Jump to content
Sign in to follow this  
Motörhead

Fabrikkny bil og behandling.....

Recommended Posts

Motörhead

Hei!

Har endelig laget meg konto her etter mye lesing.... :)

Har bestilt meg ny bil som blir levert om noen måneder.... En Skoda Superb L&K stv med Black Magic Metallic lakk.

Noen som har erfaring hvordan lakken er når en slik blir levert?

Har bestilt meg en pakke med det jeg trenger i første omgang hos Scandicshine.

Vil gjerne komme igang med detailing så snart jeg har bilen i ihende.....:)

Guest Bulk

Gratulerer med ny bil, imens du venter anbefaler jeg at du leser deg litt opp på detailing og ser på en del SS.

Motörhead

Javel??

Er dette vanlig måte å svare på her inne? På ett entusiastforum?

Man stiller ett basic spørsmål som man ønsker tilbakemelding på så får man til svar...... Anbefaler deg å lese seg opp....

ØHN
‎05‎.‎02‎.‎2016 - 17.23, Motörhead skrev:

Hei!

Har bestilt meg ny bil som blir levert om noen måneder.... En Skoda Superb L&K stv med Black Magic Metallic lakk.

Hva slags pakke har du kjøpt?

Hva kan du om bilpleie?

Det aller beste du kan gjøre for å bevare bilen fin, er å vaske den riktig.

Fortell om dine vaskerutiner, kanskje noen her inne kan komme med råd og tips. :) 

Guest Bulk
23 minutter siden, Motörhead skrev:

Javel??

Er dette vanlig måte å svare på her inne? På ett entusiastforum?

Man stiller ett basic spørsmål som man ønsker tilbakemelding på så får man til svar...... Anbefaler deg å lese seg opp....

Det finnes xx metoder, med xx produkter. SKal jeg begynne å skrive opp en bibel her for deg?

Kan starte med det enkle her som burde vært obligatorisk, men jeg velger å prøve å være høflig.

http://www.detailersclub.no/pages/artikler/guider/

-Anbefaler deg å klikke inn på "Bilpleie for dummes 2", fantastisk skrevet guide.

Så ikke for å virke fornærmende på noen måte, jeg vet det er mye å sette seg inn i. Her er noen lenker du kan begynne å lese på for å få innblikk.

Og grunnen jeg ber deg se på litt SS er fordi da får du enklest innblikk i hvordan andre gjør det og med hvilke produkter, kanskje det skaper inspirasjon.

Edit: Ellers vil jeg ønske deg hjertelig velkommen til forumet, jeg har en gang i tiden vært fersk selv. Vet det er forvirrende, men du skjønner... Bilpleie er litt mer komplisert enn bare 2+2. Noe du også vil erfare etterhvert :) Kjempebra at du har startet i riktig ende og blitt bruker her.

Vh,

Robin N.

Edited by Bulk

longbow
‎05‎.‎02‎.‎2016 - 17.23, Motörhead skrev:

Hei!

kor holder du til i landet? Det er jo mangen kloke hoder rundtomkring, mulig du kan være med en her inne i fra med erfaring på en bil, og se hvordan han gjør det, og spørre vedkommende i hjel. Det er hvertfall veldig effektivt,eg har hatt med meg ganske mangen etter hvert.

olav framvik

Hei og gratulerer med ny flott bil. Hadde selv en skoda med den fargen for 7 år siden, og jeg la sw concourso på den og det ble fantastisk flott syntes jeg i alle fall. Og så kan du jo ta svart fusso på vinteren. sw koster litt men boksen holder til mange biler.

Håkon L
5.2.2016 - 17.23, Motörhead skrev:

Lakken avhenger av hva selger gjør med den før levering, det avhenger også av hva du evt. har avtalt med selger, hvis ikke får du nok bare en basic voks på den. Vet ikke hardheten på Skoda sin lakk, som sagt så kan du se om du finner SS av en Skoda med samme lakk, eller google litt rundt omkring. Selger kan f. eks kjøre bilen i maskinvask før den blir levert og da kan det være et par swirls spesielt hvis lakken er tynn. Ellers hvis den også blir polert av en klargjører som ikke vet 100% hva han gjør kan du ende opp med hologrammer. 

