Gå til innhold

Guide: bytte kulelagre og børster på Flex XC 3401 VRG

Recommended Posts

Skrevet (endret)

For en stund siden kjøpte jeg meg en brukt Flex XC3401 VRG av @Gunnarmikal. Bortsett fra at hetta/kåpa fremst på maskinen er knekt og limt sammen igjen, samt at kabelavlaster mangler, var det ingen kjente feil eller mangler ved maskinen. Men jeg hadde lyst til å kjøpe ny hette/kåpe og få montert kabelavlaster. Og når jeg først skulle bestille kunne jeg likegodt også ta med et par nye børster.

Tok kontakt med Trond T. Wikant AS, som er offisiell Flex-forhandler i Norge for å bestille delene. I samme slengen spurte jeg også om de hadde kunnskap om andre deler som burde byttes på en 3401 som har noen år på ryggen. Tilbakemeldingen deres var at dersom maskinen er noen år gammel og godt brukt burde et par kulelager i forbindelse med rotoren byttes. I følge Wikant blir det dyre reparasjoner om disse ryker. Så jeg bestilte følgende (produktnummer i parentes):

• Hette/kåpe (332.402)
  • Kullbørster (294.853)
  • Kulelager (259.148)
  • Kulelager (254.443)
  • Kabelavlaster (314.404)
  • Låsering (102.091)

Dette betalte jeg 678,- for. Jeg kunne helt sikkert ha handlet noe av det andre steder og til lavere priser, men jeg er ikke ekspert på slike ting. Så da syntes jeg det var greit å handle noe jeg er 100% sikker på at passer til maskinen. Til orientering skal det nevnes at jeg også var i kontakt med Bilnerden for å høre om de kunne skaffe delene. Det skulle de selvsagt få til, men de var ærlige på at det nok både ville ta lenger tid og koste mer for meg å handle gjennom dem enn Wikant. Kudos til dem for det.

Skjemaet under viser hvilke deler som skal byttes. Den observante leser vil legge merke til at det også sitter et kulelager 259.148 på akslingen i eksenterhuset, men det er altså ikke det som skal byttes nå. Til orientering nevnes det at jeg ikke er noen ekspert på slike maskiner eller slikt arbeid. Det merkes sikkert i måten jeg skriver på :) Men jeg synes dette har vært både nyttig, lærerikt og artig å holde på med. Får også rette en stor takk til Trond T. Wikant som har tatt seg tid til å svare på mine mange spørsmål om det ene og det andre!

Beklager på forhånd litt uskarpe bilder her og der.

deleskjema_zps2at2wh7o.jpg

Så starter man jobben. Første oppgave er å ta av bakplaten. Det er så elementært at jeg ikke har tatt bilde av det :) Når bakplaten er av kan man se fire torx-skruer i bunnen av eksenterhuset, Skru dem ut og løft av eksenterhuset.

20151128_071029_zps05k0stra.jpg

Så får man tilgang til girhuset: 

20151210_232408_zpsntnthfym.jpg

Det er i girhuset kulelager 259.148 sitter, men for å få tilgang til dette må først rotor og girhus separeres. Da jeg også skulle bytte kulelager 254.443, som sitter bakerst på rotoren, valgte jeg å ta ut rotor og girhus samlet. Skrudde ut de fire skruene som sitter i hvert sitt hjørne på girhuset og dro deretter ut hele rallemikket. Man ser to av skruene på bildet over. Etter å ha skrudd ut skruene måtte jeg også lirke litt med flattrekker mellom girhus og motorhus (den sorte delen på bildet) for å løsne det.

Her er rotor og girhus ute:

20151128_072028_zpsemdvq6yc.jpg

Det kan være greit å være oppmerksom på at det kan være litt knotete å få rotoren inn i girhuset igjen dersom kullbørstene er montert. Kullbørstene har kontaktflate/slites mot bakerste del av rotoren og er fjærbelastede slik at de hele tiden ligger an mot rotoren selv om de slites. Så for å få rotoren inn igjen må man dytte begge børstene helt inn slik at rotoren får plass til å skyves inn i motorhuset igjen. Alternativene er selvsagt å ta ut børstene før man dytter rotoren inn, eller bare hekte av fjærene slik at de ikke lager trøbbel. Se nederst i guiden for mer informasjon om kullbørster.

Så er det tid for å separere girhuset og rotoren. Låseringen (102.091) som sees på bildet under må av for å gjøre dette. Min låseringtang fra Clas Ohlson var akkurat litt for stor til at jeg fikk ordentlig tak på låsringen, så det ble litt plundrete. Endte med å bende den litt og dermed ødelegge den. Derfor ble det kjøpt en ny en.

20151209_220200_zpsm48opwbg.jpg

Rotoren i solo:

20151128_072539_zpszqh25ou5.jpg

Så til kulelager 259.148 som kan sees i girhuset på bildet under (her sitter også eksenterhuset på, det skyldes bare at bildene er tatt på litt forskjellige tidspunkter).Låseringen ble fjernet med en låseringtang for innvendige låseringer. Deretter plukket jeg ut en foring som ligger bak/innenfor kulelageret for å kunne komme til for å banke ut lageret, se neste bilde.

20151128_070716_zpsytxalkz0.jpg

Foring vippet ut. Den sitter løst, så er lett å få ut. Beklager litt mørkt bilde.

20151209_205925_zpsfwvbgdfv.jpg

Jeg har ikke noe spesialverktøy for å få ut kulelagre fra noe som helst, så for å få ut kulelageret fra girhuset hentet jeg en liten hammer og en dor. Fikk det ut etter noen velplasserte bank mot innerste ringen på kulelageret. Bankingen ble altså gjort fra innsiden av girhuset. Tørket høvelig rent der kulelager og foring satt og smørte opp med noen erter høytemperaturfett fra Biltema.

Satte så det nye kulelageret løselig på plass. For å banke det ordentlig inn la jeg det gamle kulelageret oppå og deretter en unbranøkkel oppå der igjen for å fordele slagkraften og ikke ødelegge det nye lageret. Banket altså mot unbrakonøkkelen. Gikk veldig greit. Dermed var det nye kulelageret montert:

20151209_213627_zpsjy2jjbyc.jpg

Smørte så på litt høytemperaturfett på utsiden av lageret og monterte låseringen igjen.

Så var det på tide å skifte kulelageret som sitter på selve rotoren. På bildet av rotoren i solo lenger oppe ser man kulelageret til høyre. For å få tilgang til det må man først ta av den sorte lagerringen (gummi) og magnetringen som sitter helt på enden. Lagerringen dras enkelt av. Magnetringen dras også bare av, men den sitter ganske godt. Vri og dra litt på den, så kommer den av. Da går man fra dette:

20151128_072649_zpsyysj2r2i.jpg

Via dette:

20151128_072731_zpsowuggbk2.jpg

Til dette:

20151128_073055_zpsa6br3yk8.jpg

Jeg kan lite om kulelagre, men har fått med meg at et kulelager som har lite fett snurrer/går fort. Og at det kulelager som er fullt av fett snurrer/går tregt. Det gamle kulelageret snurret fort, så da tenker jeg det var greit å bytte det :) Jeg kjøpte den minste lageravtrekkeren Biltema har for å teste den. Ikke en sjanse i havet, det var altfor trangt. Så jeg hentet et lite stemjern og en hammer. La akslingen på rotoren mot et bord (opp-ned i forhold til bildet) og banket med hammer og stemjern mot den ytterste ringen på lageret. Roterte litt på kulelaget underveis slik at det gikk jevnt med akslingen. Var grei skuring å få det av. Da så det slik ut:

20151210_215225_zpsonufzpyj.jpg

Det nye kulelageret ble så satt løselig fast på akslingen. For å banke det på plass brukte jeg en pipe fra et pipenøkkelsett. Mellom pipen og lageret la jeg en skive for å være sikker at jeg ikke ødela det nye lageret. Gikk veldig greit. Her et nytt kulelager montert (beklager uskarpt bilde):

20151210_221650_zpsvptoyjuo.jpg

Så må man huske å sette på lagerring og magnetring igjen. Funksjonstesten av det nye kulelageret viste som forventet at det gikk tregt og at alt skulle være i skjønneste orden :) Dermed var bytte av kulelagre ferdig. Rotor og girhus ble deretter satt sammen igjen. Låsering 102.091 skal sitte i et spor på rotoren - sporet kan skimtes til venstre på bildet av rotoren lenger oppe.

Deretter var det børster og kabelavlaster som skulle til pers.Her har jeg ikke tatt noe særlig med bilder da det allerede finnes guider for dette på nettet:

Men kan slenge med et par bilder. Under ser man ny børste til venstre og gammel til høyre. Ser ikke veldig slitte ut, men byttet dem lell. Tok vare på de gamle.

