Jump to content
Sign in to follow this  
kaw

Hvor smooth skal en girkasse være?

Recommended Posts

kaw

Driv å debatterer med Ford om dagen.

Saken er at jeg føler min manuelle girkasse i Mondeoen, en 2011 modell diesel virker å være litt humør syk. Det er ikke det at den lager ulyder eller noe, men ved enkelte giringer og spesielt opp i tredje ved akselerasjon så føles det som spaken er ekstra motstand. Egentlig får jeg samme følelsen som om jeg ikke trår clutchen helt inn og girer. 

Ford mener selvsagt alt er helt i orden. Jeg har jo klaget på det innenfor garanti perioden, men jeg klarer ikke slå meg til ro med det svaret. Noe føles feil, og jeg er sikker på den ikke var slik da jeg kjøpte den. 

Sliter også sporadisk med at den ikke går i revers uten at jeg først setter den i gir og kjører litt mere fremmover. 

Hva er liksom normalen her?

hmsilset

Sliter også sporadisk med at den ikke går i revers uten at jeg først setter den i gir og kjører litt mere fremmover. 

Når det gjelder dette så er jo girkassa klart ikke som den skal være.

Hadde evo der giring til andre gikk tregt ved vanelig akselerasjon.Ved å dra på mer i første gikk det mye lettere.Helt klart ikke som det skulle være, men den hadde vært sånn siden den hadde gått 19.000km.

kaw

Spørsmålet er jo hvor mye jeg kan kreve.

Også er jeg usikker på om kassa er feilen eller om problemet er en clutch som ikke alltid løser helt ut.

Vanskelig å komme noen vei med dette da det trolig er en feil som de færreste hadde tenkt over. Men siden jeg er så alvorlig nøye så får jeg med meg slikt.

Guest Bulk

Hvor langt har den kjørt?

Edit: Og gjelder det uavhengig av temperatur ute? Temp på motor? 

Edited by Bulk

Oddy

Har du prøvd og dobbelt-clutche mellom 2. og 3. gir? 
Om du merker noe forskjell da så kan det være synkroniseringsringen til 3. giret som er slitt :)

Det du nevner med at den kan være vond å få i revers til tider tror jeg er gjengs over med diverse girkasser. Slik er også Subaruen min og den forrige Toyotaen jeg hadde :)
Har du prøvd å gi clutch pedalen et par pump når den ikke vil i revers?

Guest Bulk

Er ganske mange som klager over dette på Mondeo.

Hos noen har det fungert å bytte noe foringer til girspaken(de er av tydeligvis dårlig kvalitet). Hos andre så har de byttet ut slave sylinder og luftet. 

Kanskje starte med det enkleste som å lufte clutchen?

Ellers er det jo noe som handler litt om synkro ringer...

Hvor lenge har du hatt bilen? Siden ny? Hvordan er clutchen? Tar den i langt ute, eller må du trykke langt inn før den løser ut? clutch kan også ha noe å si..

Oddy
1 minutt siden, RobinN skrev:

Er ganske mange som klager over dette på Mondeo.

Hos noen har det fungert å bytte noe foringer til girspaken(de er av tydeligvis dårlig kvalitet). Hos andre så har de byttet ut slave sylinder og luftet. 

Kanskje starte med det enkleste som å lufte clutchen?

Ellers er det jo noe som handler litt om synkro ringer...

Hvor lenge har du hatt bilen? Siden ny? Hvordan er clutchen? Tar den i langt ute, eller må du trykke langt inn før den løser ut? clutch kan også ha noe å si..

Tenkte også samme tanke som deg der :) Hvis en foring er gåen blir det et "spenn" eller en vridning som i utgangspunktet ikke skal være der. 
Kan være en lekk clutchpumpe også slik at clutchen ikke frier helt ut ;)

kaw

Kjøpte bilen i mai på 82.000km

Har aldri tenkt over at Chlutchen tar langt ut. Men jeg synes jeg må klemme den helt i bunn så den stopper i gulvet/stopperen sin for at den skal løse helt ut. Merker det spesielt om jeg lar den stå på tomgang og girer. Kjenner at spaken er tyngre å flytte.

Har forsikring med motor og drivverk garanti også, men kommer ingen vei så lenge Ford bare påstår alt er i orden. 

