Jump to content
Sign in to follow this  
Neguah

Deksel under bilen

Recommended Posts

Neguah

Dette har nok veldig lite med bilpleie å gjøre, men jeg tror dere er kunnskapsrike nok til å hjelpe meg. Da jeg fikk fjernet rust og understellsbehandlet bilen ble naturligvis dekslene under fjernet. Nå har det seg slik at verkstedet (har brukt to verksteder) har tullet det litt til, så dekslene er hos det ene verkstedet og pluggene hos det andre. Ergo får jeg ikke ut pluggene, ei heller montert dekslene før mandag 4. januar. 

Jeg ringte han som har fjernet rust, og han mener jeg ikke bør kjøre uten deksel fordi det kan komme vann og sand og annet møkk i hulrom. Og nå som det er meldt varmegrader er sjansene store for at akkurat dette skal skje. Jeg foreslo at hulrommene kunne spyles mandag før dekslene ble montert, men han syntes ikke dette var en god idé. Men jeg er avhengig av bil nå. Så spørsmålet er, vil det gi noen varige skader ved å kjøre uten deksel? Er det bare tungvindt å måtte spyle hulrommene før montering? Er det derfor han fraråder dette?

Bilen, en Jaguar S-type.

hgnubel

Vet ikke om jeg forstår hele historien her, og jeg vet ikke hvilke metoder eller produkter som har vært brukt, men jeg vil tro de må gjøre hele prosessen om igjen for å sikre godt resultat, om du kjører ute i saltsørpen med åpne hull inn i hulrom.

Generelt sett vil understellsbehandling innebære at bilen vaskes og tørkes godt under, gjerne med varmluft og vifter, før hulrom sprøytes med noe tyntflytende som penetrerer og kryper innimellom alt, men generelt sett har kort holdbarhet i seg selv hvis det eksponeres direkte for elementene.

Deretter legger noen på et tykkere lag med noe tyktflytende som blir en mer langvarig beskyttelse (flere år), før det plugges igjen.

I mange tilfeller legges dette tyktflytende kun utenpå undersiden av bilen og ikke i hulrom, nettopp fordi hulrom skal være tettet av en plugg...

Jeg hadde kanskje tatt sjansen på å kjøre uten deksler, men ikke uten plugger.

Neguah

Tusen takk for svar!

Nå viste det seg at det ikke var noen plugger. Det va kun deksler. Veien er tørre og ingen salt eller sørpe, så verkstedet sa det gikk helt fint å kjøre. Jeg har uansett ikke kjørt så mye, så det ordnet seg. Får montert dekslene på mandag. Og da fikser verkstedet også nye klips.