Hvilken pakke kjøpte du fra Scandicshine? Bilpleie for dummies 2 er en god guide som sier noe om hva du bør ha og hvorfor. Er ikke sikkert alt er inkludert i den pakken du har kjøpt, så derfor de andre prøvde å si at du burde lese deg opp. Er ikke ment som fornærmelse, men for å hjelpe deg. Vi vet ikke hva du kan om bilpleie fra før av og derfor litt vanskelig og komme med tips så derfor er Bilpleie for dummies en bra guide uansett hvor mye du kan fra før av. Håper dette var til litt hjelp ihvertfall, gratulerer med ny bil og kjekt å se at du vil ta vare på den :) 

Motörhead
3 timer siden, RobinN skrev:

Det finnes xx metoder, med xx produkter. SKal jeg begynne å skrive opp en bibel her for deg?

Kan starte med det enkle her som burde vært obligatorisk, men jeg velger å prøve å være høflig.

http://www.detailersclub.no/pages/artikler/guider/

-Anbefaler deg å klikke inn på "Bilpleie for dummes 2", fantastisk skrevet guide.

Så ikke for å virke fornærmende på noen måte, jeg vet det er mye å sette seg inn i. Her er noen lenker du kan begynne å lese på for å få innblikk.

Og grunnen jeg ber deg se på litt SS er fordi da får du enklest innblikk i hvordan andre gjør det og med hvilke produkter, kanskje det skaper inspirasjon.

Edit: Ellers vil jeg ønske deg hjertelig velkommen til forumet, jeg har en gang i tiden vært fersk selv. Vet det er forvirrende, men du skjønner... Bilpleie er litt mer komplisert enn bare 2+2. Noe du også vil erfare etterhvert :) Kjempebra at du har startet i riktig ende og blitt bruker her.

Vh,

Robin N.

Vel Robin...

Om jeg er noen dummy for vel tiden se og jeg har aldri etterspurt at noen skal skrive en Bibel for meg......

Jeg er 40 år og har hatt 3 stk lånfinansierte BMW som jeg var uhørvelig gla i.

De behandlet jeg som om de skulle vært av gull.....,men det er bortimot 20 år siden så verden har vel gått framover.

Nå har jeg en fabrikkny bil i vente for første gangen i mitt liv.

Flere etterspør hva jeg har kjøpt, og det er gledelig! :)

Det jeg har bestilt fra ScandicShine er.....

-Bøttepakke med gritguard,såpe,vaskehanske, microfiberhåndkle, Scholl RIM7, Prickbort og Surfex HD.

-Swissvax Cleaner Fluid Regular

-Swissvax Shield voks

-Swissvax påføringspute for Cleaner Fluid og en for voks.

I tillegg har jeg bestil Selaclean skumkanne med 2L Selaclean shampoo samt X-antall microfiber kluter og håndkle på Ebay.

HT-vasker er under vurdering, men jeg har hageslange på veggen med 9 kg trykk ut.

Har som mål at bilen skal se bra ut hele tiden og dette ved hjelp av minst mulig berøringsvask......

Alle råd mottas med takk :)

Edited by Motörhead

Guest Bulk

Se der ja!

BMW er noen fine kjøremaskiner, kan jeg spørre hvilke du hadde?

Det du har bestilt deg fra Scandicshine ser ut som en veldig bra startpakke. Det eneste lille jeg kan sette fingern på (muligens jeg er altfor pirkete) er at mikrofiber klutene fra ebay er av veldig varierende kvalitet. Noen er relativt stive så de kan lage noen små "riper" i myk lakk. Jeg mener det ikke burde være noe problem siden VW/Skoda/Audi pleier å ha medium - hardt lakk. Prøv først ganske lavt nede på et ikke synlig sted, ellers kan du risikere å måtte polere opp :D

Erfaringen min fra nybiler er at flesteparten av dem er polert i kvantitet og ikke kvalitet som er mottoet til detailere her, så om du er litt obs så vil det være ganske mye småpirk du kan komme over og irritere deg over. Derfor er det så genialt at du er medlem her ikke sant? :) Sjekk NØYE polishrester på plast og rundt lykter osv, der kan det hende du ser noe hvitt ;) 

Om du legger på GOD nok beskyttelse, noe den SV Shield skal være sånn høvelig OK ut så trenger man ikke å vaske så GRUNDIG hver gang. Men første gangen bør det gjøres SKIKKELIG!

