Jump to content
Sign in to follow this  
Goer

Steam maskin

Recommended Posts

Vennesla-BilSpa

ikke Foma 3000 hvertfall :wacko:

Edited by Vennesla-BilSpa

Ingolf

Hva er bruksområdet? 

Forskjellen fra de minste enhetene til 300kr og proffmaskinene er som trehjulssykkel og F16 :)

Simenhbe

Jeg har en Karcher SC3 som brukes til "alt mulig" både inne og ute. Når den først blir brukt da. For å være ærlig står den mest i boden..

Jeg har ikke prøvd så mange andre, men har i hvert fall ikke noe vondt å si om den. Oppvarmet og klar på 30 sekunder, eget vannfilter og vann kan etterfylles kontinuerlig mens man jobber. På mange andre må maskinen skrus av og tanken må skrus opp.

Eneste ulempen med SC3en i mine øyne er at den kan spytte en del vann i starten. Til innebruk har jeg gjort det til en vane å ha en bøtte ved siden av der jeg jobber så jeg kan kjøre et par sekunder oppi den før jeg begynner å vaske.

• DCN Point 1

Goer

Skal brukes til alt mulig igrunn :) 

takk for svar

spørs om det blir Karcher da :)

Knutmyr

Har lyst på steam sjøl. Vurdere Kärcher eller Foma 7000. Venter og ser om Swissvax kommer med bra pris/gruppekjøp snart

Madas

Kjøpte steamer på europris jeg. 99 kr og fungerer som bare det. :P

MBjoel
4 timer siden, Simenhbe skrev:

Jeg har en Karcher SC3 som brukes til "alt mulig" både inne og ute. Når den først blir brukt da. For å være ærlig står den mest i boden..

Jeg har ikke prøvd så mange andre, men har i hvert fall ikke noe vondt å si om den. Oppvarmet og klar på 30 sekunder, eget vannfilter og vann kan etterfylles kontinuerlig mens man jobber. På mange andre må maskinen skrus av og tanken må skrus opp.

Eneste ulempen med SC3en i mine øyne er at den kan spytte en del vann i starten. Til innebruk har jeg gjort det til en vane å ha en bøtte ved siden av der jeg jobber så jeg kan kjøre et par sekunder oppi den før jeg begynner å vaske.

Jeg har en SC2. Fungerer helt greit til en billig penge. Har samme problemer her med at den spytter en del vann i starten. Men nå den først er ferdig med å spytte fungerer den greit. Ulempen er at du ikke kan fulle vann mens man jobber og mangler filter. Ville gått for SC3 som Simenhbe har.

ronasen

Jeg fant ut at jeg ville gå for en profesjonell maskin, og kjøpte Tecnocap 304D (D står for såpe).

Kan ikke si annet at denne er helt rå med 8 bars trykk og en har mulighet for å kjøre på med varm såpe når ting virkelig sitter fast for å løsne ting (bl.a tyggegummi olje osv).
En kan justere trykket fra damphode slik at en har mulighet for blåse damp helt opp til 8 bars trykk og nedover.
Den kommer standard med alt av tilbehør som en kan komme til å trenge.
Maskinen virker veldig solid da den er i metall, og det tar ikke lang tid å få varmet den opp.
Deretter kan den brukes kontinuerlig da en kan fylle på vann mens den er i bruk.

Kona er veldig tilfreds med maskinen, og badet og komfyren har aldri vært så rene før.
Eneste ulempen er prisen som er rundt ca 20.000,-, (selv om jeg fikk den litt billigere siden den hadde vært pakket ut en gang)

Jeg bestilte den hos Tecnovap i Moss http://www.tecnovap.no

Når det gjelder at dampen må gå via en slange, tror jeg ikke en kan unngå at den vil spytte ut litt vann når en skal bruke en dampmaskin siden dampen vil komme til å kondensert seg i slangen når slangen blir kald.

Evo 304 Det 0212D81

Tecnovap tilbehør.jpg

Madas

Helt riktig det ronasen skriver. Uansett hva modell du kjøper vil damp alltid kondensere.

Ingolf

Jeg har karcher sc2500 (denne er nå erstattet av litt kraftigere SC4). Bruker 4-5 minutter på å varme opp, men her kan du jukse med å fylle med varmtvann. Kjører kontinuerlig hvilket er en fordel som ikke kan overdrives nok. Det vannet som kommer på første spruten, eller om den har stått stille en stund kjører jeg bare direkte ned i vannpåfyllinga - trenger ingen egen bøtte.

Har brukt den til å rengjøre diverse på bil som f.eks foringer rundt dørene, tilfeldige småflekker og de siste få asfaltflekkene på felgene etter at jeg hadde kjørt flere omganger felgrens etc. Inne i huset har det også blitt diverse småflekker, ungenes sko, fett, stekeovn, hyller fra kjøleskap og såpeklin på vaskemaskin osv. I de aller fleste tilfellene så flyr møkka av, og det er gullende rent etter et tørk med microfiber.

Skulle gjerne hatt en som var litt kraftigere men fikk sc2500 som utstillingsmodell  til 1500,- og den har klart alt jeg har satt den til (sånn ca.) bare gitt nok tid. Uten at jeg har fått testet mot en kraftigere, så må jeg bare anta at det blir som med høyttrykk og når du ikke har nok vannmengde/trykk så bare rører du rundt i møkka uten å få flyttet den bort - sammenligningen med steam blir at om du først må "varme opp" en litt større flekk så rekker den liksom å kjøle seg ned omtrent like raskt som du steamer, og det føles som en evighet før man kommer noen vei. Spørs hvor sær du er på dette eller om du er fornøyd med at den tar 90% av alt lekende lett, og heller sliter litt på resten :P Fåglarna veta om det hadde hjulpet med noe mere futt da...

Handlet min noen få måneder før swissvax hadde et fantastisk tilbud på foma 7000, så det var dårlig timing. Vet ikke om det er noen mellomting mellom proffmaskiner som raner lommeboka og toppen av forbrukersegmentet, men om jeg skulle kjøpt på nytt ville jeg gått for en med litt mer kraft - dvs over 4 bar som foma 7000 og karcher sc5 har (generelt de toppmodellene som kan tilkobles dampstrykejern mm.) Når det er sagt så er det svært sjeldent at jeg tenker at jeg noensinne har overdrevet et kjøp og kunne klart meg med modellen under, da leiter jeg heller etter et nytt bruksområde.

Edited by Ingolf
Presisering

Simenhbe
10 timer siden, RNa skrev:

Jeg ville absolutt lagt på ca 300 kroner til og kjøpt SC3. Jeg har prøvd SC2, og du mister mange av fordelene du får med modellen over :) 

SC2 kan blant annet ikke kjøres kontinuerlig. Er det tomt for vann må du skru av, slippe ut trykket, åpne tanken, brenne deg på metallet på det varme lokket, fylle på nytt vann som begynner å koke i bunn og spruter alle veier, på med lokk og ny ventetid før du kan fortsette.. Ikke spesielt gøy hvis du skal vaske noe som krever en del damp ;) 

• DCN Point 2