Jump to content
Sign in to follow this  
elja

VW Golf 2011 1.6TDI - uklarheter omkring service

Recommended Posts

elja

Heisann!

Handlet meg ny bruktbil for ca. to uker siden. Det ble en VW Golf 2011 1.6TDI med 105hk. Bilen er gått ca 52.800km og ble kjøpt av en bruktbilforhandler på østlandet. Etter kjøpet ville jeg forhøre meg rundt angående serviceintervaller, oljeskift osv så jeg kontaktet de forskjellige VW-forhandlerene i Oslo-området.

Sist service skal ha vært på 30.000km i mai 2012, samt en oljeskiftservice på 45.000km i mai 2014. Jeg spurte selger om dette, men fikk beskjed om at neste service skulle skje på 60.000km, og at hvis den skulle ha behøvd en service ville de ha tatt den. VW-forhandlerne sa jo såklart noe annet. Ellers sa de at denne bilen skulle ha vært på service i mai 2015. Er det da slik å forstå at serviceintervallene er hver 30.000km/3 år? 

Etter litt frem og tilbake med selger, sa de seg villige til å ta et oljeskift på bilen etter noen påstander om at de hadde tatt service på den selv.. Jeg sitter altså med en litt dårlig magefølelse her. Bilen fungerer fint, dog litt tungstartet nå i kulda.

Noen tips til hvordan jeg bør gå frem her?

Concker / Norwash

Generelt er det olje service hver 15.000 / 1 gang i året, hovedservice hver 30,000 / 2 år (Dette er oppgitt som maximale lenger/tider)
For de aller fleste er det tiden som kommer før antall kjørte KM.
Har bilen "longlife olje" mener jeg det står oppgitt med hver 30.000 istedet for 15.. personlig ville jeg nok skiftet en gang i året uansett, spesielt på turbo motorer!
Eldre vag med turbo ifra 90/tidlig 2000 hadde vel så ofte som hver 7500.

Står vel mer utdypet i service boka, men det skal da stemme at den hadde hovedservice på 30.000 så olje service på 45k (15,000 etter/1år)
Den skulle da hatt ny olje i 2015, så kommer ny hovedservice neste 15k, altså ved 60,000

Få selger til å ta oljeservice nå (Med stempel i boka)
Så må du koste en evt 60,000 service selv.

Edited by Concker

elja

Takk for svar! Er longlife olje her ja, så skal visst være 30.000km, selv om det høres litt for godt ut til å være sant. Sjekket forøvrig kjørecomputeren nå nettopp og der sto det "service in 22400km or 157 days", men spørs nå om dette kan stemme.

Madas

Jeg bytter olje hvert år uansett om det er longlife eller ikke. Det har motoren bare godt av og anbefaler å gjøre det til andre også. Er ikke vanskelig å gjøre slikt selv.  

Concker / Norwash
19 minutter siden, elja skrev:

Takk for svar! Er longlife olje her ja, så skal visst være 30.000km, selv om det høres litt for godt ut til å være sant. Sjekket forøvrig kjørecomputeren nå nettopp og der sto det "service in 22400km or 157 days", men spørs nå om dette kan stemme.

Trur det er 15k selv med longlife olje så lenge det er turbo motor..
Det anbefales uansett å bytte min 1 gang i året, som sagt spesielt når det er snakk om en turbo motor.

Jeg ville fått selger til å koste olje service nå, så tar du neste service på 60k, eller neste år (Hva som kommer først av tid/km)

tharshan

På min 2011 golf 1.6tdi så er det 30.000km/2 år, evt tidligere hvis bilen "seier ifrå" om det. 

Men dog er eg enig med dei andre og holder meg til 15.000/1år. Bytter olje sjølv då. 

Knutis
21. januar 2016 at 21.08, Concker skrev:

Trur det er 15k selv med longlife olje så lenge det er turbo motor..
Det anbefales uansett å bytte min 1 gang i året, som sagt spesielt når det er snakk om en turbo motor.

Jeg ville fått selger til å koste olje service nå, så tar du neste service på 60k, eller neste år (Hva som kommer først av tid/km)

Er ikke forskjell på med/uten turbo. Longlife er inntil 30000km, bilen sier ifra selv når oljen begynner å bli dårlig. Har opplevd å måtte bytte på 20000km og.