Gå til innhold

Polermaskin og pads.


Chrish83

Recommended Posts

Skal handle meg min første maskin og står imellom disse:

 

North Detailing PDA-15 900W 

DAS-6 PRO

Krauss 900 PRO oscillerende.

 

Noen som har erfaring med disse og kan gi meg råd om hva jeg bør velge?

 

Hva slags og hvor mange pads trenger jeg ?

 

Samtidig trenger jeg også gjerne noen tips på sealer eller voks som er bra..

 

Takk for svar :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv, men etter og ha lest mye på forumet her, så endte jeg opp med denne pakken her:

Komplett poleringspakke PDA-15 fra Bilnerden + at jeg har kjøpt 3 ekstra Gule, Orange og Blå Uber puter.

 

Grunnen til at jeg valgte den er fordi jeg tror at det kan gå litt raskere og polere med PDA-15 enn DAS 6, Krauss har jeg ikke lest så mye om.

I tillegg kjøpte jeg Fusso Coat, som er en sealer med sinnsyk beading og god holdbarhet. I tillegg var den ikke så dyr heller.

 

Stort sett alt jeg har kjøpt har jeg vurdert ut ifra hva jeg har lest på forumet her :)

  • DCN Poeng 1

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg rådet til@Lafsen over her. I tillegg kjøper du 20 mikrofiber, de gule hos bilnerden.no er helt kurante, evt de blå til 30 kr stk. Prisen blir lavere når du legger 10 stk i handlekurven. Bli vip medlem her inne først som sist så blir det hele nesten gitt vekk... [emoji106] [emoji12]

  • DCN Poeng 3

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

 

Men jeg har brukt Scholl S20 som jeg ble veldig fornøyd med, og kanskje vil fortsette med. Hva tenker dere?

 

Og hva med HD voksen til Autoglym mot Fusso Coat ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollefsen
20 minutter siden, Chrish83 skrev:

Takk for tips :)

 

Men jeg har brukt Scholl S20 som jeg ble veldig fornøyd med, og kanskje vil fortsette med. Hva tenker dere?

 

Og hva med HD voksen til Autoglym mot Fusso Coat ?

 

Ang voksen tror jeg ikke man vil se noen forskjell på glans, beading og holdbarhet. Så ville gått for den som var billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fusso'en er vel dramatisk mye billigere og i mine øyne helt perfekt. Jeg har selv blitt veldig betatt av s20 men den tar ikke alt. MEN den er nok et veldig godt produkt som bør holde lenge

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og råd.

 

Da er PDA-15 bestilt, Scholl S20, S3 og Fusso Coat. Ekstra pads, masse mikrofiberkluter, Prick bort, Korrosol, Autofoam, Surfex HD og 3m Maskeringstape er oppsummeringen etter dagens handel.

 

Da har jeg vel så jeg greier meg i startgropa vel? :)

 

Har hanske, Gritguard, og Meguiars NXT car wash. clay.. bl.a fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du I startgropa. Ser ikke at du har handlet noe for å gjøre sort plast sort igjen. Samme med dekksider. Dette er slike detaljer som er viktige for helhetsintrykket.

 

Etter det er det bare å begynne å handle ting for inne I bilen. Er akkurat like mye snadder å velge I der. Så du kan la være å lukke igjen lommeboken med det første.

  • DCN Poeng 1

Part time detailer at

smedmoen.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke allerede kan det bør kortnummer osv læres utenat

  • DCN Poeng 2

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det var det da :)  Har noe Meguiars til dekksidene liggende. Noe som er bedre? 

 

Og noe som er bra og holdbart til plast/gummi??

Spesielt de sorte gummilistene rundt vinduene er grå blitt. Har prøvd litt forskjellig men aldri funnet noe jeg synes er ordentlig bra.

 

Og hva med polering av riper i plass ?? Bakruten på bilen min har en del småriper :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glass er tricky. Ift dekk sider, gummi og plast synes jeg personlig at Gtechniq T1 er rå. Man får bedre ift gummi og plast men sa blir det dyrere. I loggen min ser du beading på plastdetaljer på taket på bilen min flere måneder etter det er lagt T1. Den er også drøy i bruk. Men prøv med det du har først


Ellers er scholl neo veldig grei og enkel til både plast og gummi, men ikke særlig tess til dekk
  • DCN Poeng 1

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustav C.

Jeg har prøvd North Detailing PDA-15 sammen med Scholl produkter og jeg synes det er en god maskin å bruke. Svært lik Rupes 15 BF imo.  
Scholl polisher har mye oljer i seg, så jeg anbefaler å kjøpe noe for å fjerne oljerestene. Er umulig å se hva du faktisk gjør med all den olja og viktig å få bort dette før voks påføring.

Viss du bruker Scholl puter så vil jeg anbefale 2xLilla pads med rute mønster (de var rå) som grov pute, blå som medium og gul/orange som vanlig. Husker ikke om det var rutemønster i alle, men jeg  liker det det mønsteret. Kjøpte inn en del Scholl pads etter jeg hadde fått prøve de. I tillegg har Scholl ull og spyder pads for de værste jobbene, spyder pads slites fort. Så anbefaler å kjøpe inn 2 av de også. Ull pad har jeg aldri prøvd. 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grefstad
‎02‎.‎04‎.‎2016 - 10.38, Gustav C. skrev:

Jeg har prøvd North Detailing PDA-15 sammen med Scholl produkter og jeg synes det er en god maskin å bruke. Svært lik Rupes 15 BF imo.  
Scholl polisher har mye oljer i seg, så jeg anbefaler å kjøpe noe for å fjerne oljerestene. Er umulig å se hva du faktisk gjør med all den olja og viktig å få bort dette før voks påføring.

Viss du bruker Scholl puter så vil jeg anbefale 2xLilla pads med rute mønster (de var rå) som grov pute, blå som medium og gul/orange som vanlig. Husker ikke om det var rutemønster i alle, men jeg  liker det det mønsteret. Kjøpte inn en del Scholl pads etter jeg hadde fått prøve de. I tillegg har Scholl ull og spyder pads for de værste jobbene, spyder pads slites fort. Så anbefaler å kjøpe inn 2 av de også. Ull pad har jeg aldri prøvd. 

  

Hva vil resultatet bli om man ikke får fjernet alle oljene før man vokser?:)

- Hobby Detailer

 

- Toyota Corolla 2000

 

- Toyota Corolla 1985

- BMW 520DA 2008

- Nissan Navara 2009

- VW Caddy 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grefstad skrev:

Hva vil resultatet bli om man ikke får fjernet alle oljene før man vokser?:)

Man vil ikke kunne se det ekte resultatet av jobben du har gjort og det kan skjule seg endel swirls etc bak oljene. Disse vil komme frem etter en stund når oljene forsvinner. 

  • DCN Poeng 1

Min bilpleielogg

 

- Bmw F11 520d M-sport

-(X)Bmw e92 325d Hartge 2009. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustav C.

Oljene skjuler riper i lakken som man enkelt kunne ha fjernet om man bare hadde sett de der og da. Derfor man bruker kontrollspray på et panel når man tror man er ferdig, for å bli helt sikker på at man har ryddet opp i det som er der. 
Lsp (sealer/voks) som legges på lakk med oljerester fra polish får redusert holdbarhet. Voksen/sealeren får ikke optimalt feste i lakken fordi det ligger en tynn olje film der.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...