Nordic BilSpa

Det Kaw snakker om er egentlig en gammel problem siden første Mondeo utgaven,de hadde og fortsatt har problemer med hele girsystemet.både girkassen,overføringer,wire og girspaken.med girkassen så har problemet vært synkroniseringer og skiftegaflene,altså i selve girkassen.når det gjelder overføringer,da mener jeg oppå girkassen utvendig,de blir trege(skifte eller smøre opp med WD40 f.eks).Wire må skiftes evnt. hvis de er trege.det med girspaken er at de overføringene der nede er trege,ta av den mansjetten til girspaken og smør opp med WD40 eller fett på spray.råd fra en bilmekaniker:thumbs:

Guest Bulk
1 minutt siden, Nordicshine skrev:

Det Kaw snakker om er egentlig en gammel problem siden første Mondeo utgaven,de hadde og fortsatt har problemer med hele girsystemet.både girkassen,overføringer,wire og girspaken.med girkassen så har problemet vært synkroniseringer og skiftegaflene,altså i selve girkassen.når det gjelder overføringer,da mener jeg oppå girkassen utvendig,de blir trege(skifte eller smøre opp med WD40 f.eks).Wire må skiftes evnt. hvis de er trege.det med girspaken er at de overføringene der nede er trege,ta av den mansjetten til girspaken og smør opp med WD40 eller fett på spray.råd fra en bilmekaniker:thumbs:

Det var disse typiske problemene jeg tenkte på, smøre opp + lufte clutch i første omgang da?

Jeg bruker alltid Lithium fett med teflon. WD 40 er fin fin, men den er for tynn synes jeg så den forsvinner relativt fort.

Edited by Bulk

kaw

@Nordicshine har forsøkt å påpek ovenfor Ford at det kan være noe med selve overføringe, siden jeg kjenner det i spaken, men ikke har noen ulyder, men det er som å snakke til en trestokk.

Null gehør, og blir kun sett på som en vanskelig kunde 

Nordic BilSpa
23 minutter siden, kaw skrev:

@Nordicshine har forsøkt å påpek ovenfor Ford at det kan være noe med selve overføringe, siden jeg kjenner det i spaken, men ikke har noen ulyder, men det er som å snakke til en trestokk.

Null gehør, og blir kun sett på som en vanskelig kunde 

Hadde du bodd litt nærmere meg,så hadde jeg hjelpt deg med den feilen.Ford ser på det som penger ut og ikke penger inn og derfor er de vanskelige,det er egentlig sånn med alle bilverksteder,når man reklamerer på noe,noen er ganske grei men ellers:thumbdown:.

kaw

Er det easy fix så kan jeg betale de for det jeg. Så jeg blir ferdig med deg. Dritt lei av å klage om og om igjen på ting på den bilen.

Ender stort sett opp med å reise på merkeverksted i nabo byen også sender de regning til slutt. 

Core2Duo

Jeg og hadde problemer med å få den gamle Octaviaen min i revers noen ganger. Måtte da først bare koble inn 1. gir, og da etterpå fikk jeg den uten problem i revers. Måtte dog ikke kjøre litt fram som @hmsilset.

Ole M

Det med at bilen ikke går i revers har jeg på Superben. Hadde det også på gamle Corollaen. Girer bare til nøytral, slipper clutchen, før jeg trør den inn igjen og setter i revers. Funker knall. :) Når det gjelder tung giring, så skjer det av og til med meg, men har aldri tenkt over det som et problem... 

kaw

Hadde det skjedd av og til ville det ikke vært noe nevneverdig problem, men nå begynner det å bli så ofte at det skaper tvil omkring hva som egentlig skjer.

Planen var egentlig motor optimalisering nå i februar, men intill jeg finner ut av dette vil jeg ikke gjøre noe med bilen som kan brukes mot meg i forhold til å klage. Jeg påpekte dette første gang ved 90.000 kjørte km uten at jeg fikk gehør for det.

Toalmar

Sånn skal det ikke være. Den var vel ikke slik når den var ny? 

Går ut i fra bilen fortsatt er under 5 år og det er derfor du har kontaktet Ford. 

I Norge er vi ganske heldige som har 5 års reklamasjonsrett. 

Jeg ville helt klart gått tilbake til min Forhandler og lagt frem saken igjen.

Eventelt gå til en annen forhandler i Ford systemet, reklamasjonsretten gjelder der også.

Be om skriftlig svar tilbake, ta så kontakt med f.eks NAF.

Be om en uttalelse fra dem. Ta så kontakt med forbrukerrådet.

En 5 år gammel bil skal man selvsagt ikke ha problem med å gire, hverken opp eller ned, eller inn eller ut av revers

Blankbil / polishduden

Feilen ble meldt før garanti gikk ut. Stå beinhardt på ditt