Det er NATT og dag med høytrykkspyler kontra ikke ht spyler. Så om du skal gjøre innkjøp av en så må du ikke se tomt på "Bar" men se på vannmengde, 140-150L er mer enn bra nok.
Har du lest og sett litt på SS vedrørende vask?

Trenger du noe tips angående selve vasken? Eller ønsker du mer info om selve polering?

Om du pleier bilen din skikkelig fra starten av så er det starten på et godt liv for bilen.

(Lite tips fra meg er å skaffe deg lakkstift med bilens farge med en gang, slik at NÅR det kommer stensprut så er det bare å sørge for å lukke åpninga med en gang)

Håkon L

Da ser det ut som du har så si alt, skjønner ikke at du spør når det ser ut som du har fått med deg alt :)

Eneste jeg vil si du kanskje kan legge til, er en til bøtte med gritguard. En med såpe og en med vann, så etter å tatt en runde så tar du vaskehansken i bøtten med vann og får ut skiten av før du tar den i såpebøtta igjen. Da tar du ikke driten på lakken igjen og vaskehansken er ren. Også vaske fra topp til bunn, entusiasten bruker en vaskehanske til øvre paneler og en til nedre da disse er mest skitne. Blir litt overkill da så er ikke et must.

Edited by HåkonLarsen

Motörhead
31 minutter siden, RobinN skrev:

Se der ja!

BMW er noen fine kjøremaskiner, kan jeg spørre hvilke du hadde?

Det du har bestilt deg fra Scandicshine ser ut som en veldig bra startpakke. Det eneste lille jeg kan sette fingern på (muligens jeg er altfor pirkete) er at mikrofiber klutene fra ebay er av veldig varierende kvalitet. Noen er relativt stive så de kan lage noen små "riper" i myk lakk. Jeg mener det ikke burde være noe problem siden VW/Skoda/Audi pleier å ha medium - hardt lakk. Prøv først ganske lavt nede på et ikke synlig sted, ellers kan du risikere å måtte polere opp :D

Erfaringen min fra nybiler er at flesteparten av dem er polert i kvantitet og ikke kvalitet som er mottoet til detailere her, så om du er litt obs så vil det være ganske mye småpirk du kan komme over og irritere deg over. Derfor er det så genialt at du er medlem her ikke sant? :) Sjekk NØYE polishrester på plast og rundt lykter osv, der kan det hende du ser noe hvitt ;) 

Om du legger på GOD nok beskyttelse, noe den SV Shield skal være sånn høvelig OK ut så trenger man ikke å vaske så GRUNDIG hver gang. Men første gangen bør det gjøres SKIKKELIG!

Det er NATT og dag med høytrykkspyler kontra ikke ht spyler. Så om du skal gjøre innkjøp av en så må du ikke se tomt på "Bar" men se på vannmengde, 140-150L er mer enn bra nok.
Har du lest og sett litt på SS vedrørende vask?

Trenger du noe tips angående selve vasken? Eller ønsker du mer info om selve polering?

Om du pleier bilen din skikkelig fra starten av så er det starten på et godt liv for bilen.

(Lite tips fra meg er å skaffe deg lakkstift med bilens farge med en gang, slik at NÅR det kommer stensprut så er det bare å sørge for å lukke åpninga med en gang)

BMW'ene jeg hadde var en E30 88 mod 320i,en E36 92 mod 320i og 2 stk 98 mod E39 525TDS.

