Jump to content
Sign in to follow this  
Superduper

Behandling av ny MB CLA

Recommended Posts

Superduper

Hei.

Jeg får min nye CLA Shooting Brake fra forhandleren neste uke, og lurer litt på dere ville anbefale av behandling jeg bør gi den? 

Går utfra at den er like bra/dårlig klargjort som alle nye biler er, så jeg ser for meg å gå til med Iron-X og clay, og inspisere hvordan det faktisk ser ut etter det, og evt polere hvis det er behov for det.

Legge et lag med SW Shield _bør_ vel kanskje være tilstrekkelig? Eller er det noen annen slags coating dere vil anbefale?

Bilen er Fjellgrå Metallic av farge.

Takker for tips og hint.

Eirik1892

Nå er ikke jeg noen proff, men høres da greit ut det der allerede..

skinninteriør? Isåfall ville jeg ha behandlet/beskyttet skinnet med en gang :)

grattis med pen bil! Farge som kler bilen meget godt i mine øyne.

Superduper

Takk for det, blir spennende å prøve MB etter å ha hatt BMW en god stund. :)

Det er delskinnsinteriør i bilen, da vet jeg ikke om det er noe vits i å behandle det, hva anbefales isåfall?

cheffen

Tenker du å bruke IronX som smøremiddel for clay, slik Bilpleiekongen anbefaler? Jeg ville IKKE gjort det pga. risiko for riper. Generelt ville jeg heller ikke brukt clay dersom jeg ikke skulle maskinpolert i etterkant.

Tenker det holder lenge med en skikkelig vask, inklusive IronX, før voksing med Shield.

johnsen90

Spm er hvor mye jobb du ønsker å legge ned før vinteren. Men bruk av clay fører ofte til litt marring slik at man bør maskinpolere etter.

En god vask med ironX som du sier også avslutter du med shield så holder det frem til våren. Da kan du ta en lett runde maskinpolering og ta stilling til om du ønsker å legge voks igjen eller coating:)

longbow

Siden det ikkje er blitt sagt her, så sier eg det. Eg ville begynnt med feks prickbort så avfetning type feks sterk surfex, så da iron x, så er det bare å svampe over, og er det gjort skikkelig er det  no ganske fritt frem til videre steg.

Superduper

Takk for tips. Da tror jeg at jeg kjører på med PrickBort/ IronX og en god berøringsvask, samt Shield etter det.

Jeg bruker Hydro2 på min nåværende bil og er mektig imponert over den, er det noe det anbefales/går an å bruke i  tillegg til Shield utover vinteren, for å vedlikeholde Shield'en på en måte, eller har det null virkning?

johnsen90

Er ikke noe problem å spraye på hydro etter en god håndvask iløpet vinteren

ØHN

Gratulerer med flott bil. Når det gjelder skinnbehandling, er det ikke sikkert det er ekte skinn i setene. Det kan være såkalt kunstskinn, og det trenger ikke noe annet enn samme rengjøring som brukes på vinyl og plastdetaljer i interiøret. Er du heldig står det noe om type skinn i Instruksjonsboken.

Jeg ville ikke dynket splitter nye bremsekalippere med IronX. Sjansen er at de blir skjoldete og stygge. Bruk Prickbort og såpe der.

IronX kan brukes på felgene til våren når de er av bilen. ;)

Superduper

Du har nok helt rett i at det er kunstig skinn i interiøret, jeg dobbelsjekker instruksjonsboken når bilen ankommer.

Tenkte faktisk å la være å kline ned kalipperne med IronX, det blir som regel ikke så veldig pent. :)