Jump to content
Sign in to follow this  
MetalMorty

What to do?

Recommended Posts

MetalMorty

Hei, alle detailere der ute!

Ville gjerne spørre om noe..

Jeg er temmelig fersk på dette her, så jeg spør pent her :P

På våren ifjor, så gikk jeg til anskaffelse av en Bigfoot Duetto for å shine opp V50`n jeg kjøpte.  Den så ikke ut, masse swirls og hologrammer så det holdt.

Jeg kjørte en enstegsjobb med blå pute og blå polish. Selv synes jeg det ble utrolig bra, bilen ble som ny, ogjeg la på Swissvax Shield etter korrigering. Bilen fikk ny runde med Shield i høst før vinteren satte inn.

Men så leste jeg at noen polerer høst og vår, og dermed så lurer jeg på hva slags polish jeg bør gå for, jeg har både keramik gloss og Diamond til Rupes og tilhørende pads.  Er det greit å bruke en av dem uten å være redd for å slite ned lakken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
MBjoel

Er lakken full av swirls igjen da? Ville i såfall begynt med Keramik gloss og se om den fjerner nok. Da vil du nok kunne hente litt mere glans enn du fikk med blå/blå.

All polering som inneholder slipemidler vil jo slite på lakken, men en fin pute og fin polish fjerner ikke mye lakk.

Fremgangsmåten er i hvert fall å begynne på den mildt og se om det blir bra nok og så eventuelt gå over til noe grovere dersom det ikke fjerner nok swirls, riper etc.

 

Kanskje det holder med Prickbort eller lign., prewash, korrolsol el lign, real håndvask. og så et nytt lag voks. ? :)

Edited by MBjoel
.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Conkey

Du kan jo også skumme gjennom loggen til ØyvindG her inne på forumet, inneholder tester som viser hvor mye lakk man fjerner med selv grov kombo. Vil i utgangspunktet tippe Volvo ikke er av produsentene med tynnest lakk. Siste påstand er ren gjetting

Share this post


Link to post
Share on other sites
MetalMorty

Nei bilen har ikke fått swirls igjen, den er veldig fin sånn sett. Er et par plasser jeg må gå over etter at noen har vært borti med buksebaken når de har skullet sette seg inn.

Jeg bare hang meg litt opp i det at jeg leste en plass at noen polerte både vår og høst.  Det er jo ikke nødvendig å gå på med slipemidler om ikke man må.

Så tanken er bare grundig dcn style vask, clay og voksing

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michael

Hvis lakken fortsatt er ripefri og har den riktige glansen, så er det som du selv sier, nok bare å gi bilen en grundig og skånsom vask. Du kjenner fort med fingrene om lakken er nuppete og "sliten". Husk at claying kan medføre mikroriper som må fjernes med polering.

Share this post


Link to post
Share on other sites
MetalMorty

Det er akkurat det, med clay blir det gjerne litt mikroriper. Blir runde med prickbort, skum, så iron x så får jeg ta det derfra.  Har brukt prickbort i vinter og det er ikke mye nupper å kjenne selv etter ganske kort liggetid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...