og kan avrette seg.

5. Da skal resten fylles inn med klarlakk. Etter øverste lag er ferdig, tørt og stabilt, skal all overflødig stoff fjernes enten ved å skrape det bort med barberingskniv eller slipping. Jeg liker å barbere det bort(før sandpapir!) pga at jeg oversliper ikke på den sunne lakken rundt steinspruten.

Etter sliping skal man inspisere resultater, ofte nok var det luftbobler i klarlakk, om en påfører den med en pensel. Og da en sliper ned til dem, åpner de seg og da må disse bittesmå kratere etter luft fylles med mer lakk for polering.

6. Resultat mener jeg ser bedre ut, og det er fordi etter polering overflate blir like glansete hele panelet. Og så er skaden mindre synlig.

Tilfellet du presenterte i dag er enda mer spennende oppgave, siden man jobber på en bodyline. :thumbs:

Sneak peek her.

(Har også en stor skrapeskaden jeg jobber på, før jeg skal polere audien, men dette skal du kun ha mulighet å se i showandshine tråden som kommer etterhvert)

Prepp prepp PREPP

DSCN4268_zpswxnak0sq.jpg

DSCN4269_zpsl9lfzjl6.jpg

Midt i skrapinga

DSCN4299_zpsylwuracm.jpg

Klar til sliping

DSCN4278_zpsjnz34olc.jpg

2500 papp

DSCN4280_zps7ufcozbt.jpg

Her er hvor vi er etter en KJAPP runde med S3 Gold jobbet FOR HÅND 

DSCN4281_zpsoskhrh3g.jpg

DSCN4283_zpsc3ql04th.jpg

Selvfølgelig det her etter første og ikke det siste laget med klarlakk, du kan se grense rundt spruten synlig der mangles det litt lakk igjen...

DSCN4297_zpsrblwldou.jpg

I`ve nothing to hide. Husk at dette er ikke ferdig og før polering

DSCN4285_zpsdv99gxpl.jpg

Håper dette her kan inspirere deg :thumbup:

Endret av mikeb
kaos i innlegget
  • Liker 1
  • DCN Poeng 2

Not certified at anything really :)

Showcase

Stigespillet
Skrevet
5 timer siden, mikeb skrev:

Ålreit. Alt jeg skriver her er bare mine erfaringer og meninger. Alt er "in my humble opinion". 

-----

Håper dette her kan inspirere deg :thumbup:

Takk for svar, tips og erfaringsdeling! Jeg tror ikke jeg kommer til å ta det noe lenger selv pr. nå, men med noe tid skal det se ut som nytt igjen.

Man lærer så lenge man lever/er medlem på DCN :) 

Skrevet

Jo bare hyggelig :)  Da jeg leste innlegget mitt selv nu så har jeg forstått bare øverste halvparten...

Beklager dette var alene hjemme med tre femåringer noe som jeg ikke har kapasitet til :D 

Den er god så lenge skaden er fiksa :D 

Not certified at anything really :)

Showcase

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår