Jump to content
Sign in to follow this  
arsalan88

Hjelp en nybegynner ?

Recommended Posts

arsalan88

Hei, jeg er da altså ganske ny på dette og har tenkt å prøve å shine opp en Audi A7.

Jeg har lest en god del på forumet, og prøvd å trekke til meg kunnskap. Så da har jeg bestilt en del produkter. Det jeg mangler er poleringsmaskin og lakkdybdemåler.

Så da lurte jeg på om dere har noen forslag. Jeg vil helst ha en DA maskin da jeg er ny ( helst så billig som mulig)

Jeg har vurdert, North Detailing SDA-8 900 W oscillerende poleringsmaskin.

Jeg har bestilt følgende produkter:

Produkt Antall  
Turtle Scratch Repair Kit - Fjern dype riper! 1  
Chemical Guys Jetseal - Lakkforsegling 1  
Chemical Guys Microfiber Applicator 1  
Komplett dyprensing med Iron X-it og Clayklut 1  
Diamond Finish - Finishing klut fra Bredal of Norway
Velg farge: Rød,
Part of: Komplett dyprensing med Iron X-it og Clayklut
1  
Selaclean Iron X-it
Velg størrelse: 500 ml,
1  
Selaclean Professional Microfiber Clay
1  
Meguiars DA Microfiber Correction System Starter Kit 1  
Diamond Finish Mikrofiberklut 10PK
Velg farge: Sort
1  
Autoglym High Definition Wax Kit (HD Wax) 1

Når det gjelder produkter, så lurer jeg på om jeg bør legge på voks før eller etter sealer.

Det jeg har lagt merke til i etterkant av bestilling er at Meguiars DA Microfiber Correction System sin del nummer 2 er en Finishing Wax.

Kommer den til å mot-arbeide jetseal ? Hvilken av produktene bør jeg påføre først ?

Edited by arsalan88

Conkey

Meg. Sitt system er for korreksjon/fjerne swirls/riper og defekter for å få tilbake glans osv. Jeg har ingen erfaring med jetseal, tipper denne er ment som et siste steg, men tviler på den holder særlig godt. Da er voksen du har valgt bedre. Men om du skal bruke akt blir rekkefølgen sånn ca:

skikkelig vask med avfetting (få bilen ren!), så iron x når bilen har fått lufttørke litt, clay. Så på med steg 1 etterfulgt av steg 2 i kitet ditt. Ny vask for å fjerne støv og oljer fra polish. Tørk, jetseal og til slutt voks. Men er som nevnt usikker på behovet for jetseal OG voks

Ser ut til at du har kjøpt (det meste?) via bilpleiekongen. For Guds skyld, ikke bruk iron x med clayklut. Kjøp quick detailer, lag en flaske med svak såpeblanding eller helst kjøpt optimum no Rinse og bruk den som lube til clay.

mht maskin er din tanke god. Kan dog tenkes at det på din bil er nokså hard lakk (generalisering fra min side men de fleste tyskere er harde...:P) og da kan det hende du får mer glede ut av storebroren til den du nevner med 15mm utkast. Men om du kjøper sda8 først kan du senere bruke denne som spotmaskin DERSOM du får blod på tann eller vil ha noe kraftigere. Anbefaler deg å vurdere VIP medlemskap her inne, sparer det nesten inn ved kjøp av maskin hvis du handler hos samarbeidspartnere. Folk må kjøpe der de vil men min opplevelse er at det er andre butikker enn bilpleiekongen som gir langt bedre kvalitet til en rimeligere penge. F.eks bilnerden.no, autoglaze.no, alienautospa.no mm

Edited by Conkey
Tillegg
  • DCN Point 1

arsalan88

Tusen takk for svar.

Jetseal er en sealer fra Chemical guys, som jeg hadde tenkt til å bruke som siste steg. Den har jeg lest mye bra om. Jeg hadde tenkt å bruke sealer og deretter påføre voks etter at sealer var ferdig herdet og tørket av.

Jeg kjøpte mye av dette på black friday, så sparte litt. Vurderer medlemskap, så blir nok det før jeg kjøper maskin. Når det gjelder maskin så vil jeg se på det som en investering. Så jeg ønsker å kjøpe en maskin som jeg kan ha til det meste. Et annet spørsmål er hva utkast har å si ? er ikke det, bare at maskinen dekker et større område ?

Gunnarmikal

Da burde du gå for ND 15 maskinen. Den har 15mm utkast, som gjør at den korrigere bedre å raskere. Å på hard Audi lakk hadde jeg ikke startet me noe 8mm da maskin.

