Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Her er et spørsmål fra en nybegynner.

Jeg har gått gjennom gamle innlegg på forumet, og har så langt ikke funnet svar på mitt spørsmål, så jeg legger det ut her. Alle dere som er perfeksjonister vil grøsse når dere ser hva jeg har gjort, men jeg er fornøyd med et OK resultat og trenger ikke perfeksjon :-) 

Jeg hadde en del stygge steinsprutskader på lakken til Audien. Disse ble pusset, lagt litt "rust-eter" på, og deretter lakkert med Audi sin originallakkstift, og deretter et lag klarlakk på toppen. Problemet er at jeg ikke gjorde en god nok jobb med å få dem til å flushe helt med resten av lakken.  På de fleste steder er det lagt på for mye slik at det er blitt små topper hvor jeg har lakkert. Størrelsen på hvert sted er fra 1 mm i diameter til et sted hvor det er 10 mm i diameter. Høydeforskjellen er 0,1 - 0,5 mm.

Hvordan kan jeg enkelt slipe ned disse toppene uten å skade lakken rundt. Jeg regner ikke med at det blir perfekt, men håper at det blir bedre enn nå.

På forhånd takk for hjelp fra dere her inne som er mer erfarne på området enn meg.

Per

Bayerische87
Skrevet

Når man bruker lakkstift er det vanlig å få litt topper. Jeg får det når jeg skal fikse steinsprut. Det er bare å våtslipe som normalt. For toppene vil slipes ned mye raskere enn områdene rundt, og faren for å gå igjennom er minimal hvis man er litt forsiktig med slipingen. Deretter er det bare å polere opp igjen, og området blir så godt som nytt.:)

• DCN Poeng 1

"There's a gallon of fuel gone there, and another there...and yet another there. As a matter of fact, the only way this car could be less annoying to eco-mentalists is if its engine ran on sliced dolphin."

Jeremy Clarkson about the BMW X5 M

Skrevet

Det skal stikke opp åver lakken. Så våtslipes ned til det blir flush med lakken.

Se litt på denne :)

• DCN Poeng 1
Skrevet

Tusen takk for raske og gode svar!

Hvor kjøper jeg riktig type 2000 papir?  

Biltema har kun 1200. 

Bilextra har kun 1000, på nett i allefall. Kanskje bedre utvalg i butikk?

Rubber jeg etterpå?  Jeg har ikke poleringsmaskinen som i videoen. 

Skrevet

Jeg brukte å våtslipe før. Det ble bra, men jeg følte det var vanskelig å ikke slipe utover det som var lagt på av ny lakk.

Jeg fikk tak en sjablong som jeg la over for å beskytte resten av lakken, og så brukte jeg en type lakkhøvel for å få ned de verste toppene, for så å avslutte med våtsliping. Fikk ett bedre resultat, og jeg følte at jeg ikke pusset ned for mye av originallakken rundt steinsprangene. 

• DCN Poeng 1
Skrevet

Takk Kaiove og RNa for godt råd. Jeg kjøper et slikt sett.

Smart å legge over en sjablong Jonlo.  Laget du en selv, eller kjøpte du en.  Hvilket materiale, og hvor tykk?  Jeg ser for meg et en overheadslide, med hull laget med hullemaskin kan fungere.

Jeg har ikke poleringsmaskin, men kan jeg kjøpe en av disse og håndpolere over for et OK (men selvsagt ikke perfekt) resultat?

http://bilnerden.no/menzerna-super-heavy-cut-300

http://bilnerden.no/rupes-zephir-gloss-grov

Skrevet

Blir det bra nok med våtsliping, eller er det mye enklere med en lakkhøvel?

Skrevet

Blir nok bra nok, men du unngår å slipe for mye på lakken rundt

Skrevet

For å unngå for mye sliping av lakk rundt syntes jeg rådet til Jonlo, om en sjablon, er interessant.

Skrevet

Jepp. Dere har funnet både høvel og sjablon. Høvel finnes i mange forskjellige versjoner, og min er mer lik ett tykt barberblad. Har likevel tro på at denne kommer til å fungere. 

Lykke til. Bare spør om dere trenger mer hjelp til fremgangsmåte. 

Skrevet

Usikker på om du uten maskin klarer å polere opp igjen etter våtsliping. Du kommer langt med en rimelig North Detailing maskin (på salg frem til i kveld hos Bilnerden.no)

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]

2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Skrevet

joa, man klarer det. Men man gjør ikke så mye mer med armen den etterfølgende uken. 

Maskin er nesten ett must. Maskinen nevnt over er ett godt alternativ.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår