chrisb

Litt Hjelp..

Hvordan skal jeg forklare enklest mulig forskjell mellom Rubbing,polering og voks for den vanlige mann i gaten..?

Evnt. noen som vet historien til hvordan ordene kom til verden?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rubbing er ripefjerning

Polering er å skape glansen

Voksen er å beskytte

røfflig forklart, "Polering" er en fellesbegrep ang alle faktorer mht noe som gjøres på lakken, men "polish" er det som gir glansen på lakken, aka Deep Crystal Polish (DC 3) ingen annen egenskap en looks mht den... Glaze er vel en hybrid etterhvert.

Rubbing er jo gnikking på lakken (to rub = å gni) derfor korrigering

Voks er jo ofte Carnauba og er laget mht beskyttelsen av lakken din selv om den også gir deg glansen.. er voksen fra Carnauba bladene noe av det hardeste en kan finne i naruren som det er mulig å løse opp, tilføre xx og xx og påføre noe etterpå.

Mange begrep henger igjen fra gammelta v, TW rubbing compound er et gammelt produkt mener jeg, samme gjelder ordet Polish elelr polering, derfor er det så vrient innimellom å forklared et, mange sier feks "bruk MG 83 polish så polerer du med MG21 etterpå" --- Da er det ikke lett å skjønne hva som er hva, Compound eller Rubbing er lite brukte ord, de har nok ofte gått i arv fra far til sønn de siste 2 genrasjonene..

liquidwax, pastewax, voks, rubbing, compound, polish, glaze, sealer.....er noen navn å holde koll på etterhvert ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg sleit en del med og kunne forklare alt dette til en...

Men kort fortalt:

Rubbing = ripefjerning/ Korrigering av lakk (Lakken blir "matt" av rubbing)

Polering = å skape glansen/ Få lakken fin og jevn

Voks = Beskytte glansen og lakken for div. oksidering og solbrenning og beholde glansen

Endret av chrisb
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja jeg sleit en del med og kunne forklare alt dette til en...

Men kort fortalt:

Rubbing = ripefjerning/ Korrigering av lakk (Lakken blir "matt" av rubbing)

Polering = å skape glansen/ Få lakken fin og jevn

Voks = Beskytte glansen og lakken for div. oksidering og solbrenning og beholde glansen

Jepp, enkelt forklart

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive