Jump to content
Sign in to follow this  
KennethDH

Valg av polering maskin

Recommended Posts

KennethDH

Hei:)

Ønsker å kjøpe polering maskin for hobby basis, til bruk på bil og mindre båt. Har sett på 2 DA maskiner, men etter å lest en del på forumet at DA ikke var like egnet på gelcoat ble jeg litt usikker.

De jeg har sett på er

http://bigfootrupes.com/products/lhr-12e-duetto/

http://bigfootrupes.com/products/lhr-15es/

Noen anbefalinger? Ønsker helst en god all round maskin

Kenneth

Simenhbe

Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal fungere helt fint på gelcoat. @Plenkrutt har brukt sin LHR-15ES på båt opp til flere ganger vet jeg, og det ble i hvert fall blankt ;) 

Jeg hadde valgt Bigfoot 15 hvis valget sto mellom den og Duetto, rett og slett på grunn av ergonomi. For meg er Rupes med skikkelig pistolgrep utrolig behagelig å jobbe med. Ulempen med en slik som eneste maskin er vanskelig tilgang på trange steder og kanter, siden det ikke er mulighet til å bruke maskinen med spotpad. Det samme problemet har du forsåvidt med begge maskinene du vurderer, men det er i hvert fall litt mindre utkast på Duettoen, uten at det burde ha så mye å si.

longbow

etter det eg har forstått er det en fordel med DA på gelcoat, da den ikkje tåler så mye varme.

KennethDH

Takk for tips:)

Da går jeg for en Bigfoot 15, så kan det heller kjøpes en mindre maskin om det blir stor interesse

Har lest så mye de siste dagene så da tok jeg feil med DA maskin og Gelcoat

IvarB

Det kan stemme at gelcoat ikkje tåler ekstrem varme, men eg har tatt et par båter å da har eg alltid brukt roterende, kun pga tidsfobruket blir fordobblet. Det er ganske hardt. Men gelcoat blir ikkje like varm som stål, og holder ikkje godt på varmen, det er vertfall min erfaring.

En kompis prøvde seg med DAS-6 og kom å lånte roterende isteden, det var som natt og dag.

Christer

Jeg brukte Flex XC3401 VRG DA-maskin på min båt, og det fungerte alldeles utmerket. Fikk ikke fjernet all oksidasjon, så det blir en ny runde på den til våren igjen...

Vårhus

Ingen problem å kjøre med DA maskin. Men da må en bruke en som har litt power. Flex eller Rupes er gode valg der. Roterende er nok det som gir hakket raskere resultater mtp korrigering.

longbow

Eg har både en Flex Da og en ND21 til salg. ( er ikkje lagt ut her enda ), du kan sende en PM viss du er intr.

mikeb

x2 det. 

Vant ebay auksjon for noen måneder siden på en helt ny DAS Pro+ med likt utkast til like mange kroner...

Her slipper man alt hassle med frakt og toll osv. Bra pris.

(Men så fikk jeg bærebaggen og to bp`s med på kjøpet:P)

That being said, så ville jeg så klart gå for roterende om jeg kunne kun velge en maskin. 
DA er farlig i trange plasser synes jeg

og skaft forlengelser fungerer ikke...

Edited by mikeb

RNa

DA på gelcoat går bra men kommer du over en skikkelig matt båt må du ha en syk tålmodighet om du vil ha fint resultat for da blir du sittende lenge.

Er båten derimot fin og trenger bare en fin runde er DA et ok valg.

For meg er det roterende og stor ull pad som gjelder på båt:

http://bilnerden.no/gtechniq-cpr-hotswap-cutting-pad

Kjøp deg Rupes 15 ( som jeg mener er den klart beste DA maskinen på markedet) og få deg en roterende  senere☺

Edited by RNa

mikeb

Hehe, og ifølge overskriften + 20 watt gratis ;) 

• DCN Point 1

Guest Bulk

Ok, det med valg av poleringsmaskin er nok VELDIG inviduelt. Og du får mange subjektive svar.

Det beste for deg er faktisk å møte opp når det er forhandlere som arrangerer noe, slik at du får holdt og testet produktene. Det JEG foretrekker kan være forskjellig fra HVA du foretrekker i forbindelse med vekt/form osv. I og med en jobb tar gjerne en del timer, så bruk tiden godt på å teste ut forskjellige maskiner. Det er jo dette du skal jobbe med i lang tid for å fullføre en jobb. Er du usikker så spør noen detailere i nærområdet om du får lov til å komme og holde/kjenne/teste maskinen litt.

Personlig har jeg brukt Metabo/Hitachi/Mistral. Det som har vært viktig faktor for meg var at de passet i hendene mine, og at det var lett å kunne bytte børster. Evnt betale ekstra mye for børsteløs.