• DCN Point 1

Conkey

Som Gunnarmikal over her skriver vil utkastet henge sammen med korrigeringsevne. En sak med ND 15 maskinen (som jeg selv har og er godt fornøyd med) er at man ved å washermodde den (søk på forumet) får en meeeeget effektiv maskin. 

men lov meg å ikke bruke iron-x som claylube til  claykluten!

arsalan88

Hehe, jeg skal love det. Men hva er grunnentil at det er fy fy å bruke iron-x som claylube ? Bilpleiekongen anbefaler jo dette ? 

Michael

Det er ikke fyfy, men absolutt ingen grunn til å bruke det slik.

1. Iron-X er et relativt kostbart produkt (pris/volum) + Du trenger mye claylube = Unødvendig bruk av produkt når du har mange andre rimeligere og bedre alternativer.

2. Regelen er at du alltid skal fjerne så mye smuss og piggstøv FØR du går fysisk til verks med vask eller clay. Ergo; Iron-X må få lov til å løse opp metallpartikler ut at man gnikker rundt på halvoppløst piggstøv som risikerer å lage riper.

3. Når du clayer befinner du deg gjerne personlig relativ nære bilen og overflaten du behandler. Det er ingen grunn til å måtte sniffe ikke så godluktende Iron-X :wacko: når du heller kan bruke en mild og grei såpeblanding eller ONR :)

Om du lurer på andre ting er det en del å hente her, dersom du liker å lese deg opp på ting: http://www.detailersclub.no/forums/topic/24989-guide-michaels-bilpleieguide-fra-a-til-%C3%A5/

• DCN Point 1

RNa
40 minutter siden, arsalan88 skrev:

Hehe, jeg skal love det. Men hva er grunnentil at det er fy fy å bruke iron-x som claylube ? Bilpleiekongen anbefaler jo dette ? 

Han skal jo selge vet du:ph34r:

Når steg 2 er buffet ferdig og bilen er fin glemmer  du vask og jet seal og legger  voks rett påB).

Den AG HD voksen du har er i en helt annen liga enn den sealeren du har  og det er for å legge sealer du trenger å vaske etter polering.

Ang  maskin så er  jeg enig med de som går for North PDA 15 som er en glimrende maskin:).

Edited by RNa
  • DCN Point 1

shiznit

Bruk såpevann som clay lube, bruk iron x som en avfetting og send jet seal i retur.

• DCN Point 2

Gustav C.
14 timer siden, arsalan88 skrev:

"Det jeg mangler er poleringsmaskin og lakkdybdemåler.

Så da lurte jeg på om dere har noen forslag. Jeg vil helst ha en DA maskin da jeg er ny ( helst så billig som mulig)

Jeg har vurdert, North Detailing SDA-8 900 W oscillerende poleringsmaskin.

Når det gjelder produkter, så lurer jeg på om jeg bør legge på voks før eller etter sealer.

Det jeg har lagt merke til i etterkant av bestilling er at Meguiars DA Microfiber Correction System sin del nummer 2 er en Finishing Wax.

Kommer den til å mot-arbeide jetseal ? Hvilken av produktene bør jeg påføre først ?"

Lakkdybdemåler er ikke så akutt ved bruk av DA maskin. Kan være betryggende å bruke på biler som har vært korrigert tidligere.  
Ang. valg av poleringsmaskin kan jeg varmt anbefale North Detailing PDA-15. Jeg har ND SDA-8 på en ønskeliste selv, men det er fordi jeg har lyst på en spot-maskin. Til lykter, døråpninger, spesielt trange steder og våtsliping.

Generell regel er sealer før voks, men er viktig at voksen ikke inneholder rensemidler.

Mine erfaringer med Jetseal: enkel å bruke, lukter godt, har god holdbarhet (sammenlignet med andre vokser alene), kan brukes på lakk,plast og glass (jeg unngår frontruta). På egen bil la jeg CG voks over Jetseal igjen.     

runerally
3.12.2015 at 11.31, Gustav C. skrev:

Lakkdybdemåler er ikke så akutt ved bruk av DA maskin. Kan være betryggende å bruke på biler som har vært korrigert tidligere.  
Ang. valg av poleringsmaskin kan jeg varmt anbefale North Detailing PDA-15. Jeg har ND SDA-8 på en ønskeliste selv, men det er fordi jeg har lyst på en spot-maskin. Til lykter, døråpninger, spesielt trange steder og våtsliping.

Generell regel er sealer før voks, men er viktig at voksen ikke inneholder rensemidler.

Mine erfaringer med Jetseal: enkel å bruke, lukter godt, har god holdbarhet (sammenlignet med andre vokser alene), kan brukes på lakk,plast og glass (jeg unngår frontruta). På egen bil la jeg CG voks over Jetseal igjen.     

Har lagt CG voks med og uten CG jestseal først og min erfaring er at voksen med jetseal først holder en del lenger en kun voks.