De microfiberklutene jeg har bestil er fra England av denne typen http://www.ebay.com/itm/12-ULTRA-SOFT-KIRKLAND-SIGNATURE-MICRO-FIBRE-PLUSH-CAR-CLOTHS-MICROFIBER-TOWELS-/361327959993?hash=item5420d31fb9:g:rgEAAMXQEgpTF09L

Tipper de er greie nok, ellers kjøper jeg noe mer skikkelige kluter :)

Jeg skal si ifra til selger om at jeg ønsker minst mulig shining og detail fra deres side, da jeg angriper bilen selv umiddelbart.

Jeg vurderer dog en ny type understellsbehandling de kunne levere som vissnok er en gummiaktiv tykk hinne som attpåtil isolerer bort støy med -3db inne i bilen.

Skal si ifra at de bør være meeeget nøye med maskering her da eventuelle prikker vil raskt bli avslørt og reklamert på :)

Er det noen som har tung erfaring i best mulig berøringsfri vask mellom voksinger samt hvilke detalispray/quickwax som er å anbefale til helgevasken så ja takk til det....

Guest Bulk
28 minutter siden, Motörhead skrev:

BMW'ene jeg hadde var en E30 88 mod 320i,en E36 92 mod 320i og 2 stk 98 mod E39 525TDS.

De microfiberklutene jeg har bestil er fra England av denne typen http://www.ebay.com/itm/12-ULTRA-SOFT-KIRKLAND-SIGNATURE-MICRO-FIBRE-PLUSH-CAR-CLOTHS-MICROFIBER-TOWELS-/361327959993?hash=item5420d31fb9:g:rgEAAMXQEgpTF09L

Tipper de er greie nok, ellers kjøper jeg noe mer skikkelige kluter :)

Jeg skal si ifra til selger om at jeg ønsker minst mulig shining og detail fra deres side, da jeg angriper bilen selv umiddelbart.

Jeg vurderer dog en ny type understellsbehandling de kunne levere som vissnok er en gummiaktiv tykk hinne som attpåtil isolerer bort støy med -3db inne i bilen.

Skal si ifra at de bør være meeeget nøye med maskering her da eventuelle prikker vil raskt bli avslørt og reklamert på :)

Er det noen som har tung erfaring i best mulig berøringsfri vask mellom voksinger samt hvilke detalispray/quickwax som er å anbefale til helgevasken så ja takk til det....

Jeg hadde spurt mer om hva de gjør med understellsbehandling. Minner meg litt på Carosol understellsmasse, beskrivelsen din er ganske lik. Men om du får med en skikkelig garanti på dette hadde det ikke vært dumt mtp norsk veisalt, eller rettere sagt salt med litt veier.

Berøringsfri vask er null problem så lenge du vet hvilke avfetting du skal bruke, jeg bruker som regel Prickbort evnt kombinert med Surfex HD blandet ut til 1:25 eller noe slikt. Men det er gitt at skitten ikke har fått god tid til å feste seg. Når det gjelder quick detailer er det mange varianter i markedet. Jeg har brukt samme "serie" fordi (er nok kanskje feil) det er noe ala samme blanding og da varer en voks mye lenger mener jeg. Eksempel Meguiar voks, så bruker ud Meguiar sin QD i samme serie fordi den har relativ "lik kjemi". Se for deg at man blander merker, merke A bruker bindemiddel X og merke B bruker bindemiddel Y som i teorien KANSKJE kan motvirke hverandre.

Motörhead

Oppdatering......

Da er en bestilling lagt inn hos bilpleiekongen.no

Da skulle det meste være på plass :)

bil.thumb.PNG.3f0ffc10d406a419b6ef74c808

Guest Bulk
1 minutt siden, Motörhead skrev:

Oppdatering......

Da er en bestilling lagt inn hos bilpleiekongen.no

Da skulle det meste være på plass :)

bil.thumb.PNG.3f0ffc10d406a419b6ef74c808

Tøft! Hva er det ALLER første du skal gjøre når du henter bilen?`:D

Motörhead

Gå over den nøyyye og forsiktig med fingre og kjenne om lakken er ren eller nuppete.

Når alt er OK.... En skikkelig forvask og minst like skikkelig berøringsvask med tørking.

Så gyves det på med Swissvax Cleaner fluid og deretter Shield :)

Edited by Motörhead