20151210_224826_zpsd8lwmtm0.jpg

Kabelavlaster montert:

20151210_230855_zpsgs0qsnw6.jpg

Det siste som ble gjort var å bytte grep/kåpe. Utgangspunktet så slik ut:

20151210_233005_zpsyoiws3jp.jpg

Med nytt grep/kåpe ser den litt mer standsmessig ut:

DSC_0513_zpsyqntkax0.jpg

DSC_0512_zpstfxpncj5.jpg

Bøylehåndtaket fremst er litt ripete, men det får stå sin prøve. Det er jo tross alt en maskin som har vært brukt og skal brukes fremover - ikke en museumsgjenstand :D Planene med maskinen fremover er å grave ut gammelt fett og smøre maskinen opp på nytt, men vet ikke når jeg gidder å gjøre det. Før vårklargjøringen i alle fall.

Takk for titten. Håper noen kan ha nytte av guiden :) Om noen har spørsmål om arbeidet eller ønsker å tilføye noe til guiden - skrik ut! Så skal jeg sørge for å oppdatere.

Endret av cheffen
  • Liker 1
  • DCN Poeng 15

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Skrevet
1 time siden, Conkey skrev:

Max mekker!

Hehe :) Prøver så godt jeg kan! Forhåpentligvis har jeg ikke ødelagt noe - maskinen ser i alle fall ut til å funke bra etter overhalingen :thumbs:

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Skrevet
2 timer siden, Gunnarmikal skrev:

Fantastisk bra, snakk om å gå grundige til verks. :thumbs:

Takker :) For en akademikerskalle er arbeid som dette krevende nok :D 

• 3 weeks later...
Skrevet

Nå kan det jo kanskje også være verdt å nevne at garanti/reklamasjon ved et apparat normalt vil bortfalle ved uautoriserte inngrep i apparatet. Regner med at dette også gjelder for Flex. Men for en maskin som begynner å dra på årene så er dette absolutt nyttig!

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

Skrevet
6 timer siden, Hvkk skrev:

Nå kan det jo kanskje også være verdt å nevne at garanti/reklamasjon ved et apparat normalt vil bortfalle ved uautoriserte inngrep i apparatet. Regner med at dette også gjelder for Flex. Men for en maskin som begynner å dra på årene så er dette absolutt nyttig!

Det kan nok være tilfelle, ja. Det var ikke noe jeg tenkte på i det hele tatt med min maskin da den er noen år gammel. Og da jeg kjøpte maskinen forholdsvis billig var det et viktig poeng å holde kostnadene nede :) 

Generelt synes jeg også det er greit å vite litt om hvordan ting fungerer slik at man kan gjøre feilsøking og mindre reparasjoner selv. 

Ellers ser jeg at guiden nok burde ha vært supplert med noe mer bilder for å støtte enkelte forklaringer av fremgangsmåter. Skal se om jeg kan få tatt noen flere i forbindelse med at jeg skal smøre maskinen med nytt fett i løpet av vinteren/våren.

• 2 weeks later...
Skrevet

Da er første post oppdatert med bilder av nytt grep/kåpe montert. 

• 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Kudos! dette var litt av en jobb :) 

tar du i på å overhale min XC3401VRG? :P samt bytte kåpa fremst da den er veldig slitt :P  min har gått bra med timer og har begynt å lage litt ulyd fra lagerene :P 

Endret av WernerH

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Skrevet
14 minutter siden, WernerH skrev:

Kudos! dette var litt av en jobb :) 

tar du i på å overhale min XC3401VRG? :P samt bytte kåpa fremst da den er veldig slitt :P  min har gått bra med timer og har begynt å lage litt ulyd fra lagerene :P 

Takker :) 

Med min fremdrift tar det sikkert et par måneder før maskinen er ferdig :D Kåpa koster 112 + frakt hos Wikant :P 

Skrevet
Akkurat nå, cheffen skrev:

Takker :) 

Med min fremdrift tar det sikkert et par måneder før maskinen er ferdig :D Kåpa koster 112 + frakt hos Wikant :P 

hehe okei :P tenkte kanskje dette var gjort på noen kvelder :P har ikke tid selv nå til å gjøre jobben :P kanskje Trond T.Wikant AS tar jobben? 

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Skrevet

Litt spøk da :) Det er egentlig fort gjort. Jeg tok det litt innimellom alt annet, pluss at jeg måtte lære litt. Da tar det fort noen uker.. Wikant tar sikkert jobben, men skal nok ha betalt også! Ny kåpe innebærer å skru ut to skruer med unbrako-nøkkel, røske gammel kåpe av, sette på ny kåpe og skru den fast igjen. Gjort på to minutter!

Lagerne er egentlig også fort gjort. Bare å komme i gang :) 

• 1 year later...
Skrevet

Som mange andre har jeg blitt offer for Photobucket sin offensiv mot tredjepartshosting. Jeg har ingen planer om å betale Photobucket, så om noen lurer på bildene får de sende meg en PM så skal jeg se hva jeg kan ordne :)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår