Jump to content
Sign in to follow this  
Nickname

Valg av dekkmerke

Recommended Posts

Nickname

Skal kjøpe sommerdekk i dim 235 35-19, men hvilken dekkmerke bør jeg velge? :) 

Vurderer alt fra billig til dyre. Kom med innspill. 

Edited by Rotiform

Concker / Norwash

Jeg er selv veldig fornøyd med Falken Ziex dekk, brukt de på 4 forskjellige biler totalt nå, både til kos og kjøring på bane.
Veldig fornøyd med grep uten at de slites unormalt fort, alt i alt et kurant dekk midt på treet med tanke på pris. 

• DCN Point 1

Alfaduden

Jeg har 235/40-19 Michelin Pilot Super Sport! Overlegent! Ikke så veldig dyre heller! :)

• DCN Point 1

Madas

Pilot Super Sport er jo som sagt over, overlegent på grep og kjørefølelse osv.. 
Men er ikke valget hvis komfort er førsteprioritet. Ganske vanskelig å få noe behagelig med den dimensjonen men. :P

EDIT: Goodyear Eagle F1  Asymmetric 2 veit jeg en del med lavprofil har gode erfaringer med. De er ganske allround og gir litt bedre komfort enn et rent sportslig. De koster 1700 kr dekket.
Skal du kjøre fullt ut sportslig så får du jo Pilot Sport Cup 2 til 3000 kr dekket. 

Edited by Madas
  • DCN Point 1

Nickname

Trenger ikke dekk for å kjøre på bane. Blir vel mere landeveis kjøring, under blandet kjøreforhold.

Edited by Rotiform

Alfaduden

Ja, PSS støyer litt, men jeg mener de er verdt det. Runde og fine i kantene gjør at de ikke sporer så mye heller. Responsen er knallbra. 

Ellers hører jeg mye bra om Vredestein, samt Goodyear Eagle F1 Asy. 

• DCN Point 1

Madas

Etter ditt bruk da ville jeg tatt en titt på Eagle F1. 
Glemte Vredestein selv.. Brukte Ultrac Vorti på gamle bilen i 19" og de var kurante de også. 

• DCN Point 1

Alfaduden
1 time siden, Madas skrev:

Etter ditt bruk da ville jeg tatt en titt på Eagle F1. 
Glemte Vredestein selv.. Brukte Ultrac Vorti på gamle bilen i 19" og de var kurante de også. 

Hva slags bil kjører du?

Stasjonsvogna er ikke på bane hver helg akkurat. Mye langkjøring Tønsberg-Ålesund og også utland. At det er litt støy i de plager ikke meg, bråker ikke, men det finnes dekk som er mer støysvake. Responsen derimot og våtegenskaper er noe jeg setter høyt. At de takler en tur på Rudskogen i løpet av sommeren gjør heller ingen ting ;)

• DCN Point 2

Salcin

Testet Falken fk453 på forrige bilen, dekkene ble ekstremt fort slitt, men var sånn midt 3 med tanke på støy!

testet etterpå Vredstein vorti R etterpå, og disse var bedre på støy, men kan desverre ikke si noe om holdbarhet da bilen ble solgt

• DCN Point 1

Madas
2 timer siden, Alfaduden skrev:

Hva slags bil kjører du?

Stasjonsvogna er ikke på bane hver helg akkurat. Mye langkjøring Tønsberg-Ålesund og også utland. At det er litt støy i de plager ikke meg, bråker ikke, men det finnes dekk som er mer støysvake. Responsen derimot og våtegenskaper er noe jeg setter høyt. At de takler en tur på Rudskogen i løpet av sommeren gjør heller ingen ting ;)

Jeg hadde en Focus ST som var veldig stivt satt opp og hadde Pilot Super Sport på den og det ble ekstremt. Morsom og meget inspirerende å kjøre men på dårlig norsk vei ble det så at jeg ble lei av å bruke den daglig. Hjalp litt å bytte dekk.. 

Nå kjører jeg en 22 år gammel Nissan Sunny med så vidt 50k på tellern og en 2k8 passat.

Vi skal ha helt ny bil, men det blir en stor bil så vi får med ungene. 

_Makki_

Jeg har vel det 5 settet med Vredestein ultrac sessanta nå. Hatt de på alt fra 255/30R20 til R19, R18 nå på Audi S4 og kjøper de til sommeren for Audi RS2. Det viktigste for meg er faktisk våtegenskaper her hvor jeg kjører mest. Synes de fungerer meget bra til prisen. Har brukt de også i utlandet og kjørt godt over 220km/t på autobahn.

Støyer litt men 3" eksos støyer mere ;)  

Men på begge Volvoer har jeg valgt Toyo t1-r da disse kom vel best i pris vs kvalitet da det skulle handles. Begge bilene har balongdekk og synes de fungere bra på V70 og XC90. V70 har vi kjørt i forrige sommer ca 8000km Europa rundt og kan ikke si noe negativt om dekkene. XC90 har vi kjørt i sommer vel ca 6000km. Også ingenting negativt. 

• DCN Point 1

zomiboy

Jeg hater sporing, selv om det av og til forekommer på tross av den fantastiske veistandarden :) 

Testet litt forskjellig, men aller mest fornøyd med de jeg kjøpte i 2015, Vredstein Ultrac Vorti. Jeg testet de først på en kompis sin Q7 i dim 275/30/21. Ingen sporing der, gode egenskaper på både vått og tørt.

Så jeg handlet i 255/45/20, kanonfornøyd :)

Edited by zomiboy
  • DCN Point 1

Simenhbe

Etter en sesong med Falken FK453 har jeg kun positive ting å si. Var spent på forhånd, men føltes bedre på alle måter enn Bridgestone Potenza som jeg hadde tidligere. Støysvake, ingen sporing (selv med litt strekk) og godt grep.

Slitasje kan jeg ikke si så mye om enda, men ikke synlig slitasje etter en sommersesong i hvert fall :) 

• DCN Point 1

Kimmen

Har også Falken FK435 i 245/50(?)-18 på min A4 allroad.

Disse sporer noe voldsomt og jeg har en følelse av at de støyer mer enn nødvendig. Har ikke prøvd andre sommerdekk på denne bilen.

Har stort sett brukt ContiSportContact tidligere og vært storfornøyd med de. Var også veldig fornøyd med Vredestein Ultrac Sessanta, men de var bare i 225/45-17.

Skal også ha meg nye sko til allroad'en nå :)

• DCN Point 1

Nickname

Kan også legge til at jeg kjører max 8000km pr år og ca halvparten av dette er på vinterdekk. Da jeg er borte på jobb ca 4 1/2 mnd i løpet av et år. 

Alfaduden

Trenger du flere forslag da? ;)

Jeg var også veldig fornøyd med Nokian Hakka Black jeg hadde på MiToen. De gikk stille, laget i Finland med tanke på grov nordisk asfalt og regn er dette også knallbra dekk!

Edited by Alfaduden
  • DCN Point 1

paalsen

Kjører på Pirelli Cinturato P7Blue 235/40/18. Er veldig fornøyd med de. God kjørefølelse. Ikke så bare på litt dårligere veier, men det har sikkert også litt med bilen å gjøre.

• DCN Point 1

Skaaren

Kjører med Nokian Hakka Black på sommerhjulene, 245 40 19.bra på vått føre,stillegående og ikke minst bra når det kommer til sporing :)

Er meget fornøyd med de dekkene,koster litt da :)

Pusene

Har kjørt Hakka V, Blue og Z de siste årene, dog i 225 eller 235/40/17. Godt fornøyd med alle! Z har best kjørefølelse, og slites minst. Prøvde med Continental SportContact 5 på fremdekka i fjor. Bedre grep, men mer uforutsigbare og derfor føles de dårligere. Har prøvd PremiumContact tidligere og de måte byttes etter 10k. Kjører 20-30k per bil, dekkene er kjørt på Volvo V70 og C70.

Hakka V og Z, og Conti SportContact5 har holdt to sesonger med ca 4mm igjen, første sesong fremme og andre sesong bak. Hakka Blue hadde ca 1 mm igjen etter samme runde. PremiumContact holdt en sesong fremme, med 2-3 mm igjen.

Går for Hakka Z neste gang, eller tilbake til Pirelli som jeg har gode minner fra, men ikke testet